eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Rośnie zaufanie do banków. Deklaruje je 87% Polaków

Rośnie zaufanie do banków. Deklaruje je 87% Polaków

2019-05-08 13:06

Rośnie zaufanie do banków. Deklaruje je 87% Polaków

Rośnie zaufanie do banków © Ekaterina - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Czy Polacy mają zaufanie do banków? Zdecydowanie tak. Odsetek osób deklarujący ufność wobec instytucji, której powierza swoje pieniądze, sięga aż 87 proc. Dodatkowo 83 proc. z nas ufa również doradcy z danego banku, a 81 proc. jest przekonanych o bezpieczeństwie transakcji dokonywanych kartą. To główne wnioski, jakie płyną ze zrealizowanego na zlecenie Związku Banków Polskich badania „Reputacji Sektora Bankowego”.

Przeczytaj także: Czy mamy zaufanie do banków i instytucji finansowych?

Weszliśmy w kolejny rok, w którym odnotowano wzrost zaufania do banków funkcjonujących na terenie naszego kraju. Na przestrzeni ostatnich lat sporo się w tej kwestii zmieniło.
– W ciągu ostatnich siedmiu lat banki w Polsce dokonały bardzo istotnej poprawy w obszarze społecznej oceny reputacji. Z poziomu 21 punktów i reputacji określanej jako przeciętna - na pograniczu złej- przeszły do punktu, w którym na ogólnym poziomie reputację ocenia się jako dobrą i także najlepszą wśród innych branż świadczących usługi masowe, tj. firmy telekomunikacyjne, ubezpieczyciele, firmy pożyczkowe czy SKOK – wskazuje Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

13. już fala badania „Reputacja sektora bankowego” dowodzi, że zaufanie do banku, w którym przechowuje swoje środki, ma aż 87 proc. respondentów, co względem poprzedniego roku oznacza wzrost o trzy punkty procentowe. 83 proc. badanych deklaruje ufność wobec swojego doradcy bankowego (wzrost o 4 pp.), a 3 na 4 wierzy w bezpieczeństwo zdeponowanych w banku pieniędzy (wzrost o 3 pp.). Większe niż przed rokiem zaufanie deklarujemy również wobec transakcji z użyciem kart płatniczych (81 proc. wobec 77 proc. w 2018 roku). Płatności zbliżeniowe jako bezpieczne postrzega 67 proc. badanych. Należy zauważyć, że wzrost w porównaniu z poprzednią edycją wynosi w tym przypadku aż 6 proc.

fot. mat. prasowe

Opinie o bankach

Konsumenci zmieniają opinie o bankach na lepsze.


Badanie przeprowadzane przez Kantar na zlecenie Związku Banków Polskich, po raz kolejny przeanalizowało również całościową społeczną ocenę sektora bankowego, przy wykorzystaniu metodologii indeksu TRI*M.1 Ocena reputacji mierzona wśród ogółu respondentów wyniosła w tym roku 49 punktów – o 5 punktów więcej niż w roku ubiegłym. Tym samym, sektor bankowy w Polsce po raz pierwszy od 2007 roku, kiedy to w ramach badania po raz pierwszy zastosowano tę metodologię, znalazł się w obszarze dobrej reputacji dla ogółu badanych.

Wzrost zaufania potwierdzają również bezpośrednie odpowiedzi badanych. Wynika z nich, że 72 proc. Polaków, wśród których znajdują się zarówno ci korzystający (89 proc.), jak i nie korzystający z usług bankowych (11 proc.), deklaruje, że ma zaufanie do sektora bankowego w Polsce. Jest to wzrost rok do roku aż o 9 punktów procentowych. W stosunku do roku ubiegłego odnotowano także spadek nieufności wobec banków. Odsetek osób deklarujących brak zaufania do banków zmniejszył się o 7 punktów procentowych osiągając 19 proc. Z kolei 81 proc. respondentów zadeklarowało, że w ubiegłym roku miało w kontakcie z bankiem doświadczenia pozytywne. Tylko 23 proc. osób ocenia swoje doświadczenia z bankiem jako negatywne. Ekspozycja na negatywne informacje o bankach, w społeczeństwie wyniosła 45 proc. natomiast na opinie pozytywne – 72 proc.

fot. mat. prasowe

Dobra vs zła reputacja

Czynniki dobrej reputacji przeważają znacznie nad czynnikami złej.


Najbardziej istotnymi czynnikami wpływającymi na subiektywną poprawę oceny zaufania wśród respondentów były: dbałość o klienta i fachowość obsługi, a także poczucie bezpieczeństwa i stabilizacja rynku. Wśród czynników spontanicznie wymienianych jako obniżających poczucie zaufania, respondenci wskazywali przede wszystkim nagłośnione afery w bankach i instytucjach sieci bezpieczeństwa finansowego.

fot. mat. prasowe

Oczekiwania wobec banków

Oczekiwania społeczne wobec banków wzrastają stale i wielokierunkowo.


Informacje o badaniu
Badanie „Reputacja sektora bankowego 2019” zostało zrealizowane dla Związku Banków Polskich i Partnerów – Bankowego Funduszu Gwarancyjnego i Krajowej Izby Rozliczeniowej - przez instytut Kantar w dniach 11-22 marca 2019 r. na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie 1009 respondentów w wieku powyżej 15 lat metodą wywiadów bezpośrednich (CAPI). Indeks TRI*M jest jednoliczbową miarą poziomu satysfakcji klienta, wyliczaną dla każdego respondenta, na podstawie pięciu wskaźników: sympatii, ocenie ogólnej, zaufaniu, postrzeganiu sukcesu oraz jakości usług.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: