eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Boże Narodzenie. Świąteczne przygotowania Polaków

Boże Narodzenie. Świąteczne przygotowania Polaków

2018-12-23 00:22

Boże Narodzenie. Świąteczne przygotowania Polaków

Zakupy świąteczne © photosbysabkapl - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Boże Narodzenie to tradycyjnie już okres wzmożonych wydatków, które w istotnym stopniu potrafią nadwyrężyć budżety wielu polskich domów. Opracowany przez Santander Consumer Bank raport „Polaków portfel własny - świąteczne przygotowania” to próba całościowego spojrzenia na wydatki, jakie ponosimy, oczekując na pierwszą gwiazdkę. Zobaczmy, do jakich wniosków prowadzi.

Przeczytaj także: Plan na Boże Narodzenie: mniej wydatków i gości

W skrócie


  • Przygotowanie kolacji wigilijnej będzie nas kosztować od 401 do 500 zł. Ten przedział kwot ankietowani wskazywali najczęściej (ok. 20%).
  • Pomysłów na świąteczne upominki poszukujemy zarówno w internecie, jak i poza nim. Wiele zależy tu od wykształcenia i wieku. Inspiracji online szukają przeważnie młodzi oraz osoby legitymujące się wyższym wykształceniem.
  • Przygotowania do Bożego Narodzenia łączą się również ze stresem. Jego źródłem najczęściej są korki oraz kolejki w sklepach. Co interesujące, dość liczna okazuje się również grupa osób, które denerwują się na myśl o konieczności spędzenia dłuższego czasu z rodziną.

Badanie pokazuje, że Polacy starają się zawczasu zapewnić sobie odpowiednio dużo pieniędzy na okres Świąt, przewidując większe obciążenia budżetu domowego w tym czasie. Prawie 70 proc. respondentów zadeklarowało, że stara się finansować świąteczne przygotowania z bieżących dochodów i pensji, rezygnując często z zakupów niezwiązanych z Bożym Narodzeniem lub odkładając je w czasie. Najrzadziej na zorganizowanie świąt bez dodatkowych pieniędzy mogą sobie pozwolić respondenci z najmłodszej grupy wiekowej (18-29 lat) – 53,2 proc. Osoby te najczęściej oszczędzają na Boże Narodzenie z wyprzedzeniem.

fot. mat. prasowe

Wielkość wydatków na Wigilię skorelowana jest z dochodami

Im wyższe zarobki, tym większe planowane wydatki na świąteczne uroczystości.


Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że w pierwszym półroczu 2018 r. banki udzieliły o 6,8 proc. więcej kredytów ratalnych i o 4,5 proc. więcej kredytów gotówkowych w relacji do pierwszego półrocza 2017 r.
– Rozwojowi rynku sprzyja dobra koniunktura gospodarcza i korzystna sytuacja na rynku pracy – tłumaczy Piotr Monkiewicz, Dyrektor Departamentu Pożyczek Gotówkowych Santander Consumer Banku. – Najbardziej wzrosła liczba udzielonych kredytów o wartości do 50 tys. zł. Rok do roku obserwujemy wzrost zainteresowania kredytami gotówkowymi w grudniu. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat liczba umów kredytowych podpisywanych w ostatnim miesiącu roku w porównaniu z pozostałymi miesiącami urosła o 24 proc., zaś akcja kredytowa na przestrzeni ostatnich trzech lat zwiększa się o około 8 proc. rok do roku.

fot. mat. prasowe

Sposób finansowania świątecznych zakupów w zależności od dochodu

Niemal wszyscy Polacy (95 proc.) zarabiający powyżej 5 000 złotych są w stanie pokryć świąteczne wydatki z bieżących dochodów.


Jak wynika z badania, na przygotowania do tegorocznej Wigilii wydamy średnio od 401 do 500 zł – taki przedział kwotowy wskazało 19,5 proc. badanych. Co ciekawe, w grupie najmniej zarabiających (do 999 zł netto miesięcznie) prawie 9 proc. respondentów wyda w Boże Narodzenie więcej, niż wynosi ich comiesięczny przychód. Wśród najlepiej zarabiających (ponad 5 000 zł) co piąty wyda na Święta ponad 2 000 zł. Na największe wydatki bożonarodzeniowe najrzadziej zdecydują się najmłodsi (z grupy 18-29 lat nie zadeklarował tego nikt) oraz mieszkańcy wsi. Najwięcej na Boże Narodzenie wydają respondenci z grupy wiekowej 30-39 lat i badani z miast powyżej 250 tys. mieszkańców.

Ważną pozycją w świątecznych budżetach są prezenty. To, w jaki sposób je wybieramy i gdzie szukamy pomysłów na obdarowanie innych, zależy w dużej mierze od naszego wykształcenia. Prawie połowa Polaków z wyższym wykształceniem (46 proc.) przegląda strony sklepów internetowych, aby znaleźć odpowiedni upominek. Osoby z wykształceniem podstawowym korzystają przede wszystkim z propozycji przygotowanych przez sklepy stacjonarne (39 proc.). Z badania wynika też, że im wyższe wykształcenie, tym w ogóle częściej jesteśmy skłonni szukać inspiracji w wyborze prezentu. Nie robi tego 30 proc. osób z wykształceniem podstawowym i zawodowym, 22 proc. badanych z wykształceniem średnim i 15 proc. z wyższym.

fot. mat. prasowe

Pomysly na prezenty świąteczne

Niemal połowa osób z wyższym wykształceniem inspiracji szuka w sieci.


Jak pokazuje raport “Polaków porfel własny – świąteczne przygotowania” Santander Consumer Banku, Polacy dostrzegają zmiany, zachodzące w handlu i dostosowują do nich sposób robienia świątecznych zakupów. Jako czynniki mające największy wpływ wymieniają rozwój sklepów internetowych (prawie 30 proc. obserwacji) oraz płatności bezgotówkowych (23 proc.). Badani wskazali również czynniki najczęściej powodujące u nich największy stres podczas bożonarodzeniowej gorączki. Na czele tego zestawienia znalazły się tłum w sklepach, który wskazało 51 proc. ankietowanych oraz korki na ulicach – 43 proc. wskazań.

fot. mat. prasowe

Co najbardziej irytuje w okresie przedświątecznym?

Dla ponad połowy badanych powodem irytacji są tłumy w sklepach.


O BADANIU:
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRIS w dniach 5–6 listopada 2018 r. W badaniu wzięły udział osoby dorosłe reprezentatywne dla całej Polski. Próba n=1000.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: