eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Rekomendacja KNF wiedzie na manowce

Rekomendacja KNF wiedzie na manowce

2016-01-29 11:27

Przeczytaj także: KNF: PKO BP przejmie SKOK Wesoła. To trzecia SKOK przejmowana przez bank


Rekomendacje te świadczą o ewidentnym pomieszaniu przez KNF obu opisanych wyżej rodzajów więzi – więzi z art. 10 ustawy o SKOK z więzią między członkami a kasą. Komisja oczekuje nawet, by kasa wzmacniała więź i weryfikowała istnienie realnej więzi wśród członków (por. Rekomendacja 8.5). We wstępie do rekomendacji jest mowa o kultywowaniu więzi i aktywizowaniu członków kasy przez jej organy w kontekście więzi z art. 10 ustawy o SKOK. Jednym tchem Komisja Nadzoru Finansowego wskazuje „potrzebę podkreślenia obowiązków członków w zakresie podtrzymywania więzi, w szczególności poprzez aktywny udział w walnym zgromadzeniu albo zebraniach grup członkowskich i w kontroli funkcjonowania kasy i jej organów oraz respektowanie podstawowych norm i wartości zwianych z działalnością kasy, jakimi są samopomoc, lojalność wobec pozostałych członków i terminowe regulowanie należności wobec kasy”, nie dokonując rozróżnienia między więzią z art. 10 ustawy o SKOK a więzią między członkami kasy a kasą, czyli więzią wynikającą z przynależności do kasy.

Brak rozróżnienia między tymi dwiema więziami prowadzi do próby przerzucenia na kasę i jej organy odpowiedzialności dotyczącej więzi, na którą kasa nie ma wpływu, czyli więzi z art. 10 ustawy o SKOK.

Konstrukcja więzi „realnej” przeciwstawionej więzi „formalnej”, o której mowa w art. 10 ustawy o SKOK, jest przykładem wkroczenia Komisji Nadzoru Finansowego w sferę uprawnień ustawodawcy i przyznania sobie pierwszeństwa nad regulacją ustawową. Takie podejście nie mieści się w konstytucyjnej konstrukcji źródeł prawa i wykracza poza zakres upoważnienia z art. 62 ust. 2 ustawy o SKOK. Konstrukcja więzi „realnej”, którą można wzmacniać lub która może ulegać rozpadowi, jest w sposób oczywisty sprzeczna z regulacją wynikającą z art. 10 ustawy o SKOK. Całkowitym nieporozumieniem jest także włączenie kasy w więź, która ma warunkować możliwość przystąpienia do kasy: „kasa i jej działalność traktowana jest jako instrument służący realizacji wspólnych celów grupy, a sytuacja kasy i prawidłowość prowadzonej przez nią działalności jest jedną z powszechnie akceptowanych przez członków grupy wartości, której respektowanie poddane jest ich kontroli.”. Taka konstrukcja pomija oczywistą kwestię niezależności więzi organizacyjnej lub zawodowej od kasy i brak związku między działalnością kasy a istnieniem tej więzi.

Z tych przyczyn należy uznać, że Rekomendacja B-SKOK w zakresie, w jakim dotyczy więzi, oparta jest na błędnej ocenie stanu prawnego, a w szczególności braku rozróżnienia między więzią warunkującą przystąpienie do kasy a więzią powstałą po przystąpieniu do kasy (odrębną od tej pierwszej). Na gruncie obecnie obowiązujących regulacji art.10 i 11 ustawy o SKOK oraz art. 15 § 2 Prawa spółdzielczego kasy nie mają możliwości zrealizowania Rekomendacji B-SKOK w zakresie Rekomendacji 8, a w szczególności Rekomendacji 8.2 (wprost sprzecznej z art. 10 ustawy o SKOK), Rekomendacji 8.5 oraz Rekomendacji 8.6 (wprost sprzecznej z art. 11 ustawy o SKOK).

Wnioski


Rekomendacja B-SKOK oraz Sprawozdanie Podkomisji Nadzwyczajnej do spraw realizacji ustaw o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych wyraźnie wskazują na brak rozróżnienia więzi, o której mowa w art. 10 ustawy o SKOK, istniejącej niezależnie od kasy i warunkującej możliwości nabycia członkostwa w kasie, od więzi wynikającej z członkostwa w kasie jako spółdzielni. Brak tego rozróżnienia prowadzi do łączenia aktywności członków w relacji z kasą z istnieniem więzi z art. 10 ustawy o SKOK, próbami stopniowania więzi z art. 10 ustawy o SKOK, próbami przypisywania kasie i jej organom odpowiedzialności za istnienie więzi z art. 10 ustawy o SKOK, a także z próbami kreowania w miejsce „formalnej” więzi, o której mowa w art. 10 ustawy o SKOK więzi „realnej” niezdefiniowanej w obowiązujących przepisach. W efekcie prowadzi to do błędnej oceny sytuacji i ryzyk związanych z działalnością kas oraz nieuprawnionych i nierealnych oczekiwań w stosunku do kas i ich organów. Kluczowe jest zatem, by w szczególności organ nadzoru dokonał w ramach swoich działań nadzorczych prawidłowej identyfikacji więzi, które występują w związku z działalnością kas, rozróżnienia więzi z art. 10 ustawy o SKOK od więzi wynikającej z członkostwa w kasie, a także, by dokonał takiej modyfikacji Rekomendacji B-SKOK, by uwzględniała ona to rozróżnienie i nie była sprzeczna z art. 10 i 11 ustawy o SKOK.

NOTA O AUTORZE: Autor jest byłym wiceprezesem UNFE, byłym wiceprzewodniczącym KPWiG i byłym zastępcą przewodniczącego KUiFE. W latach 2006-2009 był doradcą prezesa NBP. Obecnie jest radcą prawnym.

poprzednia  

1 2 3

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: