Wyłudzenia kredytów w I poł. 2014 r. szacowane na miliard złotych
2014-10-17 00:16
Przeczytaj także: Wyłudzenia kredytów najczęściej przez Internet i telefon
Sposoby radzenia sobie z problemem
Prawie połowa badanych instytucji nie ma odrębnej komórki do przeciwdziałania nadużyciom. Takie jednostki powinny istnieć i być niezależne.To gwarantuje im swobodę działania. Są skoncentrowane na rozwiązywaniu konkretnych problemów i dzięki temu skuteczniejsze – mówi Mariusz Witalis, Partner w Dziale Zarządzania Ryzykiem Nadużyć EY.
Respondenci sami przyznają, że taka komórka to najlepsza metoda przeciwdziałania wyłudzeniom. Ważne jest także weryfikowanie informacji podczas podejmowania decyzji kredytowych oraz wewnętrzne bazy danych.
Z naszego badania wynika jednak, że wykrywalność oszustw przed wypłaceniem środków jest na niskim poziomie, co wyraźnie pokazuje, że podejmowane działania prewencyjne są nieskuteczne. Dodatkowo brak zachowania przez pracowników instytucji finansowych wewnętrznych procedur często skutkuje wyłudzeniem kredytu. Z drugiej strony trzeba też pamiętać, że pracownicy obsługujący klienta są najczęściej skoncentrowani na sprzedaży danego produktu (to właśnie sprzedaż jest podstawowym celem tych pracowników). Coraz więcej instytucji wdraża rozwiązania informatyczne wspierające pracowników w wykrywaniu podejrzanych wniosków kredytowych – twierdzi Przemysław Nowak, menedżer w Dziale Zarządzania Ryzykiem Nadużyć EY
Brak dowodu, brak zgłoszenia
26% badanych uważa, że organom ścigania zgłaszanych jest 90% skutecznych wyłudzeń kredytów. Inaczej jest z próbami oszustwa – w tym wypadku tylko 13% respondentów przyznaje, że zasadnicza większość jest zgłaszana. Według 57% z nich powodem jest niewystarczający materiał dowodowy. 30% wskazało też zbyt przewlekłą procedurę postępowania, trwającą nawet do dwóch lat, oraz nadmierne zaangażowanie czasowe pracowników w prowadzone postępowania.
fot. mat. prasowe
Przyczyny niezgłaszania prób wyłudzeń
Najczęściej wskazywanym przez respondentów powodem niezgłaszania prób wyłudzeń jest brak wystarczających dowodów
Respondenci nie są nastrojeni optymistycznie. 74% z nich przewiduje wzrost liczby wyłudzanych kredytów detalicznych, chociaż tylko 13% sądzi, że będzie to znaczący wzrost. Inaczej wygląda kwestia kredytów mieszkaniowych, 43% uważa, że liczba ich wyłudzeń nie ulegnie zmianie, radykalny wzrost przewiduje 9% a nieznaczny tylko 4% badanych – podsumowuje Leszek Sołtysik, Doradca KPF ds. Ryzyka.
Informacje o badaniu
Wśród uczestników badania przeprowadzonego przez EY oraz Konfederację Przedsiębiorstw Finansowych, najliczniejszą grupę stanowią banki (56%), 25% respondentów pracuje w innych instytucjach udzielających kredytów detalicznych, a 18% reprezentuje Spółdzielcze Kasy Oszczędnościowo-Kredytowe (SKOK). Prawie połowa osób (48%) zajmuje stanowiska kierownicze, a pozostali przedstawiciele instytucji finansowych zatrudnieni są na stanowiskach eksperckich (26%) i specjalistycznych (26%), w tym głównie w departamentach: ryzyka kredytowego, przeciwdziałania nadużyciom, windykacji, bezpieczeństwa i audytu wewnętrznego.
Przeczytaj także:
Kradzież danych - jak nie dać się oszukać?
![Kradzież danych - jak nie dać się oszukać? [© pixabay.com] Kradzież danych - jak nie dać się oszukać?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/kradziez-danych/Kradziez-danych-jak-nie-dac-sie-oszukac-238416-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
wyłudzenia kredytów, wyłudzenia, oszustwa finansowe, przestępstwa finansowe, kredyty
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)