eGospodarka.pl

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Łatwiejsze zbiórki publiczne

Łatwiejsze zbiórki publiczne

2014-07-19 18:11

Łatwiejsze zbiórki publiczne

Zbiórka © Syda Productions - Fotolia.com

Od wczoraj zbiórki publiczne można przeprowadzać dużo łatwiej, weszła bowiem w życie nowa ustawa o zbiórkach publicznych. Zniesiony został obowiązek uzyskiwania urzędowych pozwoleń na zbiórkę publiczną, które zostały zastąpione zgłoszeniami publikowanymi na dedykowanym portalu internetowym.

Przeczytaj także: Jak zorganizować zbiórkę publiczną?

Nowa ustawa powstała we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Zakłada ona zniesienie obowiązku uzyskiwania zgody na zbiórkę i zastąpienie jej zgłoszeniem. Zgłoszenia można dokonywać albo poprzez Internet (w szczególności poprzez dedykowany portal www.zbiorki.gov.pl) przy użyciu formularza elektronicznego albo w postaci papierowej, przesyłając formularz pocztą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Zgłoszenie elektroniczne będzie wymagało podpisu cyfrowego, niekoniecznie jednak kwalifikowanego, będzie to mógł być również łatwy do uzyskania profil zaufany ePUAP. W zgłoszeniu zbiórki, organizator musi podać swoje dane, cel zbiórki oraz przewidywane koszty niezbędne do zorganizowania i przeprowadzenia zbiórki, które zostaną pokryte z zebranych ofiar.

O ile zgłoszenie nie będzie wymagało uzupełnienia, to publikacja na portalu zbiórek publicznych nastąpi w ciągu 3 dni (przy zgłoszeniu drogą elektroniczną) lub 7 dni (przy zgłoszeniu drogą pocztową, na piśmie). Od chwili opublikowania na portalu informacji o zbiórce, będzie można już ją rozpocząć.

Po zakończeniu zbiórki, organizator będzie musiał stworzyć sprawozdanie, z przeprowadzonej zbiórki publicznej oraz ze sposobu rozdysponowania zebranych datków. Sprawozdania te będą również zamieszczane na portalu zbiórek publicznych. Informacja o zgłoszeniu zbiórki publicznej wraz ze sprawozdaniami będzie dostępna na portalu zbiórek publicznych przez okres 10 lat, licząc od dnia upływu terminu przesłania ostatniego sprawozdania. Rozwiązanie takie umożliwi obywatelom dokładniejszą kontrolę na zbiórkami - każdą zbiórkę, bez względu na jej zasięg, cel czy rozmiar będzie można łatwo sprawdzić. Poprawi to przejrzystość działań dobroczynnych. Zgłoszenia będą wymagały zbiórki realizowane w przestrzeni publicznej (na ulicach, festiwalach, w sklepach), poprzez dary w naturze lub gotówkowe.

Bez dodatkowych formalności można prowadzić zbiórki elektroniczne (np. za pomocą przelewów czy wpłat z rachunków kart kredytowych). W tej sytuacji wystarczającą kontrolę zapewni sam sposób przekazywania datków, bowiem w przypadku operacji bankowych przepływ pieniędzy jest rejestrowany.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: