eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Crowdfunding w Polsce. Na co Polacy wpłacają najwięcej?

Crowdfunding w Polsce. Na co Polacy wpłacają najwięcej?

2023-02-07 11:45

Crowdfunding w Polsce. Na co Polacy wpłacają najwięcej?

Jak rozwija się crowdfunding w Polsce? © Markus Mainka - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Od 2008 roku Polacy wpłacili na dobroczynne i patronackie zbiórki internetowe kwotę 3,5 mld złotych - wynika z danych Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Na co Polacy wpłacają najwięcej?

Przeczytaj także: 12 faktów o crowdfundingu

Raport ZPF poświęcony crowdfundingowi donacyjnemu i sponsorskiemu w Polsce powstał na podstawie danych od organizatorów zbiórek na platformach internetowych, za okres od początku 2008 do końca 2022 roku.
Crowdfunding donacyjny to najdynamiczniej rozwijający się segment finansowania społecznościowego w Polsce. Jest doskonałym przykładem tego, że jesteśmy społeczeństwem obywatelskim, w którym istnieje miejsce na projekty oparte przede wszystkim na zaufaniu i potrzebie dzielenia się z innymi - podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF.

Cele crowdfundingu. Na co Polacy wpłacają najwięcej?


Z raportu ZPF wynika, że uczestnicy zbiórek internetowych najchętniej angażują się w akcje typowo donacyjne - gromadzą one ponad 90 proc. środków przekazywanych beneficjentom za pośrednictwem platform internetowych.

Na drugim miejscu z około 4-proc. udziałem w rynku znalazły się zbiórki w modelu opartym o nagrody. Na końcu zestawienia są projekty patronackie (bez nagród) - około 3 proc. rynku.

Wśród celów charytatywnych dominują te związane z leczeniem, operacjami i zakupem sprzętu rehabilitacyjnego. Uwagę zwraca też kwota ponad 152 mln zł, zebrana na ratowanie zwierząt.

fot. mat. prasowe

Crowdfunding donacyjny i sponsorski

Wśród celów charytatywnych dominują te związane z leczeniem, operacjami i zakupem sprzętu rehabilitacyjnego.


Taki rozkład kwot wpłacanych na platformach crowdfundingowych potwierdza, że ich użytkownicy, podejmując decyzję o wykonaniu przelewu, najczęściej kierują się emocjami - mówi dr Artur Trzebiński, doradca ds. ekonomicznych ZPF i ekspert od rynku crowdfundingu w Polsce.

Według niego w przyszłości można spodziewać się utrzymania wyraźnego podziału na zbiórki charytatywne i zbiórki patronackie, z przewagą tych pierwszych.
Z pewnością jednak rynek crowdfundingu donacyjnego i sponsorskiego niezmiennie będzie charakteryzował się wysoką wiarygodnością przeprowadzanych zbiórek - dodaje dr Artur Trzebiński.

Raport o crowdfundingu donacyjnym i sponsorskim


W najnowszej publikacji ZPF poświęconej crowdfundingowi dostępne są również dane dotyczące podziału rynku pomiędzy jego poszczególnych uczestników w segmentach: donacyjnym, opartym na nagrodach, sponsorskim i patronackim.

W publikacji znajdziecie Państwo również komentarze i prognozy przedstawicieli serwisów internetowych, organizujących zbiórki.

Raport powstał przy współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu oraz serwisem Zrzutka.


Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: