eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa

Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa

2014-03-25 11:03

Przeczytaj także: Bankowość online przejmuje stery


Smartfon zamiast skarbonki i zeszytu

Nowe technologie okazują się przydatne także przy codziennej kontroli finansów przez standardowych klientów banków. Mają oni dostęp nie tylko do usprawnień technologicznych oferowanych przez instytucje finansowe, ale także prostych, niezależnych i tanich rozwiązań, wykorzystujących przy analizie finansów m.in. potencjał technologii chmurowych.

– Mobilne aplikacje stanowią świetne rozwiązanie dla konsumentów, którzy nie potrzebują zaawansowanego oprogramowania, a chcą uporządkować swoje wydatki oraz sprawniej zarządzać oszczędnościami. Pozwalają one np. wyznaczać górne limity wydatków przeznaczanych na konkretne cele, agregować dane z różnych kont bankowych, ustawiać alerty dotyczące terminów zapłaty rachunków, a także mogą informować ich użytkownika o przekroczeniu limitu wydatków za pomocą automatycznych e-maili czy też wiadomości SMS – mówi Michał Grabarz, Dyrektor ds. Usług ITO w Infosys BPO Europe.

Wprowadzanie tego typu rozwiązań przez informatycznych deweloperów stanowi kolejny sygnał dla banków, że rozwijając ofertę online i dla urządzeń mobilnych mają szansę mocniej przywiązać do siebie klientów. Zwłaszcza tych, którzy chętnie wybierają darmowe aplikacje. Prowadzi to do dużych zmian na rynku rozwiązań technologicznych.

- Według analiz firmy Gartner, w 2013 r. na całym świecie ściągnięto aż 102 mld aplikacji. Jednak aż 91% pobrań to darmowe rozwiązania. Głównym źródłem zarobku w tej sytuacji staje się nie sama aplikacja, a jej przydatność w promocji innych produktów. Klient chętniej wybierze bezpłatną aplikację oferowaną przez bank, niż zewnętrznych dostawców. Współpracując, firmy IT i przedstawiciele sektora finansowego mogą wspólnie napędzać popyt na mobilne usługi finansowe – przekonuje Marcin Majda.

Zagrożenia nie takie straszne

Nieufność części konsumentów w przypadku e-bankowości i finansowych usług mobilnych budzą kwestie bezpieczeństwa, stanowiące jeden z czynników spowalniających rozpowszechnianie się tego typu rozwiązań. Do szczególnie głośnych przypadków wykorzystania luk w systemach online przez oszustów należą m.in. oprogramowanie Zitmo, służące do kradzieży jednorazowych transakcyjnych haseł SMS oraz wirusy podmieniające w systemie Windows numery kont, wprowadzane do formularza przelewu podczas operacji kopiuj-wklej.

- Większość konsumentów zdaje sobie sprawę z zagrożeń w postaci różnych wirusów czy ich specyficznej odmiany, czyli tzw. trojanów atakujących komputery - szczególnie groźnych dla użytkowników bankowości internetowej. Niestety, zdecydowanie niższy poziom świadomości dotyczy użytkowników smartfonów. W telefonach zapisane są często takie informacje, jak PESEL czy hasła dostępu do serwisów, do których hakerzy mają łatwiejszy dostęp na telefonie, niż na komputerach – mówi Tomasz Kaczyński.

W tej sytuacji zarówno banki, jak i ich klienci powinni szczególnie dbać o bezpieczeństwo dostępu do ich haseł i kont internetowych.

- Do obowiązków instytucji finansowej należy stworzenie takiej platformy transakcyjnej, która będzie w całkowicie bezpieczny sposób pozwalała klientowi na zarządzanie pieniędzmi. Konsumenci muszą z kolei pamiętać, by bezpiecznie zarządzać hasłami i chronić wrażliwe dane - dodaje Tomasz Kaczyński.

Obecnie bankowcy skutecznie przenoszą na technologiczny grunt liczne procedury bezpieczeństwa, wypracowane przy tradycyjnych transakcjach, skutecznie niwelując zagrożenie. Należą do nich m.in. maskowane hasła, szyfrowane połączenia z serwerem banku czy obrazki bezpieczeństwa, pozwalające identyfikować fałszywe witryny tworzone przez oszustów.

Finanse 3.0 na wyciągnięcie ręki

Wyniki badań dowodzą, że zarówno na świecie, jak i w Polsce e-bankowość stała się w życiu klientów instytucji finansowych codziennością. Rozwoju nowych rozwiązań technologicznych oczekują różnorodne grupy klientów – zarówno standardowi właścicieli kont w bankach handlowych, jak i zamożni inwestorzy korzystający z usług bankowości prywatnej. Nowoczesne aplikacje, oprogramowanie i platformy IT, służące różnorodnym grupom klientów instytucji finansowych, mogą zmienić w najbliższych latach obraz świata transakcji.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: