eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa

Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa

2014-03-25 11:03

Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa

Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa © Superingo - Fotolia.com

7,5 pracownika na 2 klientów - tak obecnie wygląda rozkład sił w placówkach bankowych i wiele wskazuje na to, że już wkrótce konsultanci będą mieli jeszcze mniej pracy. Jednocześnie statystyki pokazują, że ze stacjonarnych oddziałów banków korzysta ciągle 70 procent posiadaczy rachunków osobistych. To dobry wynik, który nieco jednak blednie w porównaniu z e-bankingiem, z którego korzysta już 79 procent klientów. Jak zmienia się tradycyjna bankowość? Eksperci wskazują tu na rozwiązania technologiczne oferowane przez instytucje finansowe i twórców oprogramowania.

Przeczytaj także: Bankowość online przejmuje stery

Analiza rynku wyraźnie wskazuje, że tradycyjna bankowość powoli odchodzi do lamusa. Jednak ci, którzy myślą, że stacjonarne placówki banków znikną z map miast są w błędzie. Wciąż będą one miały niebagatelne znaczenie dla świata finansów, ale ich przeznaczenie ulegnie zmianom.

- Oczywiście, musimy jeszcze poczekać na możliwość zaciągnięcia kredytu hipotecznego z poziomu urządzenia mobilnego. Internet przejmuje już jednak najbardziej popularne, proste operacje, takie jak np. przelewy, które generowały przed laty największy ruch w placówkach. Banki reagują na tą sytuację, coraz intensywniej inwestując w nowe technologie. Według Celent Research, globalne wydatki instytucji finansowych na IT mogły sięgnąć w minionym roku 393 mld USD, przy czym aż 69% tych środków pochodziło z Europy i Ameryki Północnej – komentuje Marcin Majda, Business Development Director w Luxoft Poland, firmie realizującej usługi IT dla wiodących globalnych banków inwestycyjnych.

Nasz kraj znacznie lepiej wypada w statystykach dotyczących e-bankowości, niż w przypadku tradycyjnych usług. Z raportu Capgemini i RBS „World Payments Report 2013” wynika, że już w 2014 r. nowoczesne kanały płatności w 2014 r. będą służyły do wykonania ok. 64 mld operacji na całym świecie. Według Chrisa Skinnera, prezesa organizacji The Financial Services Club, Polska klasyfikuje się w tej dziedzinie w czołowej 20-ce na świecie.

- Chociaż z 77% współczynnikiem ubankowienia Polska w Europie wyprzedza tylko Rumunię i Bułgarię,to bardzo dobrze wypada w rankingach wykorzystania bankowości online. Do światowych liderów wciąż sporo nam brakuje, ale Polacy chętnie używają kont internetowych. Tylko w 2013 r. dokonano w naszym kraju aż 1,5 mld przelewów online na sumę 3,8 biliona złotych. To wzrost o 33 proc. w stosunku do 2007 r. i trzykrotnie więcej, niż w 2004 r., gdy Internet zyskiwał błyskawicznie na popularności – mówi Tomasz Kaczyński, Business Development Manager w Capgemini Polska.

Co ważne, obecna rewolucja to dopiero zapowiedź zmian, które według ekspertów czekają zarówno standardowych właścicieli kont i lokat, jak i inwestorów obracających dużymi kwotami m.in. na giełdzie.

fot. Superingo - Fotolia.com

Tradycyjna bankowość odchodzi do lamusa

Chociaż z 77% współczynnikiem ubankowienia Polska w Europie wyprzedza tylko Rumunię i Bułgarię,to bardzo dobrze wypada w rankingach wykorzystania bankowości online. Do światowych liderów wciąż sporo nam brakuje, ale Polacy chętnie używają kont internetowych.


Aplikacja, czyli centrum zarządzania finansami

Wiele nowych pomysłów na e-usługi w świecie instytucji finansowych można było zaobserwować na tegorocznej londyńskiej konferencji Finovate. Cykl ten, składający się z czterech spotkań organizowanych na różnych kontynentach, to najważniejsze światowe wydarzenie dedykowane rozwiązaniom IT dla sektora finansowego. Triumfowali tam w ostatnich latach m.in. Polacy z mBanku, a w tym roku - notowany na nowojorskiej giełdzie Luxoft, reprezentowany przez polski oddział i prezentujący swoją aplikację tabletową iStock Track.

- Dzięki aplikacjom znanym z Finovate użytkownicy uzyskują, w ramach przystępnego interfejsu, m.in. jednoczesny dostęp do zagregowanych informacji o aktywach, portfolio inwestycyjnym czy notowaniach instrumentów finansowych. Inwestorzy mogą także wymieniać się danymi finansowymi z innymi użytkownikami oraz prowadzić rozmowy wideo z doradcami finansowymi z poziomu aplikacji. Na bazie takich produktów można tworzyć spersonalizowane rozwiązania dla poszczególnych banków czy grup odbiorców. Dedykowana wersja może powstać nawet w cztery tygodnie – mówi Przemysław Berendt, wiceprezes ds. Marketingu w Luxoft.

Tak zaawansowane rozwiązania wciąż stanowią dla większości konsumentów ciekawostkę, ale wyraźnie dostrzegalny jest duży potencjał rozwojowy IT w finansach. Według analiz Celent Research, już 43% banków w Stanach Zjednoczonych oferuje klientom aplikacje nietransakcyjne, a 52% - mobilną bankowość dla bankowości detalicznej. Według raportu Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych (Fed) usługi mobilne wykorzystywane są przez konsumentów do prostych operacji, np. w celu sprawdzenia salda rachunku lub historii transakcji (90%), a także dokonywania przelewów pieniężnych (42%). Eksperci rynku IT zwracają jednak uwagę, że w najbliższych latach coraz więcej klientów banków będzie sięgać po bardziej zaawansowane aplikacje.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: