eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Obniżki interchange a akceptacja kart płatniczych

Obniżki interchange a akceptacja kart płatniczych

2014-02-20 11:41

Przeczytaj także: Niższe opłaty interchange to wyższe prowizje


Zdecydowana większość przedsiębiorców jest zdania, że ustawowa obniżka opłat interchange ze średniego poziomu 1,6% w 2012 r. do 0,5% w 2014 r. będzie korzystna i wpłynie pozytywnie na poziom kosztów związanych z akceptacją kart płatniczych Visa i MasterCard (82%). Z planowanej obniżki najbardziej zadowoleni są przedsiębiorcy zajmujący się opieką zdrowotną i pomocą społeczną, handlem hurtowym i detalicznym oraz zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi. Przedsiębiorcy, którzy uważają, że obniżka opłat interchange może negatywnie wpłynąć na poziom kosztów związanych z akceptacją kart płatniczych, najczęściej obawiają się wzrostu opłat nakładanych przez organizacje płatnicze niezwiązanych z marżą agenta rozliczeniowego.

Największy odsetek przedsiębiorców pozytywnie oceniający wprowadzenie obniżki opłat interchange uważa jednak, że obniżka ta nie zostanie przełożona na ich firmy w pełnej wysokości. Są również i tacy, którzy nie wierzą, że obniżka w ogóle będzie dotyczyć ich firmy (6%). Największy odsetek optymistów – przedsiębiorców uważających, że obniżka zostanie przełożona na ich firmy w pełnej wysokości – zajmuje się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (61%) oraz handlem hurtowym i detalicznym (50%). Natomiast największy odsetek pesymistów – przedsiębiorców uważających, że obniżka w ogóle nie zostanie wprowadzona w przypadku ich firmy – jest w branży zajmującej się kulturą, rozrywką, rekreacją i pozostałą działalnością usługową (11%).

Niemal połowa przedsiębiorców jest zdania, że obniżka interchange zostanie przełożona na ich firmy niezwłocznie po tym, jak ustawa wejdzie w życie (40%). Podobny odsetek jest jednak zdania, że obniżka może zostać nałożona z pewnym opóźnieniem (37%). Największy odsetek przedsiębiorców wierzących w szybkie wprowadzenie obniżki jest wśród firm zajmujących się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną, a największy odsetek przedsiębiorców uważających, że z obniżki będą mogli korzystać z opóźnieniem jest w branży zajmującej się kulturą, rozrywką, rekreacją i pozostałą działalnością usługową. Przedsiębiorcy przewidujący opóźnienie we wprowadzeniu obniżki opłaty interchange najczęściej twierdzą, że powinno ono trwać nie dłużej niż 2 miesiące, a prawie dwie trzecie jest zdania, że proces ten generalnie powinien zamknąć się w okresie 4 miesięcy (64%).

3. Potencjał nowych instrumentów płatniczych i usług

Przedsiębiorcy byliby zainteresowani nowym bezgotówkowym instrumentem płatniczym o niskich kosztach (opłata na poziomie 0,5% wartości transakcji) i dodatkowych korzyściach np. umożliwiających płacenie telefonem komórkowym (57%). Takie instrumenty płatnicze największym zainteresowaniem cieszą się w firmach zajmujących się opieką zdrowotną i pomocą społeczną (65%) oraz handlem hurtowym i detalicznym (62%), podczas gdy rozwiązanie to wydaje się być nieco mniej interesujące dla przedsiębiorców zajmujących się transportem i gospodarką magazynową (50%). Mimo dużego zainteresowania okazuje się jednak, że przedsiębiorcy raczej nie byliby skłonni ponosić wyższych kosztów akceptacji płatności w zamian za możliwość korzystania z dodatkowych usług związanych z instrumentem płatniczym. Takie rozwiązanie jest potencjalnie interesujące dla niemal co piątej firmy, jednak większość raczej nie byłaby chętna z niego skorzystać. Największym zainteresowaniem cieszy się wśród przedsiębiorców zajmujących się transportem i gospodarką magazynową (21%), a z dodatkowych usług jako najbardziej atrakcyjne wskazano programy zniżkowo-rabatowe oraz programy lojalnościowe.

fot. mat. prasowe

Możliwość oferowania swoim klientom bezpłatnego dostępu do internetu przez sieć wifi, celem umożliwi

Niemal połowa przedsiębiorców byłaby skłonna zaoferować swoim klientom bezpłatny dostęp do Internetu przez sieć wifi, celem umożliwienia dokonywania płatności telefonem komórkowym (48%) – podobny odsetek twierdzi jednak, że oferowanie klientom Internetu może stanowić dla nich problem (43%).


Ponad co trzeci zainteresowany przedsiębiorca wyraziłby zgodę na modyfikację infrastruktury umożliwiającą wprowadzenie płatności dokonywanych telefonem komórkowym, nawet jeśli wiązałoby się to z koniecznością poniesienia pewnych kosztów (ponad połowa przyznała jednak, że nie byłaby zainteresowana taką opcją, nawet jeśli wysokość kosztów byłaby niewielka). Taka możliwość najbardziej interesuje przedsiębiorców zajmujących się opieką zdrowotną i pomocą społeczną (41%) oraz działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (39%).

Niemal połowa przedsiębiorców byłaby skłonna zaoferować swoim klientom bezpłatny dostęp do Internetu przez sieć wifi, celem umożliwienia dokonywania płatności telefonem komórkowym (48%) – podobny odsetek twierdzi jednak, że oferowanie klientom Internetu może stanowić dla nich problem (43%). Najbardziej chętni do udostępniania wifi są przedsiębiorcy zajmujący się zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (65%), a najmniej – firmy z branży transportowej i gospodarki magazynowej (35%).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: