eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Obniżki interchange a akceptacja kart płatniczych

Obniżki interchange a akceptacja kart płatniczych

2014-02-20 11:41

Przeczytaj także: Niższe opłaty interchange to wyższe prowizje



4. Akceptacja kart American Express i Diners Club

Zgodnie z wynikami badania przyjmowanie kart American Express nie jest dość popularne wśród przedsiębiorców – ich akceptację deklaruje ponad co trzecia firma (35%). Największy odsetek z nich jest wśród przedsiębiorców zajmujących się zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (51%), podczas gdy najmniejszy – w firmach prowadzących działalność profesjonalną, naukową i techniczną (27%) oraz zajmujących się transportem i gospodarką magazynową (28%). Możliwość negocjowania wysokości stawek opłaty pobieranej z tytułu płatności kartą American Express miał co trzeci przedsiębiorca.

Akceptowanie karty Diners Club jest mniej popularne niż akceptowanie American Express (przyjmuje je jedna firma na cztery). Karty DC najczęściej akceptowane są przez przedsiębiorców zajmujących się zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (41%), a najrzadziej przez trudniących się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (12%) oraz transportem i gospodarką magazynową (17%). Co czwarty przedsiębiorca akceptujący karty Diners Club miał możliwość negocjowania wysokości stawek opłaty pobieranej z tytułu płatności tą kartą.

fot. mat. prasowe

Deklarowany poziom akceptacji American Express (AmEx) przez przedsiębiorców

Większość przedsiębiorców twierdzi, że nie akceptuje płatności kartą American Express – AmEx (65%). Do akceptacji takich kart przyznaje się ponad co trzecia firma (35%).


Okazuje się jednak, że zdecydowana większość przedsiębiorców przyjmujących płatności kartą Diners Club lub AmEx nie widzi wysokich korzyści związanych z akceptacją kart systemów trójstronnych (88%). Ponad co trzeci przedsiębiorca chciałby mieć prawnie zapewnioną możliwość nakładania opłat dodatkowych (surchage) na transakcje dokonywane drogimi kartami płatniczymi, jednak niemal połowa nie byłaby zainteresowana tą opcją (zwłaszcza wśród firm średnich i dużych). Do możliwości nakładania dodatkowych opłat najbardziej skorzy są przedsiębiorcy zajmujący się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (44%), a najmniej – zajmujący się transportem i gospodarką magazynową (31%).

5. Opinie na temat reprezentowania interesów przedsiębiorców przez organizacje branżowe

Niemal co piąta firma zrzeszona jest w jakiejś organizacji branżowej typu izba gospodarcza czy związek pracodawców (19%) – w tym niemal co piąta firma mikro, ponad co czwarta firma mała i ponad co trzecia firma średnia lub duża. Największy odsetek przedsiębiorców zrzeszonych w organizacjach znajduje się wśród firm zajmujących się opieką zdrowotną i pomocą społeczną (43%), a najmniejszy wśród przedsiębiorców trudniących się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (11%).

Niemal połowa przedsiębiorców zrzeszonych w organizacjach branżowych uważa, że organizacje niezbyt dobrze reprezentują interesy przedsiębiorców w zakresie ponoszenia kosztów obrotu kartowego i bezgotówkowego (48%), natomiast ponad co trzeci przedsiębiorca jest zdania, że organizacje dobrze działają w tym zakresie (35%).Blisko co czwarty przedsiębiorca słyszał o Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego (24%).

Znajomość FROB jest największa wśród przedstawicieli branży transportowej i gospodarki magazynowej (32%) oraz osób zajmujących się działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (27%), a najmniejsza – w kręgu firm zajmujących się opieką zdrowotną i pomocą społeczną (16%).

fot. mat. prasowe

Zrzeszenie w organizacji branżowej (typu izba gospodarcza, związek pracodawców)

Niemal co piąta firma zrzeszona jest w jakiejś organizacji branżowej typu izba gospodarcza czy związek pracodawców (19%). W tego typu organizacjach jest niemal co piąta mikrofirma (19%), ponad co czwarta firma mała (27%) i ponad co trzecia firma średnia lub duża (38%).


Niemal co piąty przedsiębiorca chciałby współpracować z nowym podmiotem w zakresie reprezentowania oraz ochrony firmy w obszarze akceptacji elektronicznych instrumentów płatniczych tj. karty, płatności mobile (19%) – do takiej współpracy najchętniej przystąpiłyby firmy średnie i duże. Największe zainteresowanie możliwością współpracy z nowym podmiotem jest wśród przedsiębiorców zajmujących się transportem i gospodarką magazynową oraz zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi, a najmniejsze – wśród firm o działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej.

Informacje o badaniu
Ogólnopolskie, reprezentatywne badanie 1052 przedsiębiorców reprezentujących firmy o charakterze usługowo-handlowym, akceptujących płatności kartowe, przeprowadzone zostało w okresie od września do listopada 2013 r.



poprzednia  

1 ... 3 4

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: