  • 1. Data: 2004-07-02 14:44:53
    Temat: zajecie konta z powodu ZUS - dlaczego nie pomogla kwota wolna 7269.33 PLN ?
    Od: Zdzislaw Smyrenko <i...@i...invalid>

    Na stronie http://www.pkobp.pl/komunikaty.php?newsId=30 czytamy:

    1. Kwota wolna od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego
    tytułu wykonawczego, ustalona na podstawie tego wynagrodzenia
    wynosi - 7269,33 zł.

    Podstawa: art. 56 ust. 1 oraz art. 57 ust. 1 pkt 2 Ustawy Prawo
    Bankowe z dnia 29 sierpnia 1997 r. z póź. zm.

    Tymczasem miałem następującą sytuację:

    Miałem konto osobiste i konto firmowe w BZWBK. Nie zapłaciłem za jakiś
    tam miesiąc dawno temu składki ZUS. Do BZWBK przyszło żądanie zdjęcia
    tej kwoty z konta.

    Konto firmowe było puste.
    Konto osobiste też było puste.
    Jednak pewnego dnia na konto osobiste wpłynęło 100 PLN.
    Następnego dnia okazało się że nie mogę wypłacić ich z bankomatu.
    Poszedłem do oddziału dowiedzieć się co jest grane, i tam powiedziano
    mi że jest zajecie konta z powodu ZUS. Przyszedł ten nakaz, co prawda
    z numerem konta firmowego, ale zajmują wszystkie.

    Jednakże Pani powiedziała mi iż ponieważ jest to konto osobiste, to
    oni nie mogą sami zlecić przelewu do ZUS, tylko ja muszę zlecić. Gdyby
    ta kasa była na firmowym to by sami zlecili i nawet się mnie nie
    pytali. Ale odblokować mi też nie chciała, chociaż 100 PLN jest
    bezsprzecznie mniejsze niż 7269.33 PLN.

    Jaki to ma sens? Jest kwota wolna od zajęcia, ale zająć i tak mogą
    tylko nie mogą sami przelać, ale ja też nie mogę podjąć sobie tej
    kasy. Coś jak pies ogrodnika. W takim stanie zawieszonym jest ta kasa,
    że ani ja nic bez zgody ZUS nie mogę zrobić, ani ZUS bez mojej, no bo
    jest to konto osobiste, a kwota mniejsza od wolnej od zajęcia.

    O co tu chodzi, czy powinni mi odblokować tą kasę, czy też ja czegoś
    nie rozumiem z tej ustawy o kwocie wolnej od zajęcia?
    Byłbym wdzięczny za wyjaśnienie.

  • 2. Data: 2004-07-02 17:45:13
    Od: "waldi" <x...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zdzislaw Smyrenko" <i...@i...invalid> napisał w
    wiadomości news:cc3sd5$r6f$1@sunflower.man.poznan.pl...
> [...]
    >
    > O co tu chodzi, czy powinni mi odblokować tą kasę, czy też ja czegoś
    > nie rozumiem z tej ustawy o kwocie wolnej od zajęcia?

    Wszystko rozumiesz. Oni nie mają prawa blokować tej kasy. Masz prawo ją
    wypłacić. Jeśli chcesz przesłać tą kasę ZUS-owi musisz złożyć stosowne
    oświadczenie-zgodę

    Pozdrawiam

    waldi

  • 3. Data: 2004-07-02 19:04:14
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

> [...]
    >
    > O co tu chodzi, czy powinni mi odblokować tą kasę, czy też ja czegoś
    > nie rozumiem z tej ustawy o kwocie wolnej od zajęcia?

    czyli że masz rachunek oszczędnościowy ?
    dla mnie to jest przeszkoda w wykonaniu zajęcia
    opierdziel panie w banku bo nie mają prawa blokować ci rachunku
    w prawie bankowym stoi że środki do kwoty którą wymieniłeś są wolne od
    zajęcia
    czyli że zajęcie uważa się za niedokonane do tej kwoty
    odwiedź obie instytucje
    i postrasz kogo trzeba może cię wysłuchają
    z praktyki; wszystkie banki z którymi współpracowałem (ściągałem kasę dla
    zusu) wypinały się na mnie gdy zaszły takie okoliczności jak w twojej
    sprawie!

  • 4. Data: 2004-07-03 18:10:28
    Od: "Tripitaka" <t...@p...pl>

    niestety:
    Prawo Bankowe, art 105; pkt 2; mówi, że:
    "Banki, na pisemne żądanie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, są obowiązane do
    sporządzania i przekazywania informacji dotyczących numerów rachunków
    bankowych
    płatników składek oraz przekazywania danych umożliwiających identyfikację
    posiadaczy tych rachunków". Tak więc wyrwigrosze z zus poznali nr rahunku
    prawnie - niestety.

    Co do kwoty wolnej to na Twoim miejscu - zapytałbym poniższą instytucję:

    Generalny Inspektor Nadzoru Bankowego
    Wojciech Kwaśniak

    Narodowy Bank Polski
    Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego