  • 21. Data: 2002-07-09 08:32:55
    Temat: Re: zabezpieczenia w bankowosci elektronicznej
    Od: "Piotr W" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik Pawel Kierski <p...@m...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:age5j6$28f$...@n...polbox.pl...
    > Jeśli jest tak przesyłany - można.

    niestety :-(((((

    > ... który raz na jakiś czas musi się znaleźć w kompie...

    to jest oczywiste

    > Dynamiczny IP trochę utrudni pracę trojanowi. Ale wystarczy
    > napisać takiego, który wychwytuje pojawienie się pliku klucza
    > w systemie plików (włożenie nośnika), zapisuje go sobie i zaczyna
    > logować naciśnięcia klawiszy. Potem to wszystko mailem (po wykryciu
    > aktywnego połącznia) na darmowe konto i już...

    zrozumiałe

    > A dobrze zabezpieczona karta/czytnik po prostu nie da szany.
    > Paweł Kierski

    Jednym słowem :
    wypada czekać na "prawdziwy podpis elektroniczny"

    PS
    Pytałem jako autor tematu o InvestBank
    Czy któryś z działających już e-banków korzysta z dokładnie
    takiej formy podpisu jak proponuje IB?

    ---
    Piotr W
    t...@p...onet.pl

  • 22. Data: 2002-07-09 08:45:52
    Od: Maciek Pasternacki <j...@h...org.pl>

    "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> writes:

    > Co do tokenow, list hasel jedno i wielorazowych : wszelkie tego typu
    > narzedzia sa oparte na zasadach takich, że bank jest w posiadaniu tych
    > samych informacji (sluzacych do autoryzacji) co uzytkownik. W efekcie
    > rozmywa sie odpowiedzialnosc - w razie udanego ataku na bank (czy tez raczej
    > na konto klienta) nie wiadomo czy dokonal to cwany klient i sie wypiera
    > transakcji, jego znajomy (tesciowa ?) - czy tez dokonal to jakis pracownik
    > banku podszywajac sie pod tozsamosc klienta. Ten aspekt sprawy z oczywistych
    > wzgledow nie jest to zbytnio naglosniony przez bankow .

    Nieprawda. To znaczy, bank (o ile nie są skrajnymi kretynami ani
    niczym w tym duchu) nie posiada odszyfrowanej listy moich haseł
    jednorazowych, tylko (w prostszym przypadku) jednokierunkowe funkcje
    skrótu każdego z tych haseł. W ciekawszej implementacji haseł
    jednorazowych, każde kolejne hasło jest jednokierunkową funkcją skrótu
    poprzedniego, a bank (czy cokolwiek innego dokonującego autoryzacji)
    posiada tylko wartość jednokierunkowej funkcji skrótu ostatniego
    hasła. Ja podaję ostatnie hasło z listy, bank sprawdza, czy wartość
    funkcji skrótu jest taka sama, jeżeli tak, zapamiętuje podane przeze
    mnie hasło (już użyte, czyli tym samym odtajnione) jako wartość
    funkcji skrótu hasła kolejnego. Nie wiem, jak wyglądają algorytmy
    tokenów, tutaj już jest większe prawdopodobieństwo, że bank posiada
    dokładnie tę samą tajemnicę (chyba, że wymyślili coś równie sprytnego,
    jak powyżej); token działa głównie na zasadzie ,,security by
    obscurity'', a jak wszyscy (mam nadzieję) wiedzą, ,,security by
    obscurity is no security''.

    Jednokierunkowa funkcja skrótu to jest taka funkcja, której
    odwrotności nie można obliczyć (a konkretniej, złożoność obliczeniowa
    odwrotności takiej funkcji jest większa niż metoda brute force --
    wyliczanie wartości funkcji kolejno dla wszystkich możliwych danych
    wejściowych). Funkcjami takimi są np. algorytm MD5, SHA1 czy uniksowy
    crypt().

> [...]
    > firmie)
    > - nie ma dokumentu : przepraszamy klienta, "zle zaksiegowana operacja",
    > idzie w straty, dochodzenie jest wewnetrzne.
    >
    > Bynajmniej nie wynika z tego, że klient jest bardziej bezpieczny. To znaczy
    > jest całkowicie bezpieczny od manipulacji ze strony pracownikow banku. Bank
    > też jest bezpieczny - nawet cien podejrzenia nie może paść na pracownikow
    > banku - oni fizycznie nie sa w stanie podrobic podpisu klienta. Nawet
    > wszyscy najbardziej uprawnieni informatycy bankowi na kupie.

    Tutaj już racja. W przypadku haseł jednorazowych itp. bank nie jest w
    stanie udowodnić, że nie przechowywali haseł w postaci odszyfrowanej
    (przez pewien okres czasu bank był w posiadaniu postaci odszyfrowanej
    i mógł jej nie wykasować). W przypadku podpisu nie ma możliwości jego
    podrobienia.

    Zainteresowanym polecam cegiełkę ,,Kryptografia dla praktyków'' pana
    Bruce'a Schneiera.

    --japh

    --
    __ Maciek Pasternacki <m...@j...fnord.org> [ http://japhy.fnord.org/ ]
    `| _ |_\ / { ...lecz i ten dzień przeżyjemy, może nawet znów nam kiedyś

  • 23. Data: 2002-07-09 08:53:08
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Tue, 9 Jul 2002 10:32:55 +0200, "Piotr W" <t...@p...onet.pl>
    wrote:
    >Pytałem jako autor tematu o InvestBank
    >Czy któryś z działających już e-banków korzysta z dokładnie
    >takiej formy podpisu jak proponuje IB?

    Podobnie jest w ING BSK i w BPHPBK.
    Z tym, ze tutaj haslo logowania moze byc dlugie, alfanumeryczne i przy
    logowaniu podaje sie tylko czesc losowo wybranych znakow z calego
    hasla. Wiec tutaj jednorazowo przychwycone logowanie raczej nie
    wystarczy.
    W wypadku IB trzeba tez pamietac, ze za pomoca tego samego numeru
    klienta i hasla, ale juz bez jakiegolokwek klucza te same opracje
    mozna wykonac przez WAP ! Mam nadzieje ze ten kanal mozna
    przynajmniej skutecznie zablokowac, musze sprawdzic jaka jest
    procedura aktywacji.

    Jednak na razie, dopoki nie ma porzadnie zrealizowanego (i
    zastosowanego w bankowosci internetowej) podpisu na karcie
    kryptografciznej, osobiscie wole zabezpieczenia oparte na TANach lub
    tokenach (mimo zagrozen opisanych dokladnie przez Vizvardego).

    PS, a i tak na szarym koncu bezpeiczenstwa lezy sobie i chichutko
    chlipie Citi ;-) a zaraz po nim LGnet.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 24. Data: 2002-07-09 08:55:01
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Piotr W"
> [...]
    > PS
    > Pytałem jako autor tematu o InvestBank
    > Czy któryś z działających już e-banków korzysta z dokładnie

    Fortis Bank w systemie planet, BPH-PBK w sezamie i chyba ING-BSK z tym ze tylko
    Fortis stosuje sie do procedur zwiazanych z podpisem elektronicznym, a inni
    uzywaja jedynie klucza do podpisu
    *** blad ***

  • 25. Data: 2002-07-09 08:56:28
    Od: Maciek Pasternacki <j...@h...org.pl>

    "Piotr W" <t...@p...onet.pl> writes:

    > To jak wygląda tak głośny ostatnio podpis elektroniczny ?
    > Jeżeli dobrze trybie to przecież to to samo ?

    W podpisie elektronicznym masz do czynienia z tzw. kluczem prywatnym i
    publicznym. Klucz prywatny masz tylko ty, klucz publiczny zna cały
    świat. Jednego klucza nie da się (w sensownym czasie) otrzymać z
    drugiego. Dane zaszefrowane kluczem publicznym da się odszyfrować
    tylko odpowiednim kluczem prywatnym (szyfrowanie) i na odwrót
    (podpis). W przypadku podpisu szyfruje się nie całą wiadomość, ale
    wartość jednokierunkowej funkcji skrótu tej wiadomości. W oryginalnym
    algorytmie nie ma żadnych haseł.

    Hasło do klucza polega na tym, że plik z kluczem prywatnym masz
    dodatkowo zaszyfrowany ,,na hasło''. Dopiero po podaniu hasła możesz
    (czy ty, czy ten pan, który przegrał plik z Twoim kluczem na
    dyskietkę, kiedy ,,coś sprawdzał w sieci'') odczytać swój klucz
    prywatny i zaszyfrować nim coś (tzn. podpisać) bądź odszyfrować
    (odczytać wiadomość przeznaczoną tylko dla ciebie).

    W przypadku podpisu elektronicznego hasło, ani żadna inna wrażliwa
    wiadomość, nie jest przesyłana przez sieć przy każdej transakcji (ani
    w postaci czystej, ani w zaszyfrowanej), bo autoryzacja nie opiera się
    na znajomości wspólnego sekretu (hasła), tylko na posiadaniu
    odpowiednich połówek sekretu (klucza publicznego i prywatnego).

    Jak w poście niżej, odsyłam do ,,Kryptografii dla praktyków'' Bruce'a
    Schneiera.

    > mamy tu do czynienia z zahasłowanym kluczem elektronicznym
    > trojan przechwyci hasło do klucza a co z samym kluczem ?
    > Znajduje się on tylko na "moim" nośniku , który był wysyłany do mnie tylko 1
    > raz.
    > Przecież w trakcie podpisywania elektronicznego nie jest wysyłany cały klucz
    > a jedynie jego sciśle określony ciąg przez niego generowany
    > na dany moment , połączenie . . . etc.

    Trojan nie przechwyci hasła z sieci (to robią sniffery), bo ono nie
    jest przesyłane. Trojan jest programem uruchomionym na twoim
    komputerze. On przechwyci hasło po drodze między klawiaturą a
    programem (przeglądarką czy czym tam innym). A plik z kluczem po
    prostu odczyta z dysku. Ani jedno, ani drugie nie stanowi problemu, o
    ile twoj komputer nie jest dośc mocno pozabezpieczany.

    --japhy

    --
    __ Maciek Pasternacki <m...@j...fnord.org> [ http://japhy.fnord.org/ ]
    `| _ |_\ / { ...Boże Ciało. Pół rynku, albo trzy czwarte rynku,

  • 26. Data: 2002-07-09 09:14:45
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Wojtek Frabinski"
> [...]
    > kryptografciznej, osobiscie wole zabezpieczenia oparte na TANach lub
    > tokenach (mimo zagrozen opisanych dokladnie przez Vizvardego).

    W tym rankingu ostatniego KomputerSwiata, z ktorego jak zwykle wszyscy sie
    wysmiewali zauwazylem jedna pozytywna rzecz - po raz pierwszy w rankingach
    wiecej cenione byly systemy z podpisem elektronicznym niz te z tokenem, czy
    TANani

    > PS, a i tak na szarym koncu bezpeiczenstwa lezy sobie i chichutko
    > chlipie Citi ;-) a zaraz po nim LGnet.

    co nie przeszkadzalo citi chwalic sie, ze ma "produkt roku" (nie pamietam
    ktorego)
    *** blad ***

  • 27. Data: 2002-07-09 09:43:33
    Od: "Piotr W" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:p...@4...com..
    .

> [...]
    > mozna wykonac przez WAP ! Mam nadzieje ze ten kanal mozna
    > przynajmniej skutecznie zablokowac, musze sprawdzic jaka jest

    GSM WAP i GSM SMS są blokowane skutecznie w czasie rejestracji
    Dosłownie wykreślasz te kanały z listy (myślę że są wykreślane skutecznie)

> [...]
    > kryptografciznej, osobiscie wole zabezpieczenia oparte na TANach lub
    > tokenach (mimo zagrozen opisanych dokladnie przez Vizvardego).

    Zgadzam się w 101%-tach
    Używam takie jedno konto z tokenem

    > PS, a i tak na szarym koncu bezpeiczenstwa lezy sobie i chichutko
    > chlipie Citi ;-) a zaraz po nim LGnet.
    > Wojtek Frabinski ICQ 50443653

    Co ?
    Aż tak tragicznie stoją z zabezpieczeniami ?

    --
    Piotr W
    t...@p...onet.pl

  • 28. Data: 2002-07-09 09:47:34
    Od: "Piotr W" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik blad <b...@W...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@n...vogel.pl...
    > co nie przeszkadzalo citi chwalic sie, ze ma "produkt roku" (nie pamietam
    > ktorego)
    > *** blad ***

    reklama dźwignią bankowości ( było handlu )

    --
    Piotr W
    t...@p...onet.pl

    --
    Piotr W
    t...@p...onet.pl

  • 29. Data: 2002-07-09 17:02:04
    Od: Marcin F <m...@i...pl>

    Piotr W wrote:

    > Co ?
    > Aż tak tragicznie stoją z zabezpieczeniami ?

    Nie wiem jak dokladnie Citi ale Lg ma stale hasla logowania i akceptacji
    transakcji. Ani jedno nie jest nawet maskowane (tak jak haslo logowania
    w BPHPBK). Jedyne co poprawia bezpieczenstwo to mozliwosc ustanowienia
    limitu dziennego obciazenia rachunku dla danego kanalu dostepu (zdjecie
    limitu wymaga potwierdzenia dyspozycji przez oddzwonienie do klienta,
    przynajmiej na razie bo z tego co wiem planuja zrobic zarzadzanie
    limitami na stronie transakcyjnej).

  • 30. Data: 2002-07-09 18:15:46
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Robert Wicik" <R...@p...onet.pl> wrote in message
    > Użytkownik "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > oczywistych
    > Właśnie w skrócie wyjasniłeś różnice między zabezpieczeniami-kryptografią
    > symetryczną i asymetryczną.
    > W symetrycznej dwie strony mają ten sam klucz, w asymetrycznje tylko jedna
    > :-).

    Sama kryptografia asymetryczna jeszcze nie powoduje, że zaistnieją warunki
    rozdziału odpowiedzialnosci. Dlatego pisze o PRAWIDLOWO zrealizowanych
    systemach.
    To jest podstawowy warunek niezaprzeczalnosci wiec w efekcie warunek
    rozszerzenia oferty lub zawieranie umowy na odleglosc (bez obecnosci w
    oddziale).

    > (gdy
    > //...//
    > A tu podstawowy problem - podpisał Kowalski, czy ktoś kto akurat był w
    > posiadaniu kluczy Kowalskiego, dlatego trzeba chronić klucze. Kopia
    zapasowa
    > kluczy może się jeszcze znajdować w instytucji je generującej na wypadek
    np.
    > odtworzenia w przypadku zagubienia ...

    Zasada jest taka, że kluczy do szyfrowania tworzy sie w miare mozliwosci
    kopie (by w razie zagubienia mozna bylo odszyfrowac dokument). Kluczy
    sluzace do podpisu nie backapuje się. Generuje sam klient i zwykle sam go
    nawet nie zna. Zagubione klucze podpisujace zwykle się uniewaznia.

    Vizvary