  • 1. Data: 2003-01-16 18:38:19
    Temat: wekslowe interesy - POMOCY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Od: "Grzech" <s...@p...onet.pl>

    Pozyczylem pieniadze prawie dwa lata temu. Czesc z nich zostala przepisana
    na weksle. A czesc z nich zostala pozyczona na umowe zawarta na kartce.
    Chcialbym sie dowiedziec jaki maksymalny procent odsetek mozna naliczyc od
    umowy zawartej na papierze (wlasnorecznie sporzadzonej) - w skali rocznej.
    Interesuje mne tez sam temat weksli - co to dokladnie jest i ile posiadacz
    weksli moze zarzadac maksymalnie odsetek.
    Zaznaczam, ze umowa wekslowa nie zostala zawarta - po prostu wypisane
    zostaly tylko same weksle!

    Umowa zawarta na kartce wyglada mniej wiecej tak:
    Ja, Jan Kowalski legitymujacy sie dowodem osobistym.... zamieszkaly...
    pozyczam Janowi Iksinskiemu legitymujacemu sie dowodem osobistym....
    zamieszkalemu.... kwote w wysokosci xxx zl do dnia ...
    podpisy obu stron...

    z gory dziekuje za pomoc - gen. PIRX

  • 2. Data: 2003-01-16 19:00:45
    Temat: Re: wekslowe interesy - POMOCY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Od: "berdycz" <p...@b...pl>

    Użytkownik "Grzech" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Chcialbym sie dowiedziec jaki maksymalny procent odsetek mozna naliczyc od
    > umowy zawartej na papierze (wlasnorecznie sporzadzonej) - w skali rocznej.

    Jesteś tym co brał i ma płacić procenty, czy tym co dawał i chce dostać procenty ???

  • 3. Data: 2003-01-16 19:12:08
    Od: "Bogdan B." <b...@h...pl>

    Użytkownik "Grzech"
    > Interesuje mne tez sam temat weksli - co to dokladnie jest i ile posiadacz
    > weksli moze zarzadac maksymalnie odsetek.

    Może zażądać kwoty określonej na wekslu, w dniu i miejscu też określonym na
    wekslu. Trzeba było uwzględnić odsetki w kwocie weksla. Chyba że twój
    dłużnik dał ci weksel in blanco czyli bez wypisanej kwoty. Wtedy wpisz ile
    uważasz.

    > Zaznaczam, ze umowa wekslowa nie zostala zawarta - po prostu wypisane
    > zostaly tylko same weksle!

    Nie znam czegoś takiego jak umowa wekslowa. Jeżeli weksel jest wypisany
    prawidłowo, to jest ważny i dłużnik jest zobowiązany wypłacić pieniądze.
    Trochę więcej znajdziesz tutaj: http://www.e-prawnik.pl/ep.php3/bD1wbCZwPTIy

> [...]
    > pozyczam Janowi Iksinskiemu legitymujacemu sie dowodem osobistym....
    > zamieszkalemu.... kwote w wysokosci xxx zl do dnia ...

    AFAIK jeżeli w umowie nie ma mowy o oprocentowaniu, to dłużnik nie ma
    obowiązku płacić żadnych odsetek.
    Dopiero jeżeli się spóźnia, to od dnia kiedy miał być zwrot pieniędzy można
    żądać odsetek ustawowych. Od lipca to jest 16% w skali roku.

    Bogdan

  • 4. Data: 2003-01-16 20:13:37
    Od: "Grzech" <s...@p...onet.pl>

  • 5. Data: 2003-01-17 00:17:45
    Od: "Beniowa" <b...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Bogdan B." <b...@h...pl> napisał w wiadomości
    > Nie znam czegoś takiego jak umowa wekslowa. Jeżeli weksel jest wypisany
    > prawidłowo, to jest ważny i dłużnik jest zobowiązany wypłacić pieniądze.
> [...]

    Jest cos takiego jak deklaracja wekslowa (podpisywana przy wekslach
    niezupelnych w chwili wypelnienia, czyli tzw in blanco), nie zmienia ona
    jednak charakteru weksla jako zobowiazania abstrakcyjnego. Niestety stan
    faktyczny opisany przez Beate jest na tyle ogolny, ze nie sposob udzielic
    sensownej odpowiedzi (albo inaczej sensowna odpowiedz musialaby byc
    wielowariantowa i wielobajtowa).

    Pozdrawiam, Grzegorz

  • 6. Data: 2003-01-17 11:06:27
    Od: "MAX" <max_kr{w_y_t_n_i_j__t_o)@poczta.onet.pl>

    > Użytkownik "Grzech"
    >
    > Może zażądać kwoty określonej na wekslu, w dniu i miejscu też określonym
    na
    > wekslu. Trzeba było uwzględnić odsetki w kwocie weksla.

    Odsetki można tylko zastrzec przy wekslu płatnym za okazaniem lub pewen czas
    po okazaniu, w innych wypadkach *uważa się je za nienapisane*.

    > Chyba że twój
    > dłużnik dał ci weksel in blanco czyli bez wypisanej kwoty. Wtedy wpisz ile
    > uważasz.

    Jeżeli weksel był in blanco to liczy się umowa wekslowa, tak więc nie można
    wpisać ile sie uważa. Jeżeli wpiszesz ile uważasz i dłuznik podniesie
    zarzut, to będziesz miał problem.
    Zasadą są odsetki ustawowe, jeżeli nie zastrzeżono innych,

    Została zawarta :-)

    > Nie znam czegoś takiego jak umowa wekslowa. Jeżeli weksel jest wypisany
    > prawidłowo, to jest ważny i dłużnik jest zobowiązany wypłacić pieniądze.

    Niekoniecznie :-) Ale o tym bardzo dużo trzeba pisać...

    > Trochę więcej znajdziesz tutaj:
    http://www.e-prawnik.pl/ep.php3/bD1wbCZwPTIy

    Pozdr
    MAX

  • 7. Data: 2003-01-17 19:09:57
    Od: "MAX" <max_kr{w_y_t_n_i_j__t_o)@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "MAX" <max_kr{w_y_t_n_i_j__t_o)@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:b08o49$cog$1@news.onet.pl...

> [...]
    > zarzut, to będziesz miał problem.
    > Zasadą są odsetki ustawowe, jeżeli nie zastrzeżono innych,

    Upsss...

    Sorki za pomyłkę: jeżeli na wekslu nie napisze sie stawki oprocentowania, to
    zastrzeżenie oprocentowania uważa się za nienapisane.

    PZDR
    MAX