  • 1. Data: 2021-03-09 12:31:57
    Temat: ujemne %
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    <<Z nieoficjalnych informacji ,,Rzeczpospolitej" wynika, że czołowy polski
    bank szykuje się do wprowadzenia ujemnej stawki depozytów lub prowizji
    także w przypadku klientów indywidualnych.
    Jako że już przed pandemią polski sektor bankowy był nadpłynny, a teraz
    nadwyżka jest jeszcze wyższa, banki mogą sobie pozwolić na odpływ
    depozytów, dlatego dość odważnie wprowadziły opłaty od pieniędzy firm.

    Są trzy główne prowizje tego typu. Pierwsza to istniejące już wcześniej i
    pobierane co miesiąc od depozytów w euro, odpowiadające ujemnemu
    oprocentowaniu w tej walucie. Druga to wprowadzone w 2020 r. opłaty
    miesięczne od depozytów w złotych, które przekraczają 3-5 mln zł w
    zależności od banku. Trzecia wreszcie to opłata od dużych depozytów na
    koniec roku, która wprowadzana była już w poprzednich latach - służy ona
    pokryciu kosztów składki na Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

    Nie wiadomo jeszcze, czy wspomniany czołowy polski bank, szykujący się do
    wprowadzenia ujemnego oprocentowania oszczędności klientów indywidualnych,
    zrobi to dla wszystkich z nich. Najbardziej prawdopodobne jest rozwiązanie,
    w którym objęte takim obciążeniem byłyby depozyty o dużej wartości, ale być
    może dotyczyć to będzie wszystkich kwot. O jaką stawkę może chodzić?
    Prawdopodobnie będzie zbliżona do tej, jaka jest dla firm, czyli rzędu
    0,05-0,1 proc.>>

    https://www.rp.pl/Banki/303089896-Definitywny-koniec
    -lokat-ktore-przynosza-zysk.html

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 2. Data: 2021-03-09 12:54:07
    Temat: Re: ujemne %
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > <<Z nieoficjalnych informacji ,,Rzeczpospolitej" wynika, że czołowy polski
    > bank szykuje się do wprowadzenia ujemnej stawki depozytów lub prowizji
    > także w przypadku klientów indywidualnych.

    a czy da się legalnie pójść do notariusza spisać umowę pożyczki spłacaną
    przez 10 lat pomiędzy osobami prywatnymi? Podkreślam legalnie? To samo
    robi bank i jak widać coś im nie wychodzi

    ToMasz

  • 3. Data: 2021-03-09 13:24:23
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2021-03-09 o 12:54, ToMasz pisze:

    > a czy da się legalnie pójść do notariusza spisać umowę pożyczki spłacaną
    > przez 10 lat pomiędzy osobami prywatnymi? Podkreślam legalnie? To samo
    > robi bank i jak widać coś im nie wychodzi

    Da się.

    Dwa ryzyka:

    1. 2% podatku PCC
    2. Następnego dnia pożyczkobiorca ogłasza upadłość i nie oddaje
    pieniędzy w świetle prawa.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2021-03-09 15:55:04
    Od: Bischoop <B...@v...net>

    On 2021-03-09, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
    > 2. Następnego dnia pożyczkobiorca ogłasza upadłość i nie oddaje
    > pieniędzy w świetle prawa.

    Z ta upadloscia to nie tak hop siup, trzeba tez udowodnic a nie sadze by
    komus dla pozyczki chcialoby sie ukrywac i przepisywac wszystko na
    ciotki, babcie a rodziny czy znajomi chetni do wielkich by to bylo warte
    pozyczek nie za bardzo sa. Druga sprawa czy z ta upadloscia nie dotyczy
    to rowniez banku ze ten dlug wobec niego upada?

  • 5. Data: 2021-03-09 18:06:12
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 09.03.2021 o 13:24, Liwiusz pisze:

    > Dwa ryzyka:
    >
    > 1. 2% podatku PCC
    > 2. Następnego dnia pożyczkobiorca ogłasza upadłość i nie oddaje
    > pieniędzy w świetle prawa.

    na upadłość musi się zgodzić sąd, to nie takie proste

    ale pożyczkobiorca i ta może pożyczki nie oddać, a jak nie ma majątku to
    będzie zupełnie nieściągalny...

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140
    /

  • 6. Data: 2021-03-09 18:26:00
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Interesujące, do dziś byłem przekonany że to sąd ogłasza upadłość ;-)

    -----

  • 7. Data: 2021-03-09 22:48:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Bischoop" s...@v...net

    > pozyczek nie za bardzo sa. Druga sprawa czy z ta upadloscia
    > nie dotyczy to rowniez banku ze ten dlug wobec niego upada?

    Wg mnie: banki w RP padają miękko (jak Idealistyczny Czarneckiego
    w delikane objęcia PeKaO) a depozyty (nawet w razie twardego padu)
    są chronione przez BFG; obligacje itp. upadają...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 8. Data: 2021-03-09 22:48:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Liwiusz" 604768f7$0$514$6...@n...neostrada.pl

    > 2. Następnego dnia pożyczkobiorca ogłasza upadłość
    > i nie oddaje pieniędzy w świetle prawa.

    Dlaczego musi czekać tak długo?

    -=-

    Na razie CA rozesłał spamerskie m@ile obiecujące *chyba* 0.4%
    za lojalność (swym klientom) i spułapione 1.5% Nowicjuszom...

    -=-

    Tesla ostatnio/niedawno straciła 300 mld dolarów -- może
    wkrótce opłaci się kupno... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 9. Data: 2021-03-10 09:20:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "Bischoop" s...@v...net

    >Wg mnie: banki w RP padają miękko (jak Idealistyczny Czarneckiego
    >w delikane objęcia PeKaO)

    To jest od niedawna, gdy mamy "przymusowa restrukturyzacje".

    Poprzednie to z hukiem - ale malutkie byly
    Jak tam wyglada ten idealny bank, to sie juz chyba nie dowiemy -
    chyba, ze pekao sie zwroci do BFG o dotacje, a i wtedy nie wiadomo -
    pewnie zawyza :-)

    >a depozyty (nawet w razie twardego padu)
    >są chronione przez BFG; obligacje itp. upadają...

    depozyty osob prywatnych.
    Samorzadow np nie. Dla wiekszej firmy limit BFG moze byc zbyt maly.

    A swoja droga - jak ktos ma w banku duze pieniadze i jeszcze wiekszy
    kredyt ... w razie upadlosci banku pieniadze przepadaja, a kredyt
    zostaje, czy to sie jakos sumarycznie liczy ?

    J.

  • 10. Data: 2021-03-10 09:48:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2021-03-09 o 15:55, Bischoop pisze:

    > Z ta upadloscia to nie tak hop siup, trzeba tez udowodnic a nie sadze by

    Nic nie trzeba udowadniać. Obecnie mamy tak kuriozalne prawo, że
    wystarczającą podstawą do upadłości jest "jeżeli dłużnik jest
    niewypłacalny, tzn. utracił zdolność do wykonywania wymagalnych
    zobowiązań pieniężnych, i sytuacja ta jest trwała. Domniemywa się, że
    dłużnik utracił zdolność do wykonywania swoich wymagalnych zobowiązań
    pieniężnych, jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych
    przekracza trzy miesiące."

    > komus dla pozyczki chcialoby sie ukrywac i przepisywac wszystko na
    > ciotki, babcie a rodziny czy znajomi chetni do wielkich by to bylo warte

    Aby coś przepisać, trzeba coś mieć. Niestety obserwuję wiele upadłości,
    gdzie dłużnicy niewiele mają (ci co sprytniejsi przepisali wszystko na
    rodzinę jeszcze przed powstaniem długów).

    Trzeba sobie jasno powiedzieć - w Polsce każde zobowiązanie dłużnika do
    zwrotu długu to palcem na wodzie pisana obietnica, i może być anulowana
    tylko z tego powodu, że dłużnik jest biedny.

    Nawet wyspecjalizowały się w tym kancelarie prawne, które wręcz
    namawiają dłużników do ogłaszania upadłości. Po co ktoś ma spłacać
    50-tysięczny dług, skoro może ogłosić upadłość?

    > pozyczek nie za bardzo sa. Druga sprawa czy z ta upadloscia nie dotyczy
    > to rowniez banku ze ten dlug wobec niego upada?

    Ale to już problem banku, a nie prywatnego pożyczkodawcy.

    --
    Liwiusz