  • 1. Data: 2003-08-07 15:49:21
    Temat: rachunek oszczednosciowy a rachunek oszczednosciowo-rozliczeniowy
    Od: "Krzysiek" <c...@w...pl>

    Witam:)

    Mam pytanie:
    Czy rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy można zaliczyć do grupy (rodzaju,
    typu) rachunków oszczędnościowych czy bieżących, patrząc z punktu art. 50
    Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe? Czyżby zależało to od
    umowy ROR, regulaminu prowadzenia rachunku w danym banku?

    Dzięki za info,

    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 2. Data: 2003-08-07 21:09:35
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe? Czyżby zależało to od
    > umowy ROR, regulaminu prowadzenia rachunku w danym banku?

    Bardzo dobre pytanie.
    Jak znajdziesz gdzies odpowiedz, to podrzuc na grupe.

    Karol

  • 3. Data: 2003-08-07 21:31:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Krzysiek" <c...@w...pl> writes:

> [...]
    > Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe? Czyżby zależało to od
    > umowy ROR, regulaminu prowadzenia rachunku w danym banku?

    ROR to jest praktycznie rachunek biezacy. Roznica nazw (nie w kazdym
    banku zreszta) wynika chyba ze starych komunistycznych przyzwyczajen,
    ze dobry obywatel to nie moze miec jakiegos "konta" w "banku", a co
    najwyzej ksiazeczke oszczednosciowa PKO (= praktycznie rachunek
    a vista). Rachunek oszczednosciowo-rozliczeniowy to jeszcze tak bardzo
    nie razil jak "konto w banku" (np. tzw. szwajcarskim).
    Przypuszczalnie ten termin wynika tez z jakiegos tam porozumienia
    miedzybankowego, ktorego sensu juz za bardzo nie pamietam (mozliwe
    tez ze juz wszystkie banki z niego wystapily).

    Rachunkiem oszczednosciowym to ew. mozna nazwac mBankowego emaxa, albo
    moze bardziej millenniumowy rachunek 14-dniowy - no i oczywiscie
    wszystkie, ktore sa od nich "bardziej" oszczednosciowe.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 4. Data: 2003-08-07 23:32:28
    Od: "Robert Kondraciuk" <m...@U...pl>

> [...]
    > Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe? Czyżby zależało to od
    > umowy ROR, regulaminu prowadzenia rachunku w danym banku?

    RORy są przeznaczone (min.) dla osób fizycznych i należą
    do oszczędnościowych.
    Rachunki bieżące to tzw. rachunki firmowe ( są przeznaczone
    dla osób prawnych i osób fizycznych prowadzących
    działalność gospodarczą)

    ______
    Robert

  • 5. Data: 2003-08-09 20:31:57
    Od: "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl>

    Robert Kondraciuk wrote:
    > Użytkownik "Krzysiek" <c...@w...pl> napisał w wiadomości

    > RORy są przeznaczone (min.) dla osób fizycznych i należą
    > do oszczędnościowych.

    To wynika z ustawy, ale...

    > Rachunki bieżące to tzw. rachunki firmowe ( są przeznaczone
    > dla osób prawnych i osób fizycznych prowadzących
    > działalność gospodarczą)

    ...ale to już nie.
    Jest mowa tylko ograniczeniach dla rachunków oszczędnościowych, ale
    ustawa nie precyzuje dla kogo może być rachunek bieżący.

    W tej sprawie zgodzę się z Krzysztofem, że to nazewnictwo jest
    historyczne, bo w dzisiejszych realiach faktycznie jest ono niezbyt
    precyzyjne.
    Wprawdzie ROR może służyć zarówno do oszczędzania, jak i do
    przeprowadzania rozliczeń (których obywatel przeprowadza dzisiaj przez
    konto bankowe dużo więcej niż kiedyś), zazwyczaj jednak główny rachunek
    kliencki jest kiepsko oprocentowany, a w zamian umożliwia dokonywanie
    bieżących rozliczeń finansowych. W odróżnieniu od rachunków depozytów
    terminowych lub stworów w rodzaju e-maxa, przeznaczonych właśnie do
    lokowania oszczędności.

    IMHO najbliżej sedna się znajdziemy, jeśli przyjmiemy nazewnictwo
    "rachunek" dla całości rozliczeń, które bank prowadzi dla klienta i w
    ramach tego rachunku wyodrębnimy pojęcia kont - konto bieżące
    złotówkowe, bieżące walutowe, oszczędnościowe, depozytowe i tak dalej.

    --
    ukłony - skowi
    skowi (at) gazeta pl

  • 6. Data: 2003-08-10 15:52:59
    Od: w...@w...pl (Wojtek Frabinski)

> [...]
    > pojęcia kont - konto bieżące złotówkowe, bieżące walutowe,
    > oszczędnościowe, depozytowe i tak dalej.

    A nie przypadkiem odwrotnie - najpierw jest konto a w ramach konta
    rachunki ?

    --
    Wojciech Frabiński
    w...@a...net.pl

  • 7. Data: 2003-08-10 18:55:27
    Od: "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl>

    Wojtek Frabinski wrote:

    > A nie przypadkiem odwrotnie - najpierw jest konto a w ramach konta
    > rachunki ?

    To nawet bardziej pasuje do ustawy. Ale w praktyce operowanie moją
    terminologią IMHO brzmi precyzyjniej.
    Są przecież jeszcze "subkonta" które są najniżej - więc powinny być
    częściami "konta". A więc dla całości rozliczeń pozostaje nazwa
    "rachunek" :)

    A jak jest to potraktowane w księgowości?

    --
    ukłony - skowi
    skowi (at) gazeta pl

  • 8. Data: 2003-08-10 22:24:37
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    w...@w...pl (Wojtek Frabinski) writes:

    > A nie przypadkiem odwrotnie - najpierw jest konto a w ramach konta
    > rachunki ?

    Tak. Ale to w ogole jest bez sensu, tradycyjnie konto to jest miejsce
    (np. ksiazka), w ktorym prowadzi sie rachunki (zapisuje sie operacje).
    W ksiegowosci -> rachunkowosci :-) takze konta = poszczegolne "miejsca
    do prowadzenia rachunkow", takze np. plan kont (a nie plan rachunkow).

    Taka nowomowa: faktura (a nie rachunek), rachunek (a nie konto), ROR
    (a nie rach^H^H^H^Hkonto biezace) itd.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 9. Data: 2003-08-13 12:20:27
    Od: "Robert Kondraciuk" <m...@U...pl>

    Użytkownik "Piotr Grzegorz Skowronski" napisał w wiadomości

    [ciach]

    Piszesz głupoty!!!

    Powtórzę raz jeszcze: RORy należą do rachunków
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    oszczędnościowych!!!
    ^^^^^^^^^^^^^^^

    Jeżeli nie wierzysz to weź sobie pierwszą lepszą umowę,
    którą podpisałeś przy zakładaniu ROR, będzie tam
    zgodnie z art. 54 ust 2 pkt 2 ustawy - Prawo bankowe
    określony rodzaj otwieranego rachunku.

    np: umowa z mbanku (akurat tą mam pod ręką):
    - nazwa umowy: "Umowa o prowadzenie bankowych
    rachunków oszczędnościowych.
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    - § 1.1 : "Strony zawierają umowę o prowadzenie
    bankowych rachunków oszczędnościowych, ..."
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Dodam, że jeżeli nawet oprocentowanie w mbanku
    spadnie do 0 to nadal ekonto i emax będą rachunkami
    oszczędnościowymi, gdyż oprocentowanie nie ma nic
    do rzeczy, a liczą się jedynie prawa i obowiązki stron,
    które są określone w regulaminie i umowie.

    ______
    Robert

  • 10. Data: 2003-08-13 18:20:09
    Od: "Piotr Grzegorz Skowronski" <s...@S...PRECZgazeta.pl>

    Robert Kondraciuk wrote:

    > Piszesz głupoty!!!

    Ojej, nie krzycz tak...

    > Powtórzę raz jeszcze: RORy należą do rachunków
    > oszczędnościowych!!!

    A co ja napisałem?
    Przeczytaj sobie tamtą wiadomość jeszcze raz. Uważnie.

    --
    ukłony - skowi
    skowi (at) gazeta pl