  • 1. Data: 2002-04-11 06:54:03
    Temat: prawo bankowe a data przelewu
    Od: "Rafal" <r...@w...pl>

    Witam,

    Zdaje się że w prawie bankowym jest zapis iż data realizacji przelewu
    (realizacji czy dnia na który składam dyskpozycję? - okazuje się że to może
    się różnić) przez bank dłużnika jest dla banku wierzyciela datą kiedy
    następuje uznanie rachunku. Mógłby ktoś podrzucić mi te zapisy, bo nie mam w
    tej chwili dostępu do tej ustawy.

    Chodzi o to że bank (PKO BP) wykonał przelew na kartę Citibanku z datą
    15/03/2002 - i taka data figuruje na wyciągach, tak też składałem przelew.
    Tymczasem Citi twierdzi, że oni mają datę realizacji jako 18/03, i wrąbali
    mi opłatę 49 zł za nieterminową spłatę (termin był 15/03). Citi jednocześnie
    twierdzi, że jeśli dostaną potwierdzenie (koniecznie z pieczątką) że taki
    przelew faktycznie był zrealizowany 15-go, to opłatę anulują.
    Tyle że w PKO BP takie ekstra-potwierdzenie kosztuje 11zł - nie majątek, ale
    i po co płacić skoro może nie potrzeba, więc będę chciał wcisnąć Citi wyciąg
    elektroniczny, "wzmocniony" cytatem z Ustawy.

    Dla mnie to jakaś kuriozalna sytuacja- zawsze realizowałem przelewy na kartę
    dokłądnie w dniu wymagalności i nigdy nie było z tym problemu, a teraz taki
    kwiatek

    Rafal

  • 2. Data: 2002-04-11 08:10:45
    Temat: Re: prawo bankowe a data przelewu
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Rafal" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Zdaje się że w prawie bankowym jest zapis iż data realizacji przelewu
    > (realizacji czy dnia na który składam dyskpozycję?

    IMHO, tylko 'zdaje sie' ;).

    > okazuje się że to może
    > się różnić) przez bank dłużnika jest dla banku wierzyciela datą kiedy
    > następuje uznanie rachunku.

    Czesto tak jest.

    > Mógłby ktoś podrzucić mi te zapisy, bo nie mam w
    > tej chwili dostępu do tej ustawy.

    http://prawo.hoga.pl/_akty_prawne_full.asp?strona=1&
    id=213

    > Chodzi o to że bank (PKO BP) wykonał przelew na kartę Citibanku z datą
    > 15/03/2002 - i taka data figuruje na wyciągach, tak też składałem przelew.
    > Tymczasem Citi twierdzi, że oni mają datę realizacji jako 18/03,

    Coz, przelew prawdopodobnie poszedl SYBIRem.

    > i wrąbali
    > mi opłatę 49 zł za nieterminową spłatę (termin był 15/03).

    I nic dziwnego.

    Maciej

    --
    FAQ news://pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl

  • 3. Data: 2002-04-11 08:25:44
    Od: "Phink" <p...@w...pl>

> [...]
    > Tymczasem Citi twierdzi, że oni mają datę realizacji jako 18/03, i wrąbali
    > mi opłatę 49 zł za nieterminową spłatę (termin był 15/03).

    Może za późno pusciłeś ten przelew, był piątek, nie załapał się na sesję
    Elixiru i doszedł dopiero w poniedziałek (następny dzień roboczy).

    pzdr.Phink

  • 4. Data: 2002-04-11 08:39:31
    Od: "Grzegorz" <g...@p...onet.pl>

    > Coz, przelew prawdopodobnie poszedl SYBIRem.

    > I nic dziwnego.

    I jakie wnioski przed...ca może wyciągnąć ?
    1.Jak masz konto w pkobp i kartę w citi, to termin spłaty skraca się o tydzień
    ;-))
    2. Ja osobiście napisałbym pismo do citi, żeby mi anulowali opłatę, potem
    poczekałbym na odpowiedź w której pewnie kazaliby Ci dostarczyć wspomniane
    potwierdzenie przelewu. Nastepnym krokiem byłoby wysłanie pisma i dołączenie
    dokumentacji dotychczas wysłanej w raz z odpowiedzią z citi (oczywiscie
    dołączyłbym odpowiednie potwierdzenie z pkobp, że przelew wykonałem) w którym to
    pismie rezygnowałbym z usług citi i tej karty.
    3. Wyrobiłbym sobie kk innego banku.
    Całość kosztowałaby mnie 49+11=60zł (bo nie wierzę, żeby sobie odpuścili) i
    wiele zadowolenia ;-))) z uwolnienia się od citi.
    Oczywiście istnieje też mozliwość rezygnacji z pkobp w punkcie drugim-wychodzi
    to taniej, ale ponieważ piszę za siebie, to ja zrobiłbym tak jak wcześniej
    napisałem.
    Grzegorz

  • 5. Data: 2002-04-11 12:32:39
    Od: "Rafal" <r...@w...pl>

    "Grzegorz" <g...@p...onet.pl> wrote in message

    > I jakie wnioski przed...ca może wyciągnąć ?
    > 1.Jak masz konto w pkobp i kartę w citi, to termin spłaty skraca się o
    tydzień
    > ;-))

    Pierdu, pierdu - od 5-ciu lat karta Citi jest spłacana z tego konta
    przelewem, zawsze przelew jest generowany ostatniego dnia wymagalności i
    problem wystąpił dopiero teraz. To co, 5 lat mogło działać bez zarzutu, a
    teraz się coś porąbało?

> [...]
    którym to
    > pismie rezygnowałbym z usług citi i tej karty.

    Tak mam zamiar zrobić, z wyłaczeniem tego ostatniego. Jak na razie jestem z
    Citi zadowolony i nie zamierzam rezygnować tylko z powodu tego jednego
    incydentu (niezależnie id ich decyzji)

    > 3. Wyrobiłbym sobie kk innego banku.
    > Całość kosztowałaby mnie 49+11=60zł (bo nie wierzę, żeby sobie odpuścili)
    > wiele zadowolenia ;-))) z uwolnienia się od citi.

    No jeśli masz jakąściti-fobię to cóż, Twój problem

    > Oczywiście istnieje też mozliwość rezygnacji z pkobp w punkcie
    drugim-wychodzi
    > to taniej, ale ponieważ piszę za siebie, to ja zrobiłbym tak jak wcześniej
    > napisałem.

    Problemem nie jest to 49zł (zresztą chyba Citi z tylko miesiecznej prowizji
    od Visy za moje operacje - regularnie powyżej kilku tyś zł- ma dużo więcej,
    wiec jeśli ktokolwiek potrafi tam liczyć to darowałby sobie te 49zł bylebym
    się nie wyniósł od nich), chodzi mi jedynie o zasadę - gdzie u diabła była
    kasa przez te 3 dni?

  • 6. Data: 2002-04-11 17:50:36
    Od: <m...@p...onet.pl>

    > Może za późno pusciłeś ten przelew, był piątek, nie załapał się na sesję
    > Elixiru i doszedł dopiero w poniedziałek (następny dzień roboczy).

    Mozliwe, ze tak wlasnie bylo.
    Jest jeszcze jedna mozliwosc: AFAIK Citek ksieguje kase na rachunkach KK z
    opoznieniem, tzn. kasa juz jest w banku, ale jeszcze nie zostal uznany rachunek
    karty.
    Mozliwe, ze przy uznawaniu rachunku KK Citi przyjmuje date efektywna
    ksiegowania jako date otrzymania przelewu (i tak byc powinno), natomiast ktos
    nie dopatrzyl lub system juz zdazyl pobrac prowizje i jest problem z jej
    cofnieciem...

    pozdrawiam
    maksymilian

  • 7. Data: 2002-04-11 18:36:16
    Od: "inkoguto" <p...@b...pl>

    > problem wystąpił dopiero teraz. To co, 5 lat mogło działać bez zarzutu, a
    > teraz się coś porąbało?

    Nic się nie porąbało.
    Wystarczy, że z PKO BP wyszło ostatnim elixirem.
    Nie miało powodu być przez City zaksięgowane w piątek w nocy, zrobili to w
    poniedziałek rano

    Ten mechanizm zaczyna funkcjonowac w coraz większej ilości banków

  • 8. Data: 2002-04-11 19:35:36
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "inkoguto"
> [...]
    > poniedziałek rano
    >
    > Ten mechanizm zaczyna funkcjonowac w coraz większej ilości banków

    jesli ten przelew byl w normalnym PKOBP w zleceniach stalych jako
    jednorazowy to prawie na pewno tak bylo, poniewaz bank specjalnie prosil o
    zmiane wyczytywanie zlecen stalych tak, zeby nie szly one pierwsza sesja
    tylko ostatnia.
    Nie wiem czy wczystkie oddzialy pkobp to stosuja ale kiedys banki tak
    klienta nie skubaly

    Za to moja kolezanka testowala ostatnio e-pko i dala przelew z cyklem
    dziennym od piatku do wtorku. I wiecie co e-pko zrobilo?
    obciazenia byly z datami: piatek, sobota niedziela, poniedzialek i wtorek
    moje inteligo dostalo pierwszy przelew w piatek, 3 nastepne w poniedzialek,
    i ostatni we wtorek
    Czyli jak klient chcial obciazenia to je ma ;-)) dobrze jednak ze przelew
    wychodzi RANO
    Pamietam z rok temu jak testowalem e-pko to w weekend nie przetwarzali i
    codzienne zlecenia robily sie codziennie w dni robocze
    *** blad ***

  • 9. Data: 2002-04-12 16:23:55
    Od: "inkoguto" <p...@b...pl>

> [...]
    poniedzialek,
    > i ostatni we wtorek
    > Czyli jak klient chcial obciazenia to je ma ;-))

    Ta się to odbywa od paru miesięcy w "zwykłym" PKO BP
    Zlecenie stałe comiesięczne jak trafi w nadzielę to tak będzie zdjęte:-(

    >dobrze jednak ze przelew wychodzi RANO

    Niestety NIE!!!. Wychodzi ostatnią sesją, jeśli nie pierwszą następnego
    dnia!.
    Przynajmniej u mnie:-)

    > Pamietam z rok temu jak testowalem e-pko to w weekend nie przetwarzali i
    > codzienne zlecenia robily sie codziennie w dni robocze

    Kiedyś tak rzeczywiście było

  • 10. Data: 2002-04-12 17:49:07
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "inkoguto"

    > Ta się to odbywa od paru miesięcy w "zwykłym" PKO BP
    > Zlecenie stałe comiesięczne jak trafi w nadzielę to tak będzie zdjęte:-(

    To dobrze ze bedzie zdjete w normalnym PKOBP - i moga zdjac nawet w piatek
    jesli wysla pierwsza sesja w piatek

    > Niestety NIE!!!. Wychodzi ostatnią sesją, jeśli nie pierwszą następnego
    > dnia!.
    > Przynajmniej u mnie:-)

    z e-PKO na 100% wychodzi rano - sprawdzone dopiero co doswiadczalnie na
    przelewach do Inteligo, ktore natychmiast wysyla SMS-a

    > Kiedyś tak rzeczywiście było

    widac czestsze przetwarzanie ma byc namiastka on-line
    *** blad ***