  • 1. Data: 2005-03-25 12:57:07
    Temat: opłata za przewalutowanie
    Od: KrzysiekL <k...@w...wp.pl>

    Witam!
    Jak banki podają przy płatności kartami VISA w walucie innej niż
    waluta w której karta jest rozliczana pobierana jest dodatkowa prowizja
    (W przypadku transakcji zagranicznych dokonywanych kartami systemu VISA w
    walucie innej niż EUR do wartości transakcji doliczana jest
    automatycznie prowizja za przewalutowanie transakcji w wysokości 2,8% dla
    kart typu Visa Electron oraz 3 % dla karty Visa Classic)

    Czy wobec tego przy płaceniu MasterCard/Maestro (i jakies inne?) żadna
    prowizja tego typu nie jest pobierana? Czy tez jedynie VISA wymusiła tego
    typu zapis a w innych systemach tez istnieje tego typu opłata?

    --
    Krzysztof Lerski

  • 2. Data: 2005-03-25 13:07:18
    Temat: Re: opłata za przewalutowanie
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Użytkownik "KrzysiekL"
> [...]
    > tego
    > typu zapis a w innych systemach tez istnieje tego typu opłata?

    obie organizacje pobieraja prowizje ale nie taka duzą jak piszesz.
    Czesc tej prowizji z przewalutowania lyka twoj bank - tylko nie chce
    sie przyznac jaka to część.
    To że banki dostają udział w tej prowizji doświadczalnie udowodnione
    zostało dzięki wypłątom z bankomatu różnymi kartami w tym samym
    momencie - skutek jest taki ze rozne banki obciazaja potem rachunek
    zlotowkami pochodzącymi z różnej kwoty USD (lub EUR), czyli że VISA/MC
    przeliczaja na tą walutę stosując swój kurs i dodatkowy narzut
    procentowy który maja z kazdym bankiem inaczej mówiony.
    To, że taką ukrytą prowizję banki pobierają a klient o niej nie wie
    było rok temu przedmiotem procesu w USA - nie wiem jak sie skonczyl.
    Swoją drogą i tak ładnie z jego strony (co to za bank) ze wymienił %
    prowizji bo wiele bankow jeszcze tego robi, pomimo ze ustawowo sa do
    tego zobowiazane.
    *** blad ***

  • 3. Data: 2005-03-25 14:35:31
    Od: KrzysiekL <k...@w...wp.pl>

    Dnia Fri, 25 Mar 2005 14:07:18 +0100, blad napisal/a:

> [...]
    > ładnie z jego strony (co to za bank) ze wymienił % prowizji bo wiele
    > bankow jeszcze tego robi, pomimo ze ustawowo sa do tego zobowiazane.
    Wobec tago mam pytanie: czy wypłata w tym samym czasie w tym samym
    bankomacie kartami wydanymi przez ten sam bank ale róznych organizacji
    np. MC(Maestro) i VC(VE) będzie kosztowac tyle samo czy inaczej?
    Czy jesli bank pisze o prowizji za przewalutowanie tylko przy kartach Visa
    tzn. że kartami MC/Maestro będzie taniej czy tez wcale to z tego nie
    wynika a moze być nawet odwrotnie (bo. np VISA co prawda bierze tą
    opłatę ale za to zastosowany będzie bardziej korzystny kurs)

    bank: BZWBK

    --
    Krzysztof Lerski

  • 4. Data: 2005-03-25 17:14:35
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Użytkownik "KrzysiekL"
> [...]
    > organizacji
    > np. MC(Maestro) i VC(VE) będzie kosztowac tyle samo czy inaczej?

    bank pisze co chce i jak o jakiejs karcie nie napisal to nie znaczy ze
    prowizji nie bierze. Bierze nawet jak nie napisze, a czy wiecej czy
    mniej tego nie wiadomo.

    Taki bank np jak PKOBP SA ma dwie karty VE - pko-express inteligo.
    Pierwsza przelicza z obcej waluty na PLN (jak bardzo dziwna waluta to
    na USD) a w drugiej z obcej waluty na USD i z USD na PLN.
    Myslisz ze juz cos wiadomo? Że np druga jest drozsza bo wiecej
    przeliczen (np przy wyplace w EURO)?
    Wcale to nic nie znaczy, bo pierwsza karta przeliczana jest po kursie
    sprzedaży "pieniądza" z dnia transakcji, a druga po kursie sprzedaży
    "dewiz" z dnia księgowania. Pomijając różne daty wpływające na kurs,
    to kurs "dewiz" jest ok 1,5% lepszy i w sumie Inteligo wypada lepiej.

    Karty Maestro są w strefie Europejskiej generalnie korzystniejsze ale
    teraz dużo banków rozlicza kartę przez EURO i wlasciwie nie można
    powiedzieć która tańsza - to zależy od banku i od kraju do którego się
    jedzie.
    *** blad ***

  • 5. Data: 2005-03-25 21:50:51
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    W sumie to też można grać na spadek lub zwyżkę kursu waluty w jakimś okresie i
    przykładowo obciążać walutą z karty
    on-line, lub z karty charge, lub z kredytowej...
    JaC