  • 11. Data: 2003-10-21 14:39:09
    Temat: Re: numery kont w PKO BP
    Od: "Marek J" <NOSPAMmarkusj@.interia.pl>

    news:bn3ftn$b8m$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "Marek J"

    > nie
    >
    > blad - co znaczy "nie wszystko", co ci jeszcze brakuje ;-))

    To że norma IBAN zawiera jeszcze inne zapisy oprócz sposobu wyliczania l.k.

    Inny przykład - jeżeli masz śrubę z gwintem M16, długości 60, odpowiedniej
    klasy, z łbem o odp. wymiarach itp. to jeszcze nie znaczy że jest ona zgodna
    np. z ISO 4017. Musi mieć jescze spełniać inne "szczegółowe" zapisy normy,
    choć oczywiście zapisy o wymiarach śruby są w tej normie najważniejsze.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 12. Data: 2003-10-21 14:44:53
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Marek J"
    > I już wyjasniam dlaczego nie są zgodne z IBAN:
    > IBAN Standard:
    > http://www.ecbs.org/Download/EBS204_V3.1.PDF
    > W punkcie 2 podaje:
    > "the IBAN is fixed in length, for each country code prefix;"
    >
    > Wynika stąd, że wprowadzenie IBANów musi nastąpić na drodze porozumienia w
    > sprawie długości rachunku między bankami w danym kraju. A nawet gdyby to
    > pominąć, to PKO BP nie umówiło się samo z sobą, gdyż niektóre "ibany" mają
    > tam 19 a inne 20 cyfr - nie jest więc spełniony zapis o "fixed length".

    to ze norma IBAN nie przewiduje dlugosci rachunku rownej 26 zauwazyles :-)
    - w kazdym kraju wymyslono sobie inna dlugosc w oparciu o te sama normę

    a to co wymyslono w Polsce nazwana NRB - moj przyklad z prostokątem (IBAN)
    i kwadratem (NRB) jako jego szczegolnym przypadkiem jest chyba jasny,
    a twoje pisanie o srubach jest "od rzeczy"

    Gdyby dotychczasowy r-k w PKOBP nie byl zgodny z norma IBAN to wylicznie
    liczby kontrolnej musialoby zawodzic a dziala doskonale
    Ja sobie takie wyliczanie zrobilem nawet w prostym arkusiku excela (bez
    zadnych makr)
    *** blad ***

  • 13. Data: 2003-10-21 14:49:20
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Marek J"
    >(...) PKO BP nie umówiło się samo z sobą, gdyż niektóre "ibany" mają
    > tam 19 a inne 20 cyfr - nie jest więc spełniony zapis o "fixed length".

    bez sensu - norma IBAN to algorytm wylicznia liczby kontorolnej,
    i dziala dla rachunkow roznej dlugosci
    a fakt ze po wprowadzeniu przez PKOBP rachunku zgodnego z norma IBAN
    w naszym kraju banki umowily sie na stala dlugosc rachunku to tylko
    narzucenie na norme pewnego ograniczenia - do 31 XII PKOBP musi sie
    dostosowac
    *** blad ***

  • 14. Data: 2003-10-21 15:06:52
    Od: "Marek J" <NOSPAMmarkusj@.interia.pl>

    Nie zrozumiałeś mnie - chodziło mi o nałożoną przez normę konieczność
    ustalenia na poziomie kraju długości rachunku w standardzie IBAN (bo nie
    wierzę w to, że każdy bank ustali swoją długość i przypadkiem wszędzie
    wydzie to samo). PKO BP tego obowiązku nie dopełniło, wprowadzając numery na
    własną rękę, na dodatek samo wprowadziło rachunki o dwóch różnych
    długościach (19- i 20-cyfrowe).

    I nie chodzi mu wcale o 26-cyfrowe NRB (czy ja gdzieś wspomniałem o nich w
    tym wątku?). Chodzi mi o sam fakt, że PKO wprowadziło numery
    _bez_uzgodnienia_ długości w obrębie całego pięknego kraju zwanego Polską.
    Jest to powód (oczywiście czysto formalny), dla którego numery PKO BP nie są
    zgodne z normą. Są stworzone wg zawartych w niej wytycznych, ale nie są z tą
    normą całkowicie zgodne.

    Poza tym podkreślę jeszcze raz - mechanizm wyliczania i sprawdzania liczby
    kontrolnej (sam zrobiłem sobie taki arkusz ja Ty dla rachunków o dowolnej
    długości, bez makr) to część normy IBAN. Tak jak wspomniane w sąsiednim
    wątku wymiary śrub. Ale w normie "śrubowej" jest jeszcze powołana np.
    procedura kontroli i oznaczania cechy śrub. Oczywiście - ktoś może
    produkować śruby o takich wymiarach jak w normie, ale dopóki ich nie
    skontroluje w sposób opisany w normie i nie oznaczy, nie będą to śruby
    zgodne z ISO 4017 - gdyby ktoś np. zastosował je w urządzeniu ciśnieniowym,
    to takiego urządzenia UDT nie dopuściłby do eksploatacji.

    I nie pisz proszę, że nie znam się na tym, bo z normami mam do czynienia na
    codzień (oraz z ich spełnianiem, co kotroluje np. wspomniany UDT - jest to
    państwowy urząd nazdoru) i wiem, że normy należy traktować całościowo,
    łącznie z najmniej nawet ważnymi uwagami, a nie tylko zwracać uwagę na
    główną tabelkę na środku.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 15. Data: 2003-10-21 15:32:55
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Marek J"
> [...]

    > zgodne z normą. Są stworzone wg zawartych w niej wytycznych, ale nie są z

    mam przed sobą normę PN-ISO 13616 z X 1998 - powiedz gdzie (ktory punkt)
    wymagana lub zalecana jest jakas konkretna dlugosc rachunku ;-)))

    to co ty cytowales to ustalenia europejskie w ktorych kazdy kraj zostal
    zobowiazany
    do ustalenia stalej dlugosci rachunku oraz do jego budowy zgodnej z norma
    IBAN
    - sama norma czegos takiego nie przewiduje i dlatego nie masz racji mwiac,
    ze rachunek z PKOBP nie spelnia normy IBAN
    *** blad ***

  • 16. Data: 2003-10-21 16:04:57
    Od: "Marek J" <NOSPAMmarkusj@.interia.pl>

    Nie mam przed sobą tej normy, więc nie podam nr-u punktu teraz. W tym
    tygodniu będę w czytelni normowej to sprawdzę.
    Czytałem jakieś 2 lata temu oryginał ISO (o tym że jest to również PN
    dowiedziałem się później :-) ) i być może rzeczywiście pomyliłem te dwa
    teksty (ISO i IECB) a w normie nie ma tego lub podobnego zapisu o długości
    jak cytowany powyżej - w takim wypadku z góry zwracam honor.

    Ale sprawdzę ;)

    Pozdrawiam

    Marek

  • 17. Data: 2003-10-21 16:06:33
    Od: "Marek J" <NOSPAMmarkusj@.interia.pl>

    > teksty (ISO i IECB)

    ECBS miało być oczywiście :))

    Pozdrawiam

    Marek

  • 18. Data: 2003-10-21 16:32:30
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Marek J" <
    > (....) być może rzeczywiście pomyliłem te dwa
    > teksty (ISO i IECB) a w normie nie ma tego lub podobnego zapisu o długości
    > jak cytowany powyżej - w takim wypadku z góry zwracam honor.
    >
    > Ale sprawdzę ;)

    nie rob sobie klopotow - pomyliles teksty i tyle
    lubię jak mi sie kogos wreszcie uda przekonac :-)
    *** blad ***

  • 19. Data: 2003-10-21 16:46:59
    Od: "Marek J" <NOSPAMmarkusj@.interia.pl>

    > Użytkownik "Marek J" <

    > nie rob sobie klopotow - pomyliles teksty i tyle
    > lubię jak mi sie kogos wreszcie uda przekonac :-)

    Ale ja i tak idę do tej czytelni, więc przy okazji popatrzę hobbystycznie na
    03.060, a jak starczy czasu to jeszcze na 03.240, ale to już zupełnie inna
    beczka :)

    Pozdrawiam

    Marek