  • 1. Data: 2005-08-07 19:19:46
    Temat: mozna czy nie, czyli o dodatkowych prowizjach za płatności kartą
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Agenci rozliczeniowi o dodatkowych prowizjach za płatności kartą

    Dodatkowe opłaty ponoszone przez klientów tanich linii lotniczych, którzy za
    bilety płacą kartą, pobierane są wbrew zaleceniom organizacji wydawców
    kart - poinformowali PAP przedstawiciele agentów rozliczeniowych, którzy
    obsługują transakcje kartami.

    Z informacji o cenach biletów wynika, że wśród opłat manipulacyjnych
    pobieranych przez tanich przewoźników są również opłaty za płatność kartą. W
    EasyJet dodatkowa prowizja wynosi 4 funty lub 6,5 euro za jedną rezerwację.
    Nie ma tych prowizji przy płatności kartą Visa lub Switch (brytyjski system
    kart współpracujący z MasterCard).

    Z kolei Wizz Air dolicza 6 euro za płatności kartą, a Ryanair - 1,75 funta
    lub 2,5 euro za bilet w jedną stronę.

    Dyrektor generalny Diners Club Polska Marek Smolarz powiedział PAP, że
    "generalną zasadą jest, by nie doliczać opłat za obsługę transakcji kartami.
    Taka informacja przekazywana jest stronie podpisującej umowę. Od tej zasady
    są nieliczne wyjątki, które jednak stwarzają problemy".

    Visa poinformowała PAP, że jej regulamin "zawiera zasadę nie zezwalającą
    akceptantom kart na pobieranie opłat od posiadaczy kart przy transakcji z
    użyciem kart Visa, o ile prawo danego kraju nie stanowi inaczej. W przypadku
    gdy polscy podróżni kupują bilety w liniach lotniczych mających siedziby
    poza Polską, dana transakcja podlega przepisom prawnym obowiązującym w
    kraju, w którym jest zarejestrowana dana linia lotnicza. Przykładowo prawo
    brytyjskie zezwala na pobieranie dodatkowych opłat przez firmy prowadzące
    działalność z terytorium Wielkiej Brytanii".

    Inaczej jest w MasterCard, który od 1 stycznia 2005 r. zniósł na terenie
    całej Europy zakaz przenoszenia kosztu transakcji na posiadacza karty
    płatniczej. Chodzi o to, "aby dać punktom handlowo-usługowym większą swobodę
    w rozwoju swojej działalności w oparciu o płatności kartowe, a także
    umożliwić płatności kartami w tych miejscach, gdzie dotychczas było to
    niemożliwe" - wyjaśnia Kinga Muczyńska z agencji Prisma w imieniu
    MasterCard. Na tej podstawie np. Inspekcja Transportu Drogowego umożliwia
    płacenie mandatów kartą.

    "Nie jest dopuszczalne pobieranie dodatkowych opłat za płatności kartami.
    Informujemy o tym akceptantów. Jeśli do takich sytuacji dochodzi, jest to
    inicjatywa własna akceptanta, zmierzająca do przerzucenia na klienta kosztów
    obsługi kart. Ponadto jest to niezgodne z zaleceniami organizacji wydawców
    kart płatniczych" - powiedział PAP Maciej Woźnica z rozliczającej transakcje
    firmy eService.

    Rafał Martyński z CardPoint poinformował PAP, że "CardPoint zgodnie z
    regulacjami organizacji płatniczych nie dopuszcza doliczania dodatkowych
    opłat do transakcji kartowych dokonywanych kartami VISA, natomiast taka
    praktyka jest dopuszczalna w przypadku kart wydanych w systemie MasterCard".
    Kwestie opłat regulują umowy z punktami akceptującymi transakcje kartą, w
    których wpisano m.in. wymóg wyraźnego informowania o tym klienta.

    Dyrektor Remigiusz Kaszubski ze Związku Banków Polskich powiedział PAP, że
    czytelna informacja o opłatach za obsługę transakcji chroni przewoźników z
    prawnego punktu widzenia. Jednak, jego zdaniem, "jest to przerzucanie na
    klienta kosztów własnego działania. Komisja Europejska tępi takie
    praktyki" - powiedział Kaszubski.

    Przypomniał, że w Australii, gdy wydawcom kart nakazano zaprzestanie
    pobierania opłaty interchange (płaconej od transakcji przez akceptanta
    karty - jej wydawcy), doszło do gwałtownego zmniejszenia liczby transakcji
    kartowych, ponieważ klienci odmówili płacenia prowizji za używanie kart w
    transakcjach, a jedna z tanich linii lotniczych zbankrutowała z tego powodu.

    Zdaniem dyrektor departamentu polityki konsumenckiej Urzędu Ochrony
    Konkurencji i Konsumentów Joanny Wrony, dodatkowe opłaty za posługiwanie się
    kartą nie powinny być pobierane. "Musielibyśmy to zbadać" - dodała.

    Rzeczniczka prasowa WizzAir Natasza Kazmer powiedziała PAP, że opłata za
    transakcję kartą pokrywa koszty całej procedury związanej z obsługą banku i
    agenta rozliczeniowego. Zapewniła, że nie jest to opłata podwójna - a więc
    raz w cenie biletu, a dodatkowo - jako prowizja za transakcję kartą. "Nie
    możemy wymagać od klientów prowizji za używanie kart. Jednak przejrzystość
    polityki cenowej sprawia, że pokazujemy te opłaty" - powiedziała Kazmer.

    Przyznała jednak, że w przypadku płacenia za bilet przelewem z rachunku
    bankowego, opłata za transakcję nie jest pobierana, ponieważ nie jest
    kosztem dla linii lotniczych. "Myślę, że wszyscy przewoźnicy pobierają takie
    opłaty" - podkreśliła Kazmer.

    Magda Gieorgica z firmy Mmd, reprezentującej easyJet poinformowała, że ten
    przewoźnik pobiera opłatę za płatności kartą kredytową, ponieważ sam jest
    nią obciążany. Przyznała, że jest to przerzucenie opłaty na pasażera.
    Natomiast nie są pobierane prowizje za użycie kart Switch i Visa Electron,
    ponieważ opłaty ponoszone przez easyJet są w tym przypadku bardzo małe.
    EasyJet nie korzysta z usług polskich agentów rozliczeniowych, ale z
    Barclays Bank.

    http://biznes.onet.pl/0,1144289,wiadomosci.html

  • 2. Data: 2005-08-07 19:31:58
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

> [...]
    > prawnego punktu widzenia. Jednak, jego zdaniem, "jest to przerzucanie na
    > klienta kosztów własnego działania. Komisja Europejska tępi takie

    wcześniej UE weźmie sie za wysokość prowizji.... bo to jest największy problem
    kupujesz lizaka za 2 zł lub komputer za 4000 - koszty operacji takie same a
    prowizja nie

  • 3. Data: 2005-08-07 20:44:32
    Od: Michał Dąbrowski <d...@S...pl>

    Dnia Sun, 7 Aug 2005 21:19:46 +0200, MK napisał(a):

    > "jest to przerzucanie na klienta kosztów własnego działania."

    A niby kto ma za to płacić? Firmy to nie instytucje charytatywne. Na
    klienta musza przerzucić CAŁKOWITE koszty swojego działania i dodatkowo
    jeszcze swój zysk muszą zrobić na kliencie. Tak musi być i tyle. Zupełnie
    inna sprawa to struktura tych opłat.

    Koszt obsługi kart zawsze będzie wliczony w cenę, najwyżej zostanie
    doliczony do wszystkich produktów. Lepiej by było, gdyby do zapłaty za
    towar była doliczana prowizja, ale również do zapłaty gotówką doliczane by
    były koszty kasy, transportu pieniędzy do banków i ubezpieczenia od
    kradzieży gotówki. Tylko, że to są koszty mniej więcej stałe i tak czy siak
    są wliczane w cenę każdej sztuki towaru, a zapłata kara wiąże się
    bezpośrednio z prowizją określonej wysokości i tą łatwiej doliczyć.
    Natomiast przelew praktycznie nie powoduje żadnych kosztów, więc jest
    tańszy dla przedsiębiorcy, a więc i dla klienta. Ta walka z
    nieprzerzucaniem prowizji na klienta to tylko walka o zysk Visy. Jeśli
    człowiek będzie miał do wyboru zapłatę taniej przelewem i drożej kartą, to
    wybierze przelew i Visa nie dostanie kaski. A jak zejdzie z prowizją, to i
    klient mniej będzie musiał dopłacić, to więcej sięgnie po kartę. W systemie
    obecnym, jeśli cena jest identyczna, to z wygody wybiera się kartę,
    sprzedawca musi doliczyć do ażdego towaru koszty prowizji, a Visa zaciera
    rączki.

    --
    Michał Dąbrowski
    d...@S...pl

  • 4. Data: 2005-08-07 23:03:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "gasper" <g...@p...comp> writes:

> [...]
    > problem
    > kupujesz lizaka za 2 zł lub komputer za 4000 - koszty operacji takie same a

    Teoretycznie tak ma byc, ta prowizja ma glownie pokrywac straty zwiazane
    z fraudami, a wiec musi byc proporcjonalna do kwoty (potencjalnego
    fraudu).

    Upowszechnienie kart chipowych i spadek ilosci fraudow pozwoli zmniejszyc
    prowizje (co nie znaczy ze VISA i np. MC od razu to zrobia). Niestety bez
    konkurencji (VISA i MC nie konkuruja ze soba) slabo to widze.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 5. Data: 2005-08-08 06:45:45
    Od: Marcin Nowakowski <m...@U...net.pl>

    MK napisał(a):
    [cut]

    Ostatnio chciałem kupić kilka akcesoriów do aparatu na www.pstryk.pl,
    jak podaje ichniejszy regulamin płatności:

    "Kartą płatniczą: akceptujemy karty Visa i Mastercard. Bezpieczną
    autoryzacją i obsługą finansową transakcji zajmuje się eCard SA. Dane
    kart płatniczych są podawane poprzez zabezpieczony formularz, znajdujący
    się bezpośrednio na serwerze Centrum Autoryzacji i Rozliczeń eCard SA.
    Obsługa sklepu nie ma dostępu do numerów i innych danych kart
    płatniczych. Karta jest obciążana w momencie wysłania przesyłki, nie w
    momencie złożenia zamówienia. Płatności kartami są obciążane dodatkową
    opłatą manipulacyjną w wysokości 3% wartości zamówienia."

    Sprawę zgłosiłem do eCardu, który zajmuje się autoryzacjami pstryka i
    otrzymałem odpowiedź:

    "Szanowny Panie ,
    dziękujemy za informację , prosiłabym o podanie adresu www. sklepu , w
    którym zanjduje się poniższa informacja .

    Zgodnie z zapisami umowy sklep nie moze stosować w przypadku płatnosći
    kartami cen wyższych.

    pozdrawiam
    Biuro Obsługi Klienta
    eCard S.A."

    p.
    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 6. Data: 2005-08-08 10:36:27
    Od: "Gall Anonim" <g...@n...pl>

    > : Płatności kartami są obciążane dodatkową
    > opłatą manipulacyjną w wysokości 3% wartości zamówienia."

    Juz sie poprawili. :)
    Teraz jest następujący tekst:
    "Platnosci kartami sa obciazane dodatkowa oplata za ubezpieczenie transakcji
    w wysokości 3% wartosci zamowienia."

    Pozdrawiam
    Gall Anonim

  • 7. Data: 2005-08-08 12:32:42
    Temat: Re: mozna czy nie, czyli o dodatkowych prowizjach za płatno?ci kart?
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Mon, 8 Aug 2005 12:36:27 +0200, w <dd7cjq$orc$1@nemesis.news.tpi.pl>, "Gall
    Anonim" <g...@n...pl> napisał(-a):

    > Juz sie poprawili. :)
    > Teraz jest następujący tekst:
    > "Platnosci kartami sa obciazane dodatkowa oplata za ubezpieczenie transakcji
    > w wysokości 3% wartosci zamowienia."

    A rozmowa brzmiała pewnie tak:
    "Dzień... tu .... z ecardu. Proszę zmienić ten tekst na stronie, ponieważ
    klienci nas się czepiają. Proszę napisać, że za "ubezpieczenie", a nie "opłata
    manipulacyjna" i będzie cacy i nikt nam głowy zawracać nie będzie."

  • 8. Data: 2005-08-08 12:59:08
    Od: "$$Szalony_Kapelusznik$$" <szalony_kapelusznik@_nie_lubie_spamu_wp.pl>

> [...]

    "opłata
    manipulacyjna" i będzie cacy i nikt nam głowy zawracać nie będzie."

    Tez tak mysle, dlatego najlepiej po prostu w takich sklepach jak
    www.pstryk.pl nie kupowac i glosowac nogami. Zwlaszcza, ze jak popatrzylem
    na ceny, to zadna rewelacja i przy takcih marzach na obsluge kart powinno
    starczyc bez bolu...

    MAd Hat
    ter

  • 9. Data: 2005-08-08 15:39:18
    Od: "Piotr" <p...@c...cz>

    > Teraz jest następujący tekst:
    > "Platnosci kartami sa obciazane dodatkowa oplata za ubezpieczenie
    transakcji
    > w wysokości 3% wartosci zamowienia."

    To teraz nalezy poprosic o kopie polisy... Bo skoro to klient placi za owo
    ubezpieczenie to powinien dostac na to polise lub rachunek...

    Pozdr.,
    Piotr

  • 10. Data: 2005-08-08 17:42:56
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Piotr" <p...@c...cz> wrote in message

    > To teraz nalezy poprosic o kopie polisy... Bo skoro to klient placi za owo
    > ubezpieczenie to powinien dostac na to polise lub rachunek...

    Hehe... ja juz ich o to pytalem kilka m-cy temu... zadnej odpowiedzi. Swoja
    droga koniecznosc wykupienia ubezpieczenia przy zakuopie innego produktu
    mozna potraktowac za sprzedaz wiazana (nie kupisz ubezpieczenia, nie mozesz
    kupic aparatu) a to jest, AFAIR, ustawowo zabronione.

    Maciej