    From: "Marcin Waluś" <m...@B...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: _moze_ zmienne oprocentowanie
    Date: Sat, 11 Oct 2003 19:12:28 +0200

    Witam.

    Mam taki problem. Rok temu wziąłem w PTF kredyt hipoteczny (BIG Bank
    Gdański). Oprocentowanie tego kredytu zgodnie z umową jest zmienne i zgodnie
    z pewnym punktem może się zmieniać. Od momentu w którym brałem kredyt do
    dzisiaj zmieniło się (zresztą kilkakrotnie w trakcie tego okresu) z 5.9% na
    2.49% (tyle dają nowym klientom). Zauważając tak dużą różnicę przyszło mi do
    głowy zapytać panią, która mnie "prowadziła" podczas udzielania kredytu, czy
    oprocentowanie mojego kredytu się zmieniło czy nie? Jakież było moje
    zdziwienie gdy się dowiedziałem, że aby się ono zmieniło muszę napisać pismo
    do prezesa banku z prośbą o zmianę oprocentowania i odpowiednio ja
    uzasadnić. Dalej! - uzasadnienie jest ważne bo bank może moją prośbę
    odrzucić.

    Cały na nieszczęście mój problem polega na tym, że w umowie jest zapis
    (przeczytałem dopiero ostatnio) że: oprocentowanie _może_ się zmieniać w
    okresie kredytowania przy zachowaniu pewnych warunków (zmiana stop o ileś
    tam... dopiero po jakimś czasie... ) - nie ma informacji o tym ze bank musi
    je zmieniać i dzieje się to automatycznie. Jest informacja natomiast ze
    przy zmianie oprocentowania nie jest wymagany żaden aneks do umowy i ze
    jeśli się zmieni to ja dostane harmonogram ale koszty dostarczenia ponośże
    ja. (mogę przytoczyć cala treść odpowiedniego paragrafu)

    I teraz kilka moich pytań:
    1. Czy bank rzeczywiście może nie zmienić oprocentowania mojego kredytu na
    moją prośbę - przecież teraz obowiązują inne stawki?
    2. Ciekaw jestem czy gdy oprocentowanie wzrośnie (nie ma w umowie takiego
    punktu) to czy tez będę musiał pisać prośbę o zmianę oprocentowania?
    3. Propozycja rozwiązania problemu: zmiana w umowie. Jaka jest szansa na to
    bym mógł zmienić umowę z bankiem (aneks do umowy) tak aby zmiana
    oprocentowania była automatyczna i stała się obowiązkiem lezącym po stronie
    banku? (chyba ze jestem zbyt naiwny)
    4. Czy to jest praktyka normalna (czytaj: w każdym banku tak jest)?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź
    --
    Marcin Waluś