  • 1. Data: 2012-09-06 10:52:26
    Temat: mBank i karty zblizeniowe
    Od: tyran <t...@o...pl>

    Witam

    Wlasnie jestem po rozmowe z infolinia mBanku. Z uzyskanych informacji
    wynika, ze nie mozna ustalic limitu maksymalnej kwoty lub ilosci
    dziennych transakcji zblizeniowych (posiadam dwie karty MasterCard
    Debit PayPass). Nie mozna tez uzyskac karty "niezbliczeniowej". Jako
    wytlumaczenie uzyskalem informacje, ze technicznie jest to
    niemozliwe, w momencie platnosci karta nie laczy sie z bankiem i nie
    wyryfikuje srodkow na koncie (moze sie zdazyc, ze majac 100zl na
    koncie, mozna dokonac 3 operacji zakupu na 50zl).
    Mozna wykupic sobie ubezpieczenie za 1.70zl od nieuprawnionego uzycia
    karty .. ale widze, ze maksymalna kwota gwarantowana to 150EUR.

    lipa .. ktos tu kiedys pytal jak zniszczyc "zblizeniowosc" w
    karcie .. czyzby to bylo jedyne rozwiazanie?

    A marzy mi sie jedna transakcja zblizeniowa dziennie ;)

    --
    tyran

  • 2. Data: 2012-09-06 19:41:01
    Temat: Re: mBank i karty zblizeniowe
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    W dniu 2012-09-06 10:52, tyran pisze:

    > Mozna wykupic sobie ubezpieczenie za 1.70zl od nieuprawnionego uzycia
    > karty .. ale widze, ze maksymalna kwota gwarantowana to 150EUR.

    powyżej gwarantuje klientowi prawo

    > lipa .. ktos tu kiedys pytal jak zniszczyc "zblizeniowosc" w
    > karcie .. czyzby to bylo jedyne rozwiazanie?

    tak

  • 3. Data: 2012-09-06 23:23:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    tyran <t...@o...pl> writes:

> [...]
    > Debit PayPass). Nie mozna tez uzyskac karty "niezbliczeniowej". Jako
    > wytlumaczenie uzyskalem informacje, ze technicznie jest to

    Akurat to jest technicznie możliwe, sam procesor na karcie może mieć
    limity (np. może mieć limit 0 na transakcje zbliżeniowe).

    > Mozna wykupic sobie ubezpieczenie za 1.70zl od nieuprawnionego uzycia
    > karty .. ale widze, ze maksymalna kwota gwarantowana to 150EUR.

    To jest kwota, do jakiej odpowiada klient w przypadku utraty karty.
    Fraudy bez utraty karty i bez winy klienta nie obciążają go.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 4. Data: 2012-09-06 23:47:36
    Od: Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm>

    Dnia Thu, 06 Sep 2012 23:23:51 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Fraudy bez utraty karty i bez winy klienta nie obciążają go.

    Przeczytaj to: news:op.with7iy3ebnp5j@a159590
    Ten przypadek wskazuje, że jest to tylko teoria, a rzeczywistość jest
    całkiem inna.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof

  • 5. Data: 2012-09-07 00:26:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Chris94 <chris94@WYTNIJ_TO.poczta.fm> writes:

    > Przeczytaj to: news:op.with7iy3ebnp5j@a159590
    > Ten przypadek wskazuje, że jest to tylko teoria, a rzeczywistość jest
    > całkiem inna.

    Ten przypadek akurat niczego takiego nie wskazuje i w ogóle dotyczy
    utraty karty:

    > Informacyjnie, dla wszystkich. Szwagierce skradziono kartę mbanku,
    > Visa Electron paywave, po czym tego samego dnia w terminalach
    > bezstykowych, bez autoryzacji, skradziono jej ponad 1000 zł więcej niż
    > miała na rachunku, łącznie ok. 3500 zł.

    Jasne jest, że kartami (np. bezstykowymi) można przeprowadzać
    nieautoryzowane transakcje, i że można tym sposobem spowodować debet na
    koncie. Tyle że to jest sytuacja przed złożeniem reklamacji
    i poinformowaniem banku o utracie karty.

    Ustawa precyzuje, że odpowiedzialność klienta kończy się w takim
    przypadku na równowartości 150 euro (pod pewnymi warunkami, które dość
    łatwo chyba spełnić). Tyle że niestety trzeba takie rzeczy reklamować,
    najpierw w banku, a jeśli to nie pomoże, to np. w sądzie.

    Z tym, że to są transakcje, za które odpowiada bank (który typowo bardzo
    chętnie przerzuca problem na własnego klienta). Transakcje bez utraty
    karty, bez wykorzystania procesora mimo posiadania go przez kartę to
    nieco inna sprawa.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 6. Data: 2012-09-07 09:01:49
    Od: assembea <a...@i...pl>

    W dniu piątek, 7 września 2012 00:26:15 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:
    > Ustawa precyzuje, że odpowiedzialność klienta kończy się w takim
    >
    > przypadku na równowartości 150 euro (pod pewnymi warunkami, które dość
    >
    > łatwo chyba spełnić).

    A można prosić o informację o tym, o jaką ustawę chodzi? Bo np. niedawno mBank
    rozdając KK-e MasterCarda w promocji "kindlowej" twierdził, że te karty ów warunek o
    odpowiedzialności banku dla kwot >150 euro nie dotyczy.

  • 7. Data: 2012-09-07 09:32:06
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 7 Wrz, 00:26, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

> [...]
    > koncie. Tyle że to jest sytuacja przed złożeniem reklamacji
    > i poinformowaniem banku o utracie karty.

    W ten sposob karty, a raczej nasze pieniadze, sa kompletnie
    niezabezpieczone przed roznego rodzaju podkradaniem - rodzinnym, w
    pracy, w roznego rodzaju szatniach na obiektach sportowych itp.

    Jak komus wyciagna pieniadze z portfela, to widzi zmniejszenie kwoty.
    Jak podprowadza mu pieniadze z karty nieautoryzowanym zakupami, to
    zorientuje sie dopiero splacajac KK lub zbyt niski stan konta.

  • 8. Data: 2012-09-07 19:01:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    assembea <a...@i...pl> writes:

    > A można prosić o informację o tym, o jaką ustawę chodzi? Bo np.
    > niedawno mBank rozdając KK-e MasterCarda w promocji "kindlowej"
    > twierdził, że te karty ów warunek o odpowiedzialności banku dla kwot

    Tzn. że klient odpowiada do 150 euro, mimo braku utraty karty i mimo
    braku jego winy, gdy jest jasne, że transakcje są fraudem?

    Ciekawe czy nie dałoby się jakiejś prokuratury skutecznie tym
    zainteresować.

    Obecnie jest to ustawa o usługach płatniczych z 19 sierpnia 2011 r.

    Art. 46. 1. Z zastrzeżeniem art. 44 ust. 2, w przypadku wystąpienia
    nieautoryzowanej transakcji płatniczej dostawca płatnika jest obowiązany
    niezwłocznie zwrócić płatnikowi kwotę nieautoryzowanej transakcji
    płatniczej, a w przypadku gdy płatnik korzysta z rachunku płatniczego,
    przywrócić obciążony rachunek płatniczy do stanu, jaki istniałby, gdyby
    nie miala miejsca nieautoryzowana transakcja płatnicza.

    2. Płatnik odpowiada za nieautoryzowane transakcje płatnicze do
    wysokości równowartości w walucie polskiej 150 euro, ustalonej przy
    zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez NBP obowiązujcego w dniu
    wykonania transakcji, jeśeli nieautoryzowana transakcja jest skutkiem:
    1) posłużenia się utraconym przez płatnika albo skradzionym płatnikowi
    instrumentem płatniczym lub
    2) przywłaszczenia instrumentu płatniczego lub jego nieuprawnionego
    użycia w wyniku naruszenia przez płatnika obowiązku, o którym mowa
    w art. 42 ust. 2.

    Innymi słowy, nawet długotrwałe (nie niezwłoczne) rozpatrywanie
    reklamacji jest w świetle prawa nielegalne.
    Należy też zauważyć, ze nie dotyczy to tylko kart - dokładnie tak samo
    jest np. z fraudami na normalnych kontach bankowych (z tym, że przejęcie
    kontroli nad komputerem klienta i zrobienie fraudu w taki sposób,
    zwłaszcza jeśli zabezpieczenia używane przez bank są sensowne,
    zakwalifikowałbym raczej jako "rażące zaniedbanie").
    --
    Krzysztof Halasa

  • 9. Data: 2012-09-07 19:05:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

    > W ten sposob karty, a raczej nasze pieniadze, sa kompletnie
    > niezabezpieczone przed roznego rodzaju podkradaniem - rodzinnym, w
    > pracy, w roznego rodzaju szatniach na obiektach sportowych itp.

    Na to jest PIN. IMHO powinno być tak, że powinno się dać ustawić limit
    (np. dzienny) transakcji bezpinowych (np. stykowych).
    Nie ma też chyba zakazu przeglądania wyciągów.

    > Jak komus wyciagna pieniadze z portfela, to widzi zmniejszenie kwoty.

    Albo i nie widzi, jeśli mała kwota.

    > Jak podprowadza mu pieniadze z karty nieautoryzowanym zakupami, to
    > zorientuje sie dopiero splacajac KK lub zbyt niski stan konta.

    Ale się zorientuje. W przypadku gotówki, jeśli nie zauważy natychmiast,
    to jest po sprawie.

    Tak czy owak, PIN i po kłopocie. Rodzina i koledzy chyba nie muszą znać
    PINu?

    Tyle że teraz jest moda na bezstykowość i bezPINowość, jest to jakiś
    problem.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 10. Data: 2012-09-10 07:24:30
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 7 Wrz, 19:05, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Tak czy owak, PIN i po kłopocie. Rodzina i koledzy chyba nie muszą znać
    > PINu?
    >
    > Tyle że teraz jest moda na bezstykowość i bezPINowość, jest to jakiś
    > problem.

    Dokladnie chodzi mi wylacznie o bezstykowe.
    A te 150 euro do najnizszej krajowej czy tez renty - to potezna kwota,
    nawet jesli taka osoba sie zorientuje w miare wczesnie. Do tego tacy
    podkradani w gronie rodziny czy znajomych beda zakladac sprawy sadowe,
    zeby przeprowadzono sledztwo?
    Sadze, ze osoby narazone z roznych przyczyn na takie podkradanie
    szybko poniszcza swoje karty i powroca do wyplacanej w banku w
    kolejkach bezpieczneijszej gotowki.