  • 1. Data: 2004-11-27 21:26:07
    Temat: mBank i algorytm naliczania odsetek
    Od: "TomekD" <t...@p...onet.pl>

    Wczoraj, 26.11 założyłem pierwszą mLokatę przez mLinie. Chodziło mi o
    uaktywnienie tego produktu do obsługi via Internet - inaczej nie da się
    tego dokonać.
    Lokata była na minimalną kwotę 500 PLN, i widniała jako oprocentowana na
    6.40%. Dzisiaj lokatę zerwałem. W efekcie mBank naliczył mi 0.03 PLN
    odsetek.
    Jak nie policzę wychodzi mi że odsetki za 1 dzień przy obniżonym o 50%
    zgodnie z regulaminem oprocentowaniu czyli 3.20% odsetki powinny wynieść
    0.04 PLN.
    Ciekawość skłoniła mnie do kontaktu z mLinią ale jak się okazuje algorytm
    naliczania odsetek w mBank jest tajny i niedostępny dla Linii :-)

    Czy ktoś wie według jakich algorytmów mBank nalicza odsetki ?

    Do tej pory dla porównań odsetek używałem miałem następujących formuł:
    1) obliczałem odsetki za rok jako kwota lokaty * %
    2) dzieliłem wynik przez 365 otrzymując kwotę odsetek na dzień (bez
    zaokrągleń)
    3) mnożyłem kwotę z p. 2) przez liczbę dni lokaty zaokrąglając wynik do
    groszy czyli 2 miejsc po przecinku
    4) otrzymaną w p. 3) kwotę odsetek zaokrąglałem do pełnych złotych -
    podstawa belkowego opodatkowania
    5) obliczałem 19% belki od wyliczonej powyżej kwoty zaokrąglając do
    dziesiątek groszy - podatek belki
    6) od kwoty z p.3) odejmowałem kwotę z p.5) otrzymując odsetki netto jakich
    spodziewałem się z lokaty

    Ciekaw jestem jakie algorytmy są stosowane przez banki i czy są one takie
    same ?
    Idąc dalej ciekaw też jestem jak banki obliczają odsetki od rachunków typu
    ROR , tutaj sprawa się komplikuje.
    - czy według salda zamknięcia dnia (23:59:59) czy otwarcia (00:00:01) ?
    - czy w bankach działających on-line (np. mBank) saldo otwarcia uwzględnia
    np. wewnętrzne przelewy zlecone na dany dzień z datą przyszłą czy nie ?

    Wyprzedzająco napiszę że nie jestem zainteresowany spieraniem się z
    jakimkolwiek bankiem o 1 grosz, a moje pytania wynikają z czystej, ludzkiej
    podobno ciekawości, co działania systemów informatycznych banków.

    TomekD

  • 2. Data: 2004-11-27 21:52:23
    Temat: Re: mBank i algorytm naliczania odsetek
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 27 Nov 2004 22:26:07 +0100, "TomekD" <t...@p...onet.pl>
    wklepał(-a):

    >Wczoraj, 26.11 założyłem pierwszą mLokatę przez mLinie. Chodziło mi o
    >uaktywnienie tego produktu do obsługi via Internet - inaczej nie da się
    >tego dokonać.

    Czasem się da, czasem nie da - i nikt nie zna kryteriów. :)

> [...]
    >Jak nie policzę wychodzi mi że odsetki za 1 dzień przy obniżonym o 50%
    >zgodnie z regulaminem oprocentowaniu czyli 3.20% odsetki powinny wynieść

    Odsetki w warunkach bojowych przyjmują mniejsze wartości.

    BP, PPNMSP

  • 3. Data: 2004-11-27 22:00:36
    Od: "ocrush" <b...@N...radnet.pl>

> [...]
    > tego dokonać.
    > Lokata była na minimalną kwotę 500 PLN, i widniała jako oprocentowana na
    Mnie bank pobral ponad 1.30 wiecej niz powinien (odsetki od kredytu). Tez
    bym sie nie klocil, ale zlozylem reklamacje "dla zasady". Zobaczymy jaka
    bedzie odpowiedz.