  • 1. Data: 2002-04-12 08:21:10
    Temat: mBank efektywne 8.93%?
    Od: p...@f...onet.pl (Andrzej Popowski)

    Witam!

    Na wlasne potrzeby przyjalem, ze oprocentowanie efektywne, to procent,
    jaki dostane po roku trzymania pieniedzy na koncie.

    I teraz gdy policze dokladnie dla eMax, to wychodzi mi, ze tego jest
    netto 7,14%, co by odpowiadaloby brutto z podatkiem 8,93%.

    Pytanie: jaka jest precyzyjna definicja oprocentowania efektywnego?
    Czy bank przypadkiem nie naciaga swoich wyliczen sumujac procent
    skladany od podatku, ktorego przeciez nie dopisuje do stanu konta?

    Pozdrowienia,

    Andrzej Popowski

  • 2. Data: 2002-04-12 09:19:41
    Temat: Re: mBank efektywne 8.93%?
    Od: "Wall" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Andrzej Popowski" <p...@f...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czy bank przypadkiem nie naciaga swoich wyliczen sumujac procent
    > skladany od podatku, ktorego przeciez nie dopisuje do stanu konta?

    Zgadza się -naciąga: podaje efektywne % brutto bez uwzględnienia podatku.
    Pozdrawiam Wall

  • 3. Data: 2002-04-12 09:27:40
    Od: <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > Czy bank przypadkiem nie naciaga swoich wyliczen sumujac procent
    > skladany od podatku, ktorego przeciez nie dopisuje do stanu konta?

    I racja i nie racja - jak zaczynasz pracę to ktoś ci mówi ile zarobisz netto -
    raczej zawsze określa się brutto - to twoja sprawa (i fiskusa) ile zapłacisz
    podatku - pracodawca czy bank po prostu jest tylko pośrednikiem w jego poborze.
    Po trosze to jest racja z tym co napisałeś bo podatek rzeczywiście pobierany
    jest miesięcznie a nie na koniec roku (gdyby było pobierane na koniec roku to
    by nie byłe problemu). Z drugiej strony to z tym 7,14 % też chyba nie do końca
    masz rację bo trzeba własnie uwzględnić kwoty podatku potrąconego od których co
    prawda nie naliczają sie kolejne odestki ale to są twoje pieniądze które dał ci
    bank a potem zabrał fiskus.
    Chyba się trochę zakręciłem ale myślę że zrozumiesz o co mi chodziło.
    PZDR
    Patronik

  • 4. Data: 2002-04-12 09:46:08
    Od: "Wall" <w...@i...pl>

> [...]
    dał ci
    > bank a potem zabrał fiskus.
    > Chyba się trochę zakręciłem ale myślę że zrozumiesz o co mi chodziło.

    A i owszem zakręciłeś się a z tym 7,14% ma rację. To 7,14% właśnie
    uwzględnia potrącenia podatku.
    Pozdrawiam Wall

  • 5. Data: 2002-04-12 09:49:04
    Od: <o...@e...com>

> [...]
    > podatku - pracodawca czy bank po prostu jest tylko pośrednikiem w jego

    Porównanie do pensji, moim zdaniem nie jest najlepsze. Podatek dochodowy ma
    progi i dlatego kwota brutto jest jakimś wspólnym mianownikiem. Określenie
    pensji stałej dla pracownika w kwocie netto, zakładając że jest odpowiednio
    wysoka, oznaczałoby że pracodawca płaci w ciągu roku coraz więcej przy
    kolejnych przejściach przez progi podatkowe. A przecież składnikiem pensji
    brutto nie jest tylko wynagrodzenie, ale i wszelkiejmaści obowiązkowe
    ubezpieczenia, które też są świadczeniem na rzecz pracownika.
    Tu sparwa jest prosta. Podatek jest zryczałtowany, stały, wszyscy płacą tyle
    samo czy chcą czy nie, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby podawać w kwocie
    netto. Ot po prostu takie lekkie marketingowe naciągactwo, choć legalne.

    Miłego dnia
    Tomek

  • 6. Data: 2002-04-12 10:00:13
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik <o...@e...com> napisał w wiadomości

> [...]
    tyle
    > samo czy chcą czy nie, więc nic nie stoi na przeszkodzie, żeby podawać w

    Sprawa jest prosta, ale wyglada nieco inaczej. Bank placi odsetki w
    wysokosci 8,93%. Dlaczego ma pisac, ze placi mniej niz w rzeczywistosci?
    Fakten jest, ze sprawa sie nieco skomplikowala, ale nie mozna mowic ze banki
    oszukuja...

    Maciej

    --
    FAQ news://pl.biznes.banki => http://www.faq4pbb.prv.pl

  • 8. Data: 2002-04-12 10:29:03
    Od: "Chris" <c...@h...com>

> [...]
    zapłacisz
    > podatku - pracodawca czy bank po prostu jest tylko pośrednikiem w jego

    offtopic, bo mi sie skojarzylo: nie orientujecie sie czasem, czy zwyczajowo
    w USA to, ile zarabiasz / bedziesz zarabiac (rocznie) podaje sie netto czy
    brutto ?

    pozdrawiam,
    Chris

  • 7. Data: 2002-04-12 10:29:03
    Od: "Chris" <c...@h...com>

  • 9. Data: 2002-04-12 11:07:28
    Od: <y...@y...pl>

    > offtopic, bo mi sie skojarzylo: nie orientujecie sie czasem, czy zwyczajowo
    > w USA to, ile zarabiasz / bedziesz zarabiac (rocznie) podaje sie netto czy
    > brutto ?
    Brutto.
    Po pierwsze dlatego że w róznych czasem nawet sasiadujących ze sobą stanach są
    różne podatki.
    Po drugie bo pewne rzeczy sa dostępne w formie dopłat lub bonusów np. lunch za
    3 USD, leczenie zębów, wynajęcie większego mieszkania służbowego.
    Po trzecie bo za używanie majątku firmy się czasem płaci. Np. firma gwaranuje
    ci 1 tydzień w roku w hotelu firmy na karaibach ale płacisz za dni w tygodniu
    (business days) a weekend masz za free.
    W Polsce też już się z tym spotkałem w formie takie że firma potrąca ci opłate
    za użytkowanie samochodu służbowego do celów prywatnych.
    Y.

  • 10. Data: 2002-04-12 12:29:12
    Od: Artur Fortuna <f...@p...pole.reply-to.pl>

    MK napisał(a):

    > Bank placi odsetki w wysokosci 8,93%

    Nie płaci.
    Oprocentowanie efektywne liczy się przecież przy założeniu, że odsetki zostają na
    koncie.
    A fiskus swoją część zabiera od razu, zatem od tej części odsetek w następnym
    miesiącu odsetek już nie będzie.
    Rzeczywisty koszt banku jest zatem mniejszy.
    --
    Artur Fortuna