  • 1. Data: 2002-01-15 09:23:12
    Temat: Lokaty dyskontowe
    Od: "Dave" <d...@p...onet.pl>

    Interesuje mnie jak policzyc wysokosc odsetek od lokaty dyskontowej (takiej
    dla ktorej odsetki sa wyplacone w dniu zawierania lokaty) zakladajac, ze
    robie nastepujaca rzecz: biore odsetki i wplacam je na ta sama lokate
    dyskontowa, od niej biore odsetki i tez wplacam na ta lokate i tak do
    osiagniecia kwoty minimalnej lokaty. Ile tak naprawde bedzie tych odsetek w
    sumie ?

    D.

  • 2. Data: 2002-01-15 10:14:20
    Temat: Re: Lokaty dyskontowe
    Od: "Krzysiek" <K...@w...pl>

    Użytkownik "Dave" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dyskontowa, od niej biore odsetki i tez wplacam na ta lokate i tak do
    > osiagniecia kwoty minimalnej lokaty. Ile tak naprawde bedzie tych odsetek

    Tak na zdrowy rozum to liczysz tak:
    np lokata dyskontowa roczna -oproc 10% i inwestujesz 1000zl to wyplacaja ci
    100zl czyli faktycznie zainwestowales tylko 900zl to daje to oproc normalnej
    lokaty=(100*100)/900=11,11%
    Im to oprocentowanie dyskontowe jest mniejsze tym roznica mniejsza np 7% w
    KB (lokata JUZ) daje 7,53%.

  • 3. Data: 2002-01-15 11:03:54
    Od: "Dave" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysiek" <K...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    ci
    > 100zl czyli faktycznie zainwestowales tylko 900zl to daje to oproc

    dobrze. Ale mnie interesuje przypadek taki ze biore te 100zl i takze
    inwestuje w lokate dyskontowa ("roluje do przodu" odsetki).
    I odsteki od odsetek tez inwestuje w ta lokate... Itd. Czy nie ma jakiegos
    ogolnego wzoru na tego typu rolowanie ?

    D.

  • 4. Data: 2002-01-15 11:58:22
    Od: "pastor" <p...@a...katowice.pl>

    Użytkownik "Dave" napisał

> [...]
    > inwestuje w lokate dyskontowa ("roluje do przodu" odsetki).
    > I odsteki od odsetek tez inwestuje w ta lokate... Itd. Czy nie ma jakiegos

    Właśnie wzór, który podał Krzysiek uwzględnia to, iż odsetki są
    reinwestowane.

    Formalnie ten wzór wygląda tak:

    i = d / (1 - d * t)

    i - stopa zwrotu z inwestycji w lokatę oprocentowaną stopą dyskontową na
    okres t
    d - stopa dyskontowa w okresie roku
    t - czas inwestycji

    Jeżeli chciałbyś uwzględnić kapitalizację to wzór wyglądałby tak:

    i = ( 1 - d / n) ^ (-n) -1

    d - stopa dyskotowa n razy kapitalizowana w ciągu roku
    n - liczba kapitalizacji w ciągu roku
    i - roczna efektywna stopa procentowa

    Jeżeli chciałbyś uwzględnić to iż nie każdą kwotę uzyskanych odsetek możesz
    reinwestować, to pozostaje jedynie arkusz kalkulacyjny :-)).

    Pozdrawiam
    pastor

  • 5. Data: 2002-01-15 12:15:13
    Od: "Krzysiek" <K...@w...pl>

> [...]
    > inwestuje w lokate dyskontowa ("roluje do przodu" odsetki).
    > I odsteki od odsetek tez inwestuje w ta lokate... Itd. Czy nie ma jakiegos

    Nie ma potrzeby utrudniania sobie zycia ,to to samo jakbys przyszedl do
    okienka zalozyl (dla tego przykladu) lokate na 1111,11zl, oblicza ci 10% i
    dostaniesz zwrot 111,11zl czyli efektywnie zainwestujesz 1000zl i mozesz
    porownac to z lokata na staly procent 11,11% w skali roku, zysk identyczny a
    o to Ci chyba chodzi.

  • 6. Data: 2002-01-15 21:13:00
    Od: "Krzysztof Dominko" <k...@k...net.pl>

    Użytkownik Krzysiek <K...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@n...vogel.pl...

> [...]
    > porownac to z lokata na staly procent 11,11% w skali roku, zysk identyczny
    I ta wartoś to matematycznie rzecz biorąc granica szeregu gdy n dązy do
    nieskończoności z zysku z n lokat dyskontowych , gdize dal n-1 to twoja
    kwota, n=2 to kwota odsetek reinwestowana itd.

    Swoja drogą bardzo dobry przykłąd dydaktyczny na lekcje nmatematyki o
    szeregach....