  • 1. Data: 2002-12-10 20:01:48
    Temat: jak zarabiaja fundusze inwestycyjne ?
    Od: "coolio " <c...@N...gazeta.pl>

    witam,
    chodzi mi o to co jest dla mnie niezrozumiale w jaki sposob FI podnosza cene
    jednotki uczestnictwa.
    zalozmy ze mowa tu o FIO ( obligacji skarbowych ). Przeciez emitent -
    SkarbPanstwa okresla sztywna stawke czyli ile dostaniesz za kazde 100 zl po
    okroglych 2/5 latach itp
    nie rozumiem wiec jak fundusze kupujac te obligacje zarabiaja na tym (
    podnosza cene j.u. ) z kim oni tym handluja ? pomiedzy soba ?? przeciez jezeli
    ich oferta jest drozsza od oferty SkarbuPanstwa to wiadomo ze klient wybierze
    to drugie...

    chyba ze jakies inne kosmiczne realia tutaj rzadza tym wszystkim,
    moze ktos by mnie oswiecil bo nie potrafie logicznie tego powiazac...

    pozdrawiam
    coolio

  • 2. Data: 2002-12-10 20:24:33
    Temat: Re: jak zarabiaja fundusze inwestycyjne ?
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

> [...]
    emitent -
    > SkarbPanstwa okresla sztywna stawke czyli ile dostaniesz za kazde

    Po pierwsze fundusze dzialaja na rynku hurtowym i to nie tylko
    obligacji ale i bonow skarbowych czy bonow pieniaznych - wszystkie te
    instrumenty sa zaliczane do najbezpieczniejszych ("panstwo nie
    bankrutuje"). No i ceny jednostkowe sa duzo wyzsze ;) (tak sobie kupic
    za 1 mln ? :)

    A jak fundusz zarabia?
    Zobacz sobie strone tfi.hoga.pl - tam jest opisane.

    Ogolnie - obligacje codziennie zyskuja jakis tam procent. Czyli suma
    zebranych funduszy zwieksza sie o te odsetki. Dzieki temu wzrrasta
    wartosc twojej jednostki uczestnictwa.

    W ramach jednego funduszu TFI kupuje rozne ilosci bezpiecznych
    papierow. Tyle, ze ludzie caly czas tam cos doplacaja, wyplacaja itp.
    Kupuje sie nastepne papiery, czesc jest wykupywana przez emitenta i
    tak dalej.
    W takim portfelu nie masz zatem samych obligacji 5 letnich, ale po
    trochu i o roznych okresach trwania.

    Oni to sobie oczywiscie wiedza - i naliczaja kazdego dnia ile im
    przynioslo dochodu i dziela na nowo :)

    P.S. Troche te moje tlumaczenia moga byc zawile, ale w sumie to jest
    proste :)

  • 3. Data: 2002-12-10 20:26:53
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:at5ih5$fbv$1@news.onet.pl, Michał 'Amra' Macierzyński wrote:

    > Oni to sobie oczywiscie wiedza - i naliczaja kazdego dnia ile im
    > przynioslo dochodu i dziela na nowo :)
    >
    > P.S. Troche te moje tlumaczenia moga byc zawile, ale w sumie to jest
    > proste :)

    Było niezawiłe. Ale - przynajmniej częściowo - pytanie było chyba o to, jak
    mógł np. taki GTFI OS wyciągnąć za ostatni rok ok. 20% przyrostu wartości,
    podczas gdy obligacje same w sobie "przyrastały" chyba jednak mniej.

    --
    Robert

  • 4. Data: 2002-12-10 21:22:27
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

> [...]
    wartości,
    > podczas gdy obligacje same w sobie "przyrastały" chyba jednak mniej.

    No ale w portfelu same obligacje chyba nie sa? Poza tym jak kupili je
    duzo wczesniej - to mogli miec :)
    Ja np. mam obligacje, ktore koncza mi sie w lutym za 15,5% w skali
    roku - czyli za 100 zl dostane 132,5zl :)
    Srednia mam dosyc wysoka... :)
    Trzeba popatrzec co oni tam kupili - i jakie bylo oprocentowanie bonow
    powiedzmy 52 tygodniowych

  • 5. Data: 2002-12-10 21:48:26
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@n...gazeta.pl>

    Osobnik podszywający się pod Robert w swoim donosie
    news:at5imq$9lb$1@topaz.icpnet.pl napisał(a):
> [...]
    > jak mógł np. taki GTFI OS wyciągnąć za ostatni rok ok. 20% przyrostu
    > wartości, podczas gdy obligacje same w sobie "przyrastały" chyba jednak

    Rynek Panie rynek :-) Nie kupuja obligacji i je kisza w portfelu do terminu
    wykupu tylko aktywnie nimi handluja reagujac na zmiany cen na rynku. Jednym
    slowem maja niezlych traderow :-)

    Przemek

    --
    Nie jestem seksistą, ale niektóre żarty mnie bawią...

  • 6. Data: 2002-12-10 22:06:17
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:at5ngf$or$1@foka.acn.pl, Przemek Wrzesinski wrote:
> [...]
    > terminu wykupu tylko aktywnie nimi handluja reagujac na zmiany cen na
    > rynku. Jednym slowem maja niezlych traderow :-)

    No i do tego piję :)
    OP pytał - z kim handlują (= na kim zarabiają - bo ktoś musi stracić, żeby
    zyskać mógł ktoś, nie?). Na WGPW?

    --
    Robert

  • 7. Data: 2002-12-10 22:26:38
    Od: "wkg" <k...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości news:at5ih5$fbv$1@news.onet.pl...
> [...]
    > przynioslo dochodu i dziela na nowo :)
    >
    > P.S. Troche te moje tlumaczenia moga byc zawile, ale w sumie to jest

    Eeeeee tam, opowiada kolega bajki :(((

    Z memorialu to by na suchy chleb nie zarobili.
    Trafilo im sie jak slepej kurze ziarno - zarobili na obnizkach stop
    procentowych.

    Ogolnie rzecz biorac obligacja na przyklad 5 letnia przy rentownosci 15 %
    jest do kupienia za okl. 50 zlotych.
    Ta sama obligacja 5 letnia przy rentownosci 7 % jest za kupienia za okł 71
    złotych

    Zakladajac spadek rentownosci zwiazany z karuzela obnizek stop procentowych
    z 15 % do 7 % wartosc rynkowa tej obligacji wzrosnie z 50 do 71 PLN co daje
    rentownosc 42 % za tak zwany damski .... tzn za nic wlasciwie. Do
    tegoodchodzi oczywiscie amortyzacja.

    Nawet trwoniac kase na lewo i prawo, zakladajac, ze polowa zysku idzie na
    wynagrodzenia dla zarzadow MUSI zostac ze 20 % - nie ma mocnych ... Klania
    sie wartosc pieniadza w czasie i procenty skladane.

    W uproszczeniu - efekt obnizki stop jest spotegowany tyle razy, iluletni
    papier dluzny mamy w portfelu.

    Nieszczescie polega na tym, ze wiele osob naiwnie wierzac w tlumaczenia o
    przewadze funduszy dluznych spowodowanej "bezpieczenstwem", "zarzadzaneim
    aktywami" i tym podobne baje, obserwujac historyczne dokonania powierza im
    kase, liczac, ze hossa na dluznych bedzie trwala dalej.

    Ale nie bedzie, z tego prostego powodu, ze nastepny cykl obnizek o 7 %
    doprowadzil by nas do zera z rentownoscia papierow dluznych, a biorac pod
    uwage slaba wiarygodnosc kredytowa naszego kraju, MUSIMY byc grubo powyzej
    europy.

    No, ale naiwnych nie sieja :)) Ja obstawiam, ze ... a zreszta, wyciagnijcie
    wnioski sami :))

    pzdr
    wkg

  • 8. Data: 2002-12-10 22:28:24
    Od: "wkg" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    terminu
    > wykupu tylko aktywnie nimi handluja reagujac na zmiany cen na rynku.

    Mocne :))))

  • 9. Data: 2002-12-10 22:57:42
    Od: "wkg" <k...@p...onet.pl>

    > No i do tego piję :)
    > OP pytał - z kim handlują (= na kim zarabiają - bo ktoś musi stracić, żeby
    > zyskać mógł ktoś, nie?). Na WGPW?

    Witam

    A moga nawet z nikim nie handlowac. Zaplacił ( czas przeszly ! ) oczywiscie
    skarb panstwa, ktory kiedys sprzedawal tak tanio ( z duza rentownocia ). A
    sprzedawal tanio - bo musial - nikt by mu nie pozyczyl na mniejszy procent,
    szczegolnie przy wysokich stopach procentowych NBP. Teraz stopy sa nizsze,
    wiec i dyskonto nominalu papieru dluznego jest mniejsze - wartosc tego
    papieru "na dzis" jest wieksza.

    pzdr
    wkg

  • 10. Data: 2002-12-11 09:10:34
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    > Eeeeee tam, opowiada kolega bajki :(((
    >
    > Z memorialu to by na suchy chleb nie zarobili.
    > Trafilo im sie jak slepej kurze ziarno - zarobili na obnizkach stop
    > procentowych.

    No to przeciez o tym pisalem. Kupili wczesniej ladna obligacje
    (wystarczy ze dwa lata temu ja kupili) i juz maja zysk pod niebiosa :)
    Teraz im sie koncza, dokupuja nowych i ten zysk bedzie coraz gorszy,
    ale ldzuie patrza 20%... :)