  • 21. Data: 2004-06-12 16:04:49
    Temat: Re: hipoteka i listy zastawne banku
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl> wrote:
    > no, ale wyobraźmy sobie sytuację, żę b.h. upada, a posiadacze listów
    > zastawnych wchodzą na hipoteki osób terminowo _spłacających_ kredyt.
    > Czy są jakieś zabezpieczenia właścicieli nieruchomości?
    > Coś podobnego do upadającej firmy leasingowej? Płacisz i nie masz
    > nic...

    Po pierwsze nie na cala hipoteke, tylko jakis tam jej procent (60% bodaj czy
    jakos tak moze "isc" do listu zastawnego).
    Po drugie - i co z tego, ze wejda na hipoteke? Przeciez jej z domu nie
    wyrzuca?
    Poza tym bank tak latwo nie upada, moze zawsze byc przejety przez inny, itp.

    http://www.PRnews.pl

  • 22. Data: 2004-06-12 18:11:58
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On Sat, 12 Jun 2004 18:04:49 +0200, Michał 'Amra' Macierzyński
    <m...@p...pl> wrote:

    >Po drugie - i co z tego, ze wejda na hipoteke? Przeciez jej z domu nie
    >wyrzuca?

    no właśnie nie jestem pewien. Niby dlaczego współwłaściciel
    (wierzyciel, który ten list zastawny ma) nie miałby móc dysponować
    nieruchomością lub doprowadzić choćby do zniesienia współwłasności (i
    kredytobiorca ma "drobne" 60% swojej chałupy do spłacenia dodatkowo)?

    --
    Jarek Andrzejewski

  • 23. Data: 2004-06-12 18:16:37
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

> [...]
    > nieruchomością lub doprowadzić choćby do zniesienia współwłasności (i
    > kredytobiorca ma "drobne" 60% swojej chałupy do spłacenia dodatkowo)?

    Szczerze mowiac - nie wglebialem sie. Z drgiej strony mozna zadac pytanie
    takie samo o bank uniwersalny, gdzie zabezpieczenie tez przeciez dajesz na
    hipotece

    http://www.PRnews.pl

  • 24. Data: 2004-06-12 18:44:10
    Od: "ewka" <o...@p...onet.pl>

    Z drgiej strony mozna zadac pytanie
    > takie samo o bank uniwersalny, gdzie zabezpieczenie tez przeciez dajesz na
    > hipotece

    ale w przypadku "zwykłego" banku nie ma tego groźnie brzmiącego art.36,
    zastrzegającego pierwszeństwo zaspokojenia dla posiadaczy listów zastawnych

  • 25. Data: 2004-06-12 21:26:41
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    ewka <o...@p...onet.pl> wrote:
    > ale w przypadku "zwykłego" banku nie ma tego groźnie brzmiącego
    > art.36, zastrzegającego pierwszeństwo zaspokojenia dla posiadaczy
    > listów zastawnych

    Aaa no wlasnie, o to chodzilo.
    To wlasnie dla zabezpieczenia ich kasy - nawet przed fiskusem.
    W zwyklym banku najpierw bierze panstwo, w hipotecznym - po posiadaczach
    listow zastawanych. to jest klucz do bankowosci hipotecznej.
    Listy zastawne sa bardzo pewnym instrumentem, bo sa zabezpieczene na
    nieruchomosciach, na ktorych lapy nie moze polozyc zaden inny wierzyciel.
    W przypadku "zwyklego" banku tak nie jest.

    Oczywiscie pytanie czy bank hipoteczny moze upasc.
    Teoretycznie jest to mozliwe. Praktycznie - banki te sa pod scislym
    nadzorem, prowadza scisle okreslone dzialania, dlatego mowic mozemy zaledwie
    o teoretycznej mozliwosci (to sa banki "specjalne" ;). W praktyce banki te
    sa wlasnoscia duzych polskich bankow, a te sa z kolei wlasnoscia duzych
    europejskich instytucji.

    http://www.PRnews.pl

  • 26. Data: 2004-06-12 21:33:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "ewka" <o...@p...onet.pl> writes:

    > przed czym? przed moją niewypłacalnością?
    > zabezpiecza raczej interesy nabywców listów zastawnych, po to, żeby lepiej
    > sprzedać ten produkt. Sęk w tym, że przy okazji miesza w to również mnie,
    > wbrew mojej woli

    Nie zebym byl specjalista od hipoteki, ale mam wrazenie, ze bez listow
    zastawnych bank tak samo moze zwykle zazadac natychmiastowej splaty
    kredytu (szczegoly zapewne znajdziesz w umowie, jesli nie moze to tym
    lepiej i wtedy chyba list zastawny tez tego nie zmienia).

    To chyba sie sprowadza do tego samego?
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 27. Data: 2004-06-13 10:20:55
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Sat, 12 Jun 2004 23:26:41 +0200, Michał 'Amra' Macierzyński
    <m...@p...pl> wrote:

> [...]
    >sa wlasnoscia duzych polskich bankow, a te sa z kolei wlasnoscia duzych

    a poza tym, gdyby taki bank mial upasc, na pewno zaraz znajdzie sie
    kilka innych, ktore z pocalowaniem reki przejma klientow, czyli
    zaproponuja swoj kredyt na splate tamtego.

    G.

  • 28. Data: 2004-06-13 10:51:11
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Piotr Gralak" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > a poza tym, gdyby taki bank mial upasc, na pewno zaraz znajdzie sie
    > kilka innych, ktore z pocalowaniem reki przejma klientow, czyli
    > zaproponuja swoj kredyt na splate tamtego.

    Co więcej, w toku postępowania upadłościowego mienie, które znalazło się w
    rejestrach zabezpieczenia hipotecznych listów zastawnych, jest w pierwszej
    kolejności oferowane innym bankomhipotecznym. Oznacza to ni mniej, ni
    więcej, że wierzyciele upadłego banku stają się wierzycielami nabywcy, a
    osoba, która wzięła kredyt śpi spokojnie.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 29. Data: 2004-06-14 10:41:37
    Od: <c...@W...gazeta.pl>

    Dla ścisłości:
    Upadłość banku hipotecznego reguluje od niedawna nowe prawo upadłościowe
    (art.442 i następne), które bardziej szczegółowo opisuje procedury, jakie
    mają wtedy zastosowanie.

    Tak jak w przypadku pozostałych banków, z dniem ogłoszenia upadłości
    rozwiązywane są umowy kredytów i pożyczek. Różnica polega tylko na tym, że w
    przypadku banku hipotecznego, wierzytelnościami kredytowymi wpisanymi do
    rejestru zabezpieczeń listów zastawnych zarządza osobny kurator, a pozostałą
    częścią aktywów - zwykły syndyk. Czy to bank uniwersalny, czy hipoteczny
    aktywa (czyli udzielone przez upadły bank kredyty) stanowią zabezpieczenie
    dla wierzycieli banku: deponentów, nabywców jego papierów dłużnych i
    (oczywiście w ostatniej kolejności) akcjonariuszy. W banku hipotecznym
    różnica jest tylko taka, że pewna część tych aktywów jest dedykowana
    (wydzielona) specjalnie dla nabywców listów zastawnych. Tyle teorii.

    W praktyce nie zdarzyło się w ponad 130 letniej historii bankowości
    hipotecznej (oczywiście dotyczy to banków niemieckich, bo w Polsce powojenna
    bankowość hipoteczna dopiero raczkuje), żeby bank hipoteczny upadł. Wynika to
    z bardzo konserwatywnych regulacji ograniczających rodzaj działalności takich
    banków. Z punktu widzenia kredytobiorcy nie ma istotnych różnic, czy kredyt
    jest zaciągnięty w banku uniwersalnym, czy hipotecznym, poza tym, że ryzyko
    upadłości tego ostatniego powinno być mniejsze.

    Pozdrawiam wszystkich

    Krzysiek

  • 30. Data: 2004-06-14 10:46:21
    Od: <c...@W...gazeta.pl>

    Poprawka:

    Oczywiście rozwiązanie umów kredytowych dotyczy tylko tych, które nie zostały
    jeszcze wypłacone.
    "Starzy" kredytobiorcy spłacają swoje kredyty w terminie przewidzianym umową,
    podobnie jak nabywcy listów zastawnych nie powinni oczekiwać ich
    wcześniejszego wykupu.

    Pozdrawiam
    Krzysiek