  • 1. Data: 2004-06-11 18:42:43
    Temat: hipoteka i listy zastawne banku
    Od: "ewka" <o...@p...onet.pl>

    mam kredyt zabezpieczony hipoteką
    niedawno otrzymałam zawiadomienie, że w mojej KW bank dopisał informację, że
    moja hipoteka została ujawniona w rejestrze zabezpieczeń hipotecznych listów
    zastawnych prowadzonego przez tenże bank. Moja umowa kredytowa nic nie
    wspomina o taiej formie wykorzystania mojej hipoteki.
    moje zaniepokojenie budzi przepis ustawy o listach zastawnych i bankach
    hipotecznych, gdzie w dziale zatutułowanym "upadłość banku hipotecznego" w
    art.36 zapisano, "Środki uzyskane w wyniku wyegzekwowania wierzytelności
    wpisanych do rejestru zabezpieczenia listów zastawnych mogą być wykorzystane
    wyłącznie dla zaspokojenia roszczeń wynikających z listów zastawnych."
    Moje rozumowanie idzie w tym kierunku: bank upada, syndyk korzystając z
    hipoteki doprowadza do licytacji nieruchomości zabezpieczonej tą hipoteką a
    uzyskane pieniądze w majestacie zapisu z art.36, trafiają do kieszeni
    posiadacza listu zastawnego. Nie podoba mi się to...
    Czy ktos próbował kwestionować taki wpis w KW?

    pozdrav
    ewka

    --
    pozdrawiam
    ewka

  • 2. Data: 2004-06-11 19:29:00
    Temat: Re: hipoteka i listy zastawne banku
    Od: "Pawel Galinski" <g...@w...pl>

    W istocie wydaje mi sie iz tak trzeba rozumiec ten przepis, chociaz z
    drugiej strony to co zacytowalas to wycinek szerszej regulacji wiec moga byc
    jakies "ale". Czy w umowie z bankiem masz adnotacje odnosnie listow
    zastawnych ?

    --
    pozdrawiam
    Pawel

    www.wSopocie.spanie.pl

  • 3. Data: 2004-06-11 22:34:33
    Od: "Szemek" <s...@p...SPAMU.onet.pl>

    Użytkownik "ewka" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > posiadacza listu zastawnego. Nie podoba mi się to...
    > Czy ktos próbował kwestionować taki wpis w KW?

    Po pierwsze primo - co to za bank? Jeżeli Rheinhyp-BRE Bank Hipoteczny SA -
    to taka hipoteka jest jak najbardziej prawidłowa i na miejscu (vide art. 12
    ustawy)
    BTW: czy jest w Polsce jeszcze jakiś inny bank hipoteczny?
    --
    Pozdrawiam,
    Szemek

  • 4. Data: 2004-06-12 11:03:32
    Od: "ewka" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    byc
    > jakies "ale". Czy w umowie z bankiem masz adnotacje odnosnie listow

    w umowie nie mam żadnej wzmianki na ten temat

    cytowany przepis jest jedynym w rozdziale "upadłość banku hipotecznego"

  • 5. Data: 2004-06-12 11:08:21
    Od: "ewka" <o...@p...onet.pl>

    > Po pierwsze primo - co to za bank?

    HVB

    >Jeżeli Rheinhyp-BRE Bank Hipoteczny SA -
    > to taka hipoteka jest jak najbardziej prawidłowa i na miejscu (vide art.
    12
    > ustawy)

    nie bardzo rozumiem - art.12 tej ustawy nie wymienia Rheinhypu...
    tam jest ogólnie mowa o tym, że bank hipoteczny może emitowac publiczne
    listy zastawne, których podstawę będą stanowić wierzytelności zabezpieczone
    hipoteką. Czyli wszystko ok pod warunkiem, że klient został uprzedzony o
    tym, iz jego hipoteka będzie stanowiła podstawę wyemitowanego listu
    zastawnego a w moim przypadku tak nie było.

  • 6. Data: 2004-06-12 11:15:48
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Szemek <s...@p...SPAMU.onet.pl> wrote:
    > BTW: czy jest w Polsce jeszcze jakiś inny bank hipoteczny?

    Nykredit
    i nie jestem pewien czy jeszcze Slaski Bank Hipoteczny (grupa ING)

    http://www.PRnews.pl

  • 7. Data: 2004-06-12 11:18:33
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    ewka <o...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > do kieszeni posiadacza listu zastawnego. Nie podoba mi się to...
    > Czy ktos próbował kwestionować taki wpis w KW?

    Bank upada? Bank hipoteczy? No daj spokoj. Nie masz juz wiekszych zmartwien?
    Banki hipoteczne finanuja sie w ten sposob na calym swiecie. U nas to
    wzgledna nowosc.
    I nie rozumiem po co chcesz kwestionowac - wymowic umowe chcesz?

    http://www.PRnews.pl

  • 8. Data: 2004-06-12 11:22:10
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Sat, 12 Jun 2004 13:08:21 +0200, "ewka"
    <o...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >tym, iz jego hipoteka będzie stanowiła podstawę wyemitowanego listu
    >zastawnego a w moim przypadku tak nie było.

    a skad wzielas ten warunek? tez jest w ustawie, ze bank musi uprzedzic
    klienta? czy tylko tak bys chciala, zeby bylo? pytam, bo sie nie znam
    na tych kwestiach. mam tylko takie odczucie (intuicja :-)), ze to
    najnormalniejsza w swiecie zasada dzialania bankow hipotecznych, a Ty
    szukasz dziury w calym...

    G.

  • 9. Data: 2004-06-12 11:22:39
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    ewka <o...@p...onet.pl> wrote:
    > Czy ktos próbował kwestionować taki wpis w KW?

    Bank sie zabezpiecza i tyle. I ja bym sie martwil twoja niewyplacalnoscia
    niz banku ;)

    List zastawny

    Listy zastawne są długoterminowymi papierami wartościowymi o charakterze
    wierzytelnościowym, wystawianymi wyłącznie przez banki hipoteczne. Są
    papierami wartościowymi imiennymi lub na okaziciela. Mogą być emitowane w
    formie materialnej, lub zdematerializowanej. Banki hipoteczne emitują listy
    zastawne w celu refinansowania kredytów hipotecznych. Podstawę emisji listów
    zastawnych stanowią wierzytelności banku hipotecznego zabezpieczone
    hipotekami oraz nabyte od innych banków wierzytelności z tytułu udzielonych
    przez nie kredytów również zabezpieczonych hipoteką.

    Hipoteka

    Hipoteka jest ograniczonym prawem rzeczowym ustanawianym poprzez wpis do
    księgi wieczystej. Hipoteka umożliwia wierzycielowi dochodzenia swoich praw
    do danej nieruchomości, nawet gdy zmieni ona właściciela. W bankach
    hipotecznych hipoteka jest podstawową formą zabezpieczenia kredytu, jednakże
    jej przedmiotem musi być prawo własności lub prawo użytkowania wieczystego.
    Wierzytelności banku hipotecznego muszą być wpisane na pierwszym miejscu w
    księdze wieczystej nieruchomości będącej zabezpieczeniem kredytu.

    http://www.PRnews.pl

  • 10. Data: 2004-06-12 11:24:26
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Sat, 12 Jun 2004 13:15:48 +0200, Michał 'Amra' Macierzyński
    <m...@p...pl> wrote:

    >Nykredit
    >i nie jestem pewien czy jeszcze Slaski Bank Hipoteczny (grupa ING)

    jest cos takiego. przynajmniej bylo jakies 1,5 roku temu. jak
    mieszkalem przy Al. Niepodleglosci (default city :-)) to mialem go po
    drugiej stronie ulicy okno w okno :) nawet tak sobie myslalem, ze
    szkoda, ze tam nie pracuje - mialbym do pracy jakas minute :)

    G.