  • 1. Data: 2004-01-03 22:49:01
    Temat: fundusze obligacyjne leca w dol
    Od: "Jack24" <j...@g...pl>

    Co sie dzieje z funduszami obligacyjnymi ? Wydawaly sie najbardziej
    bezpieczne, a teraz spadaja do poziomu lokat lub tez generuja straty.
    Rozumiem, ze spadly one do poziomu 6,5 % w skali roki, minus koszty
    zarzadzania przez FI i koszty zakupu, ale wtedy przynajmniej powinno zostac
    te 2 % rentownosci ? A moze sie myle i mimo wszystko warto poczekac kilka
    lat na zyski...?

    Swoje kilka zlotych zainwestowalem w SEB1 i Skarbiec AKCJA. Wiem, ze
    ryzykuje, ale jak na razie jestem na plusie i mam przeslanki, ze nadal jakis
    czas bede na plusie. Z drugiej strony podejmujac ryzyko jestem sklonny
    czekac cierpliwie na zyski nawet kilka lat. Z akcjami jak zwykle nic nie
    wiadomo. Natomiast fundusze obligacyjne mnie niepokoja. To mial byc raczej
    pewny zysk. Zastanawiam sie czy budujac portfel brac je pod uwage ? Poza tym
    jesli maja one stanowic 50 % w takich funduszach jak Skarbiec Waga czy Seb1
    to nie wiem. czy rzeczywiscie beda wyrownywac straty poniesione na rynku
    akcji. Moze lepiej wszystko trzymac np. w Seb3 i Skarbiec Akcja ? Trzymac i
    doplacac bez wzgledu na kurs i przewidywan usredniajac tym samym cene
    zakupu.

    Poza tym zastanawia mnie SEB5 - posiada on obligacje o bardzo dlugim
    terminie wykupu. Jego spadek wynika, z przeswiadczenia ze panstwo predzej
    zbankrutuje niz dojdzie do wykupu tychze, czy tez po prostu zyskow nalezy
    oczekiwac w perspektywie kilkunastu lat ?

    Jak sprawdzic w co inwestowal moj fundusz inwestycyjny ? Na stronach CAIB
    bylo to opisane, czy moge liczyc na podobne informacje takich funduszow jak
    Skarbiec czy SEB ?

    Na powyzsze pytania nie oczekuje gotowych odpowiedzi, wiem, ze nie ma tutaj
    etatowej wrozki, moga byc "gdybania".

  • 2. Data: 2004-01-04 08:08:40
    Temat: Re: fundusze obligacyjne leca w dol
    Od: "Piotr" <p...@p...com>

    Użytkownik "Jack24" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    zostac
    > te 2 % rentownosci ? A moze sie myle i mimo wszystko warto poczekac kilka

    w dol to one lecialy pare miesiecy temu
    teraz to ida w gore
    ja swoich nie umarzam bo po pierwsze mam dywersyfikacje
    oszczednosci a po drugie to strata zmaterializuje sie dopiero
    w momencie umorzenia jednostek

    PiotR

  • 3. Data: 2004-01-04 09:09:08
    Od: Pawel Sztabinski <p...@i...pl>

  • 4. Data: 2004-01-04 09:56:33
    Od: "Piotr" <p...@p...com>

    Uzytkownik "Pawel Sztabinski" <p...@i...pl> napisal w wiadomosci

    roku

    OFE ?
    nawet jak nie beda chcial to i tak im ZUS w tej formie przekaze ?

    PiotR

  • 5. Data: 2004-01-04 10:36:09
    Od: "Franz " <f...@W...gazeta.pl>

    Piotr <p...@p...com> napisał(a):

    > OFE ?
    > nawet jak nie beda chcial to i tak im ZUS w tej formie przekaze ?

    A kto inny kupi jak nie OFE-rmy ?
    W coś muszą pompować prawie miliard zywej gotówki miesięcznie ;(
    Potem będziemy czytać znowu w analizach że OFE zanotowały straty bo jest się
    zsumowała bessa na rynku akcji i obligacji. Wychodzi to gorzej niż lokaty...
    I tak na naszych oczach szlag trafia kawałek emerytury :(

    Ja przez ostatnie dwa lata inwestowania nie skusiłem się na żaden
    obligacyjny - szkoda forsy i nerwów. Jeśli już ktoś chce koniecznie
    inwestować w obligacyjne to jest pare funduszy europejskich i amerykanskich -
    ja bym postawil na amerykanskie; wybory sie zblizaja a Bush, Soros, Buffet i
    Greenspan będą się kisić w tym sosie ale bedzie to raczej konstruktywne tzn
    kazdemu bedzie zalezalo zeby wskazniki szly w gore.

    --
    Franz

  • 6. Data: 2004-01-04 14:28:03
    Od: "marcin" <marcin_mazurek@_WYWAL_op.pl>

    Franz <f...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > Ja przez ostatnie dwa lata inwestowania nie skusiłem się na żaden
    > obligacyjny - szkoda forsy i nerwów.

    W okresie dwuletnim akurat polskie fundusze obligacyjne maja calkiem niezle
    stopy zwrotu (ok. 17%), nieco wyzsze niz fundusze rynku pienieznego (ok.
    14%) i sytuujace sie troche ponizej wzrostowych funduszy akcyjnych. Tych
    kilka procent mniej to calkiem rozsadna cena za znacznie mniejsze ryzyko i
    fluktuacje. natomiast juz w okresie trzyletnim fundusze papierow dluznych
    sa najbardziej rentowne - srednio dwukrotnie wyzsze stopy zwrotu niz z
    akcyjnych.

    Tak wiec bardzo duzo zalezy od horyzontu inwestycyjnego.

    Marcin

  • 7. Data: 2004-01-04 14:44:14
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    marcin <marcin_mazurek@_WYWAL_op.pl> wrote:
> [...]
    > funduszy akcyjnych. Tych kilka procent mniej to calkiem rozsadna cena
    > Tak wiec bardzo duzo zalezy od horyzontu inwestycyjnego.

    1) Bez szans na powtorzenie wynikow
    2) A co z tymi, ktorzy weszli w tye fundusze niedawno? ;)

  • 8. Data: 2004-01-04 17:15:53
    Od: "marcin" <marcin_mazurek@_WYWAL_op.pl>

    Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl> napisał(a):

    > 1) Bez szans na powtorzenie wynikow

    Owszem, nic nie wskazuje na to, aby miala sie powtorzyc az tak dobra passa
    funduszy dluznych jak na przestrzeni Q2 2001-Q3 2003. Ale calkiem mozliwe
    sa dlugoterminowe stopy zwrotu przewyzszajace rentownosc lokat bankowych
    czy funduszy rynku pienieznego. Natomiast fundusze akcyjne sa, jak zawsze
    zreszta, ogolnie malo przewidywalne i w chwili obecnej bardzo ciezko
    prognozowac chocby to, czy pojda w gore czy w dol.

    > 2) A co z tymi, ktorzy weszli w tye fundusze niedawno? ;)

    Tym bardziej rekomendowalbym w tej chwili trzymanie jednostek.

    Marcin

  • 9. Data: 2004-01-04 19:52:28
    Od: "marcib" <m...@p...gazeta.pl>

    Masz racje CAIB mają bardzo profesjonalną stronę www co innego Skarbiec, jednak
    nie skreślał bym zrównoważonych w przypadku gdy stopy pójdą w dół, wzrost
    będzie większy

  • 10. Data: 2004-01-04 20:09:07
    Od: "marcin" <marcin_mazurek@_WYWAL_op.pl>

    marcib <m...@p...gazeta.pl> napisał(a):

    > Masz racje CAIB mają bardzo profesjonalną stronę www

    ???

    Marcin