  • 1. Data: 2004-05-30 10:15:15
    Temat: dziwna praktyka wlasciceli sklepow
    Od: Maciej Maciejewski <m...@g...de>

    Witam
    Zaczyna mnie zastanawiać zjawisko, jakie coraz częściej dostrzegam w
    sklepach z terminalami do kart płatniczych.
    Chodzi o wprowadzanie limitów tranzakcji na kartę, np. wczoraj kupiłem w
    spożywczym towaru za ok. 9 PLN, a pani poinformowała mnie, że kartą mogę
    płacić jak zakupie za conajmniej 15 PLN.

    Jak to mam rozumieć ?
    Sklepowi sie nie opłaca przyjmować mniejsze tranzakcje?
    Czy jest to naciąganie klientów?

    Najgorsze jest to, że coraz więcej sklepów wprowadza coś takiego.

    --
    Maciej Maciejewski
    maciej [dot] maciejewski [at] gmx [dot] de

  • 2. Data: 2004-05-30 10:22:28
    Temat: Re: dziwna praktyka wlasciceli sklepow
    Od: "Piotrwarez" <p...@p...onet.pl>

    Jak to mam rozumieć ?
    Sklepowi sie nie opłaca przyjmować mniejsze tranzakcje?
    Czy jest to naciąganie klientów?

    Najgorsze jest to, że coraz więcej sklepów wprowadza coś takiego.

    No wiesz.. minimalny koszt transakcji (pomijajac ok 2 -2,5% np dla Visy) to
    35gr (impuls telefoniczny w celu autoryzacji) a bywa że sa drozsze systemy
    (niby mozna czasem zrezygnowac z autoryzacji, ale...). Jak bedziesz płacił
    kartą za mleko i chleb to sie okaże że koszt platności karta dla sklepu to
    20% Twojego rachunku. Nie kazdy godzi sie na takie obciazenia.

    "Wspaniała" Biedronka w ogóle nieakceptuje kart. :|(

  • 3. Data: 2004-05-30 11:22:09
    Od: "kovalek" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Maciej Maciejewski" <m...@g...de> napisał w
    wiadomości >
    > Jak to mam rozumieć ?
    > Sklepowi sie nie opłaca przyjmować mniejsze tranzakcje?
    > Czy jest to naciąganie klientów?

    > Najgorsze jest to, że coraz więcej sklepów wprowadza coś takiego.

    No niestety, coraz wiecej sklepow stosuje takie praktyki. Powodem tego jest
    zbyt wysoki koszt obslugi transakcji. Kazda platnosc plaska karta to jest
    impuls telefoniczny + jakis tam procent od wartosci towaru dla CA. Takie
    praktyki najczesciej wystepuja w sklepach gdzie sam wlasciciel prowadzi
    interes. W wiekszych sklepach gdzie pracuja pracownicy nie majacy za wiele
    wspolnego z wlascicilem, latwiej zaplacic jest karta (no chyba, ze szef
    zabronil przyjmowac kart przy zakupach ponizej xx zł.).

    Jedyny sposob, to placic karta tam gdzie nie kreca nosem (sa takie sklepy).
    Najgorsze to, ze nigdzie nie ma widocznej informacji od ilu mozna placic
    karta. Robi czlowiek zakupy za 20zl, a tu sie okazuje ze od 30zl mozna
    placic karta :(

    Dobrym wyjsciem bylo by wprowadzenie jakiegos floor limitu dla plaskich kart
    (na poziomie 10-15zl). Ale pewnie nie za bardzo sie zna (VE jest karta
    debetowa - korzystanie ze srodkow do wysokosci salda). Za duzo bylo by
    przekretow :(

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 4. Data: 2004-05-30 11:39:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Piotrwarez" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > kartą za mleko i chleb to sie okaże że koszt platności karta dla sklepu
    > 20% Twojego rachunku. Nie kazdy godzi sie na takie obciazenia.

    Choć z ludzkiego punktu widzenia można coś takiego zrozumieć, to jednak
    zastanawiam się nad prawną stroną przedsięwzięcia. W sumie odmowa
    sprzedaży towaru to wykroczenie. Oczywiście, gdyby klient nie chciał
    zapłacić, to było by to usprawiedliwione, ale on chce zapłacić. Chce
    zapłacić zgodnie z widoczną na drzwiach ofertą sklepu, że przyjmie zapłatę
    kartą. mamy sytuację zbieżną z sytuacjami na stacji paliw, gdy paliwo jest
    już w zbiorniku, a stacja nie może się połączyć z centrum rozliczeniowym i
    dokonać transakcji. Z tym, że tam odmowa sprzedaży nie wchodzi raczej w
    rachubę z przyczyn oczywistych. Podobni e sytuacje mogą być przy usługach,
    bo płaci się po ich wykonaniu.

    Jeśli sklep trafi na pieniacza, to sprzedawca może zarobić wniosek o
    ukaranie do sądu, albo w najlepszym razie mandat, jeśli pieniacz wezwie
    policję na miejsce.

  • 5. Data: 2004-05-30 11:50:50
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    Piotrwarez <p...@p...onet.pl> wrote:

    > No wiesz.. minimalny koszt transakcji (pomijajac ok 2 -2,5% np dla Visy) to
    > 35gr (impuls telefoniczny w celu autoryzacji) a bywa ??e sa drozsze systemy

    A ja się dziwnie że to nie działa przez GPRS.
    Byłoby i szybciej i taniej.
    Cała infromacja autoryzacyjna to pewnie kilkaset bajtów, załóżmy że
    kilobajt. W dwie strony więc 2 kB.
    Przy cenie 5 PLN/MB te 2 kB to 1 grosz. I to jest rozsądna cena za
    koszty telekomunikacyjne nawet przy bułce i kefirze za 2 PLN.
    Oczywiście nigdy nie rozłączamy sesji.
    I wszystko trwałoby kilka/kilkanaście sekund wraz z wydrukowaniem
    slipa, a nie kilkadziesiąt czy ponad minutę jak teraz.

    ___________________/__ tel: +48888299997 __/ mailto:m...@c...pl
    http://www.miernik.ctnet.pl/

  • 6. Data: 2004-05-30 12:22:06
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    Robert Tomasik wrote:
    [..]

> [...]
    > zapłacić, to było by to usprawiedliwione, ale on chce zapłacić. Chce
    > zapłacić zgodnie z widoczną na drzwiach ofertą sklepu, że przyjmie zapłatę

    Tak, ale jeśli razem z wywieszką "karcianą" będzie podana kwota
    minimalna to IMHO nie ma się do czego przyczepić.
    Oczywiście takie rozumowanie nie ma zastosowania gdy wywieszka jest przy
    kasie.

    KJ

  • 7. Data: 2004-05-30 13:52:35
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...pulapka-org.pl>

    On Sun, 30 May 2004 13:50:50 +0200, Miernik <m...@c...pl> wrote:

    >A ja się dziwnie że to nie działa przez GPRS.

    Działa. Tylko trzeba wiedzieć i chcieć.

    --
    ___________ (R)

  • 8. Data: 2004-05-30 18:41:54
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Sun, 30 May 2004 13:39:54 +0200, w <c9cin2$171$5@news.onet.pl>, "Robert
    Tomasik" <r...@g...pl> napisał(-a):

    > Jeśli sklep trafi na pieniacza, to sprzedawca może zarobić wniosek o
    > ukaranie do sądu, albo w najlepszym razie mandat, jeśli pieniacz wezwie
    > policję na miejsce.

    I co policji powie? "On mi nie chce sprzedać!" ? Co policja zrobi, oprócz
    niekontrolowanego wybuchu śmiechu? :)
    To jest sprawa cywilna.

  • 9. Data: 2004-05-30 18:42:22
    Od: Radosław Popławski <r...@a...net.pl>

    Sun, 30 May 2004 13:50:50 +0200, w
    <20040530115050.699F.1.NOFFLE%m...@c...pl.local
    <m...@c...pl> napisał(-a):

    > A ja się dziwnie że to nie działa przez GPRS.
    > Byłoby i szybciej i taniej.

    Przez internet też się nie da, ale to dobre pytanie, z tym że nie do sklepów.

  • 10. Data: 2004-05-30 19:55:02
    Od: "Tomasz Jaszowski" <t...@g...net!!!>

    > Przez internet też się nie da, ale to dobre pytanie, z tym że nie do
    sklepów.

    dziala, dziala ;) i przez gprs i przez internet... ostatnio do firmy gdzie
    pracuje zglosila sie firma (nazwy nie pamietam ;) ), ktora zaoferowala
    wlasnie rozwiazanie oparte o gprs (czytniki spiete kablami i podlaczone do
    jednego modemu gprs) lub zamiast gprs polaczenie przez VPN (czyli de facto
    przez internet)

    --
    Tomek