  • 151. Data: 2015-01-18 11:42:30
    Temat: Re: dobicie frankowców
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Oczywiście. Ale to jakby nie ma związku z tym co napisałem. Jakby
    > bankieterzy kazali oddawać nerkę, to byś oddał?
    >
    > No i nie zmienia to faktu, że jak taki KNF robił zakusy aby
    > kreydyty frankowe ograniczyć, to podniósł się straszny wrzask. "Chcemy
    > ryzykować", te sprawy ...
    > KJ

    jakie praktyczne rozwiązania proponujecie, aby całkowicie wykluczyć
    ryzyko brania kredytu o wartości setek tysięcy na kilkadziesiąt lat?

    pomijam ubezwłasnowolnienie wszystkich kredytobiorców

    teraz też przychodzą po kredyt osoby, które (tak na pierwszy rzut oka)
    nie powinny go otrzymać, mam ich nie obsługiwać? mówić, że ich nie stać?
    powiedzieć, że ryzyko jest dla nich za duże i odesłać do domu?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 152. Data: 2015-01-18 11:57:38
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.01.2015 o 11:37, RobertS pisze:

    > w jaki sposób kogoś zmusisz aby przeczytał i zrozumiał dokument?

    No właśnie o to chodzi, że się nie da. I że ludzie są głupi i leniwi.

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 153. Data: 2015-01-18 11:59:39
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Pete n...@n...com ...

    > Eee, wszystkich hipotecznych jest pewnie parę mln. A oni chcą pomagać
    > tylko frankowiczom.
    > Jak iść, to na całego.

    Taki dobry z matematyki a liczyc nie umie.
    Frankowiczó jest 700 tysiecy.
    Ale teraz policz sobie wszystkich zainteresowanych czyli np. ich rodziny...

  • 154. Data: 2015-01-18 11:59:40
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Pete n...@n...com ...

    > Oczywiście, bo spodziewa się, że człowiek po drugiej stronie zna
    > znaczenie słowa 'używany' i wyobraźnię co to może oznaczać dla niego.

    Ale przeciez sa rzeczy uzywane ktore sie nie psuja i nie zuzywaja - np.
    kosci pamieci...

    > W czym?

    W tym co pisałes post wczesniej...
    Ze bank miał głeboko w dupie.

    > Klient dostał 2 oferty w PLN i CHF.
    > Na pewno widział też wykres zmian kursowych.
    > Dla ćwierćinteligenta to powinno wystarczyć. Ale niektórzy, to
    > pokolenie wychowane w czasach komunistycznych, że jeśli coś jest to
    > bardzo szybko może zniknąć.
    > Więc łykali te kredyty frankowe jak pelika ryby, żeby tylko nie płacić
    > za dużo.
    > Teraz.

    Musiałbym powtarzac te same argumenty - nie chce mi się.

    > któraś TV podawała przykład kredytu 200tys wziętego ok 2008 roku.
    > CHF do dzisiaj zostało spłacone ok 160tys PLN
    > PLN do dzisiaj zostało spłacone ok 184tys PLN

    Hmm, pytanie co dalej.
    No i mamy jeszcze np. kwestie niesprzedawalnosci nieruchomosci ze wzgledu
    na obecna roznice wartosci nieruchomosci do wartosci kredytu.

    > Dlatego nie rozumiem tego płaczu teraz.
    > I zapędów niektórych polityków do pomocy państwa.
    > (Trzeba by sprawdzić ilu posłów PIS ma aktualnie kredyt w CHF)

    Naprawde nie rozumiesz motywacji polityków?

    > Wytłumacz mi, co musiałby zrobić doradca, żebyś uznał, że postąpił
    > uczciwie. Niektórzy nie chcieli słyszeć co im mówiono, ważne było
    > tylko to, żeby uzyskać kredyt.
    > A potem jakoś to będzie.

    Czy ja niewyraźnie mówie?
    Powinni ostrzec, pokazać mozliwe konsekwencje an ie zachecac słowami
    cytuje: niech sie pan nie przejmuje, jak kurs skoczy to zapłaci pan 200zł
    wiecej raty.

    > Ale jakie wykorzystywanie niewiedzy?
    > Czy teraz doradcy mówią o tym, że WIBOR może mieć 15%?
    > Czy w też uznasz, że w ten sposób wykorzystują niewiedzę?

    A dlaczego nie? Ale to jest inna rzecz - zmiana oprocentowania to jest
    powrzechnie znana sprawa.
    Natomiast kredyt w obcej walucie to zdecydowanie bardziej niestandardowe
    rozwiazanie wiec i bank powinien podejsc do tego z wieksza starannoscia.

    > Chyba KNF musi wprowadzić obowiązkowe egzaminy dla potencjalnych
    > kredytobiorców.

    Na pewno nic złego by sie nie stało.
    Dobry pomysł!
    Szkolenie dla kazdego kto chce kredyt w obecnej walucie na dłuzszy czas.
    Tyle ze mleko juz sie wylało.
    Ale pomysł super - dokładnie czegos takiego oczekiwałbym od KNF.
    Np. przygotowana prezentacja, ktora bank miałby obowiazek pokazac klientowi
    przed podpisaniem umowy.

  • 155. Data: 2015-01-18 11:59:41
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Andrzej Lawa a...@l...com ...

> [...]
    > złotówkowego).
    >
    > Fakt że ostro zmieniły się złotówkowe stopy procentowe i przy obecnych
    > warunkach (tj. obecny kurs i LIBOR 3M z grudnia, bo odświeżenie
    > oprocentowania mam co kwartał) rata akurat by mi się zrównała. Jak do
    > kwietnia LIBOR 3M będzie na oczekiwanym poziomie -0,75% a złotówka
    > jakoś drastycznie (znów) nie spadnie to w kwietniu wrócę do poziomu rat
    > kosmetycznie wyższego od tych jakie miałem w grudniu.
    >
    > Pewnie że ryzykuję. Ale biorąc w złotówkach też bym ryzykował - kto np.
    > zabroni RPP podnieść stopę referencyjną do 10% ;->

    Tak Andrzeju, ale banki nie mogą oczekiwać, ze wszyscy beda mieli taka
    wiedze jak Ty.
    Ale zdaje sie ze w tym temacie nie zgadzamy sie organicznie bo juz pare
    razy dyskutowalismyw temacie czy osoby z mmniejsza wiedza to głupki i
    owieczki do strzyzenia przez cwaniaków czy tez osoby ktore powinny zostac
    otoczone delikatnym parasolem ochronnym panstwa.

    Podoba ci się pomysł Pete aby KNF przygotował specjalną prezentacje
    informującą o ryzyku ktora bank musiałby pokazac kredytobiorcom przed
    podpisaniem? Oczywiscie x lat temu a nie dzis.
    Koszt praktycznie zaden, natomiast poziom wiedzy ktory moznaby przekzac
    spoleczenstwu - olbrzymi.
    Czyz nie o to chodzi?

  • 156. Data: 2015-01-18 11:59:45
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 18.01.2015 o 11:42, RobertS pisze:

    > jakie praktyczne rozwiązania proponujecie, aby całkowicie wykluczyć
    > ryzyko brania kredytu o wartości setek tysięcy na kilkadziesiąt lat?

    Obowiązkowy państwowy konsultant do każdej większej umowy kredytowej? ;)

    Tylko wyobraźmy sobie prowizje, jakie wtedy by obowiązywały żeby pokryć
    koszt tego konsultanta ;->

  • 157. Data: 2015-01-18 12:59:39
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik RobertS b...@x...pl ...

    > mówię jak było praktycznie, skoro wiesz lepiej to trudno

    wiem jak było praktycznie, byłem na spotkaniu w 7-8 bankach.

    > KAŻDY doradca w KAŻDYM banku ma OBOWIĄZEK pokazać odpowiednie wykresy
    > dot. kursów i stóp procentowych

    ROTFL
    To mnie nie pokazano tego w zadnym.

    > KAŻDY klient ma OBOWIĄZEK się z tym zapoznać i podpisać, że to zrobił

    Od jakiego momentu.
    Bo na moich spotkaniach raczej pominieto ten fragment.

    > dodatkowo należy oświadczyć, że pomimo przedstawienia oferty w PLN
    > wybierało się (bo teraz już nie można) ofertę w walucie

    Zapewne mówisz o jakis nowych rekomendacjach KNF. A wczesniej?

    > ZAWSZE wysyłam ludziom dokumenty (umowy, regulaminy) wcześniej, aby
    > mogli się zapoznać z warunkami, przeczytać w domu i ew. wyjaśnić
    > wątpliwości mogą przeanalizować, iść do znajomego prawnika,
    > ekonomisty, księdza i podjąć decyzję

    Zaczynam rozumiec Twoje podejscie.

    > a i tak wielu podejmuje irracjonalne decyzje, są mitomanami i hurra
    > optymistami, że "jakoś to będzie"...

    A to jest inna inszosc.
    Byc moze obecnie wyczulenie na te kwestie sa wieksze.
    ale pare lat temu nie było.

    > to są kredyty na dziesiątki lat, czyli z samej natury ryzykowne (czy w
    > walucie czy w PLN), bo kto wie jaką będzie miał sytuację w tak
    > dalekiej przyszłości

    Oczywiscie.

    > ludzie biorą kredyty potem się rozwodzą, umierają, tracą pracę, mają
    > problemy zdrowotne itp...każde z tych zdarzeń powoduje, że sytuacja
    > kredytobiorcy się zmienia

    Startujesz w konkursie na truzim miesiaca?

    > ps
    > dla doradcy nie ma znaczenia czy klient ma kredyt w PLN czy w innej
    > walucie, wynagrodzenie jest takie samo

    Tak, ale w PLN ludzie nie mieli zdolnosci. A w CHF magicznie sie znajdowała
    - cóż to za konstrukcja?

  • 158. Data: 2015-01-18 12:59:39
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Andrzej Lawa a...@l...com ...

    > Mała uwaga: niektórzy nie mieli zdolności w złotówkach. A na pewno mieli
    > mniejszą.

    Ano własnie.
    Kolejny aspekt bankowego oszustwa.
    Cóż to za magiczna konstrukcja ktora nie daje klientowi zdolnosci
    kredytowej w PLN po czy zmieniamy walute, dajemy duzo bardziej ryzykowny
    produkt i nagle zdolnosc kredytowa się znajduje?
    Czy to jest normalne?

  • 160. Data: 2015-01-18 12:59:40
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik RobertS b...@x...pl ...

    > jakie praktyczne rozwiązania proponujecie, aby całkowicie wykluczyć
    > ryzyko brania kredytu o wartości setek tysięcy na kilkadziesiąt lat?

    Całkowicie sie nie da.

> [...]
    > nie powinny go otrzymać, mam ich nie obsługiwać? mówić, że ich nie stać?
    > powiedzieć, że ryzyko jest dla nich za duże i odesłać do domu?

    Tak, jako uczciwy doradca powinienes powiedziec ze ich nie stać.
    Jezeli pomimo tego, ze pokazesz mozliwe skutki, niebezpieczestwa, nie
    widzisz innej alternatywy lepszych roziwazac a i tak chca wziac to moim
    zdaniem masz czyste rece.
    Ale jak przemilczasz sprawy to jestes oszustem.
    Oczywiscie teoretycznie bo nie wiem jak postepujesz.

  • 161. Data: 2015-01-18 12:59:40
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Pete n...@n...com ...

    > Skoro podpisał kwit, że oświadcza, że rozumie i jest świadomy?
    > Ma jeszcze podpisać kwit, że rozumie, że podpisany kwit o zrozumieniu
    > oznacza, to co oznacza?

    Było kilka takich spraw jak to pod pozorem udzielenia kredytu nieswiadomi
    ludzie sprzedali mieszkania. Rozumiem ze stajesz po stronie złodziei. Tak
    jak pisałem - kwestia standardów.
    Dla mnie tak samo wazne jak dokument jest to co mówił do mnie doradca.