  • 1. Data: 2002-12-18 09:52:08
    Temat: do pracowników: rezerwy per klient czy per rachunek?
    Od: "Marcin" <z...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    prosze o pomoc w tej mini ankiecie.
    mam pytanie o tworzenie rezerw celowych od kredytów i pożyczek
    _konsumpcyjnych_, tzn. jak w bankach, w których pracujecie liczy się te
    rezerwy, czy po klasyfikacji każdego rachunku oddzielnie czy tez po
    najgorszej kategori ryzyka wszystkich rachunków klienta.
    pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2002-12-18 22:28:19
    Od: " jba2" <j...@N...gazeta.pl>

    Marcin <z...@N...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > rezerwy, czy po klasyfikacji każdego rachunku oddzielnie czy tez po
    > najgorszej kategori ryzyka wszystkich rachunków klienta.

    W porządnym banku wszystkie rachunki klienta muszą być zakwalifikowane do tej
    samej kategorii ryzyka, tzn. normalnej, poniżej standardu (miesiąc
    opóźnienia), wątpliwej (3 m-ce opóźnienia), straconej (6 m-cy opóźnienia). Na
    te należności tworzy się rezerwy od kwoty zadłużenia, którą pomniejsza się o
    zabezpieczenia zmniejszające podstawę utworzenia rezerwy (wynika to z
    przepisów o rezerwach - hipoteki, gwarancje itp). Wysokość tworzonych rezerw
    zależy od kategorii: normalna (tylko osoby fizyczne) 1,5%, poniżej standardu
    20%, wątpliwe 50%, stracone 100%. Jest jeszcze tzw. pod obserwacją 0,5%. To
    oczywiście bardzo uproszczone, ale jest noc i chce mi się spać, a mąż wzywa
    do obowiązków małżenskich. Dobranoc.

  • 3. Data: 2002-12-19 16:57:45
    Temat: Re: do pracowników: rezerwy
    Od: "Marcin" <z...@N...gazeta.pl>

    jba2 <j...@N...gazeta.pl> napisał(a):

    > W porządnym banku wszystkie rachunki klienta muszą być zakwalifikowane do
    tej

    > do obowiązków małżenskich. Dobranoc.

    OK, dzięki, ale co jest tego podstawą? Jedyny dokument jaki mam na popracie
    to opinia audytora, natomiast w szczegółowym rozporządzeniu ministra finansów
    nie znalazłem nic coby nakazywało liczenie po najgorszym ze statusów
    klienta....
    pozdrawiam,