  • 1. Data: 2002-05-10 11:53:34
    Temat: Re: citkowa umowa
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@interia.pl>

    "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> wrote in message
    news:up8odu8e5socm2jvs58qh8guj552bpk5ji@4ax.com...
    .
    > :-/// Polskie prawo cos takiego przewiduje ? Mozna podpis pod umowa
    > sobie po prostu drukowac ?!

    Mozna. Ale pod wzgledem prawnym taki podpis nie wywoluje skutków prawnych,
    chyba ze ustawa cos takiego przewiduje (np. przy akcjach). Czyli umowa jest
    niewazna.

    Przy Citku moze byc cos innego (stosuja oni zazwyczaj bardzo pokretna
    argumentacje i nie zawsze poprawna).

    Chodzi mianowicie o to, ze art. 7 ust. 1 prawa bankowego przewiduje, ze
    "Oswiadczenia woli skladane w zwiazku z dokonywaniem czynnosci bankowych
    moga byc wyrazone za pomoca elektronicznych nosników informacji"
    oraz ust. 3 "Jezeli ustawa zastrzega dla czynnosci prawnej forme pisemna,
    uznaje sie, ze czynnosc dokonana w formie, o której mowa w ust. 1, spelnia
    wymagania formy pisemnej takze wtedy, gdy forma pisemna zostala zastrzezona
    pod rygorem niewaznosci."

    Citek mógl dojsc do wniosku, ze umowa ma forme elektroniczna, a to co
    podpisuje klient jest tylko dla celów dowodowych. Czyli tak na prawde karkta
    podpisywana przez Klienta nie jest umowa w znaczeniu prawnym.
    Problem jest tylko taki, ze prawo bankowe nie przewiduje jako czynnosci
    bankowej "otwarcie rachunku" a tylko prowadzenie rachunku. A jak Citek z
    tego wybrnal - tego nie wiem.

    Jest jeszcze inna mozliwosc: potem kartka papieru podpisana przez KLienta
    podpisywana jest przez upowaznionego pracownika.

    Pozdro
    MAX

  • 2. Data: 2002-05-10 12:29:27
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@interia.pl>

    > Oj, chyba to nie tak. W tym fragmecie chodzi IMO o to ze np. mozna
    > zlecac przelewy i "podpisywac" je haslem czy wskazaniem tokena.

    O to na pewno chodzi. Problem czy tylko o to, czy też o coś więcej.

    > Banki staraja sie pod to podciagnc tez papierowe potwierdzenia
    > operacji, bez podpisow ale IMO nieslusznie. Po wydrukowaniu to juz nie
    > jest dokument elektroniczny.

    Zgadza się. Wydruk bez pieczęci i podpisu nie jest żadnym dowodem (taki
    dowód mógłby sobie każdy zrobić w domu).

    > Czy prawo bankowe nie zastrzega dla umowy rachunku bankowego formy
    > pisemnej ?!

    Tak, zastrzega (art. 54 ust. 1 prawa bankowego). Ale nie mówi pod jakim
    rygorem - a mamy art. 73 par. 1 KC - więc umowa rachunku bankowego zawarta
    ustnie też jest ważna.

    >A zawarce umowy w oddziale banku przez zlozenie ustnej
    > deklaracji checi zawarcia umowy i podpisania (dlugopisem!) papierowego
    > wniosku i "umowy" trudno podciagnac pod czynnosc wyrazona za pomoca
    > elektronicznych nosników informacji w rozumieniu art 7 prawa
    > bankowego.

    No właśnie. Problem pojawia się ze słowem "wyrażona". Z tego co wiem, Klient
    nic nie wyraża za pomocą el. nośn. inf.

    Przyszła mi do głowy jeszcze inna możliwość.
    Skoro umowa nie wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności, to można ją
    zawrzeć ustnie. Aby iniknąć trudności dowodowych (np. z art. 75 par. 1 KC)
    Klient podpisuje "umowę" przedstawioną przez pracownika banku. Mamy więc
    załatwiony art. 74 par. 1 KC.

    Wynikałoby z tego, że umowa z Citkiem zawierana jest w formie ustnej.
    Tylko po co? Dlaczego pracownik Citka nie może się podpisać?

    > Czyli wtedy umowa ktora dosteje klient nie jest tym samym co ma bank

    Czyli Klient nie może tak na prawdę nic bankowi udowodnić, tzn. że zawarł z
    bankiem umowę. Oznacza to, że Citek może dochodzić swobodnie roszczeń wobec
    KLienta ale Klient wobec banku z bardzo, bardzo dużymi problemami (bo za
    bardzo nie ma jak udowodnić swoich roszczeń).

    Ale wyszły cuda! A co najgorsze zgodne z prawem.

    Pozdro
    MAX

  • 3. Data: 2002-05-10 19:08:58
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@interia.pl>

    "Witek" <w...@p...onet.fi> wrote in message

    > Bo zawarcie umowy NIE jest czynnoscia bankowa tylko oswiadczeniem woli
    :-))

    Zaciekawiło mnie Twoje podejście.

    Jak wiesz, wśród czynności bankowych wymienione zostały np. udzielanie
    kredytów, nabywanie i zbywanie wierzytelności pieniężnych, udzielanie
    poręczeń itp.

    Jak zapewne też wiesz, powyższe czynności bankowe dochodzą do skutku w
    wyniku umowy. A umowa dochodzi do skutku w wyniku zgodnych oświadczeń woli.
    Czyli czynność bankowa dochodzi do skutku w wyniku zgodnych oświadczeń woli
    (w większości przypadków).

    Czyli dalej wg Ciebie zawarcie umowy nie jest czynnością bankową tylko
    oświadczeniem woli?

    Coś może z piśmiennictwa:
    Prawo Bankowe 2001/2/54 (Srokosz): "Skoro udzielanie kredytów zostało
    utożsamione ze składaniem oświadczeń woli w celu zawarcia umowy kredytowej,
    to takich oświadczeń woli nie mogą składać podmioty nie będące bankami, a
    więc również i pośrednicy kredytowi."

    Jak widzisz, czyności bankowe dochodzą do skutku w wyniku oświadczeń woli.
    Dlatego też powstała wątpliwość o zakresie przedmiotowym art. 7 prawa
    bankowego.

    Pozdrawiam,
    MAX

  • 4. Data: 2002-05-10 19:55:24
    Temat: citkowa umowa
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    Dzisiaj odwiedzilem citka (a co mi tam, do trzech razy sztuka :-))
    O drobiazgach takich jak wniosek o ROR zawierajacy wiecej pytan niz
    typowy wniosek kredytowy czy proba (nieudana :-)) zmuszenia mnie do
    podania kontaktu do osoby nie mieszkajacej ze mna i innych rzeczac,
    ktore moze kiedys by mnie dziwily :-), ale dzisiaj juz nie, rozpisywac
    sie nie bede .
    Ale jedna ciekaowstka. Dostalem umowe (w zasadzie jakis swistek na
    bialym papierze) za bank podpisana przez ... Philipa Kinga, Szefa
    Bankowosci Detalicznej BHW SA. Tyle, ze ten podpis jest zwyczajnie
    wydrukowany !! Na pytanie kto podpisze podpis umowe za bank odpowiedz,
    ze przeciez mam zeskanowany podpis, zadnych umow sami nie podpisuja.
    :-/// Polskie prawo cos takiego przewiduje ? Mozna podpis pod umowa
    sobie po prostu drukowac ?!
    Pierwszy raz widze cos takiego na umowie, spotkalem sie z tym tylko
    na amerykanskich czekach, ale tam bylo przynajmniej troche
    zabezpieczen a tu mam po prostu swistek.

    PS, sympoatyczne kolory ma nowy wzor citimaestro. I nawet w centrach
    kredytowych ex handlo ciagle maja embosery.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 5. Data: 2002-05-10 20:10:41
    Od: "Szymon" <s...@w...pl>

    Witam,

    podpis zeskanowany spotyka sie na biezaco np: w umowach o zawarcie
    ubezpieczenia, sprzedazy produktow ubezpieczeniowych.

    Normalna praktyka - ale bank...hmm, ja chyba tak nigdy nie 'zostalek
    potraktowany' :)

    Pozdrawiam,

    P.S. On the 2nd hand: przeciez nikt nie bedzie siedzial i podpisywal
    wszystkich swistkow, umow i takich tam innych.

    --
    SzYmOn

  • 6. Data: 2002-05-10 20:18:35
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Fri, 10 May 2002 22:10:41 +0200, "Szymon" <s...@w...pl>
    wrote:

    > Witam,
    >
    >podpis zeskanowany spotyka sie na biezaco np: w umowach o zawarcie
    >ubezpieczenia, sprzedazy produktow ubezpieczeniowych.

    A co na to prawnicy ? Taka umowe to ja moge sobie wydrukowac sam.

> [...]
    >
    >P.S. On the 2nd hand: przeciez nikt nie bedzie siedzial i podpisywal
    >wszystkich swistkow, umow i takich tam innych.

    Jak dla mnie normalne jest, ze pracownik banku w oddziale podpisuje
    umowe PO jej wydrukowaniu. Przeciez chyba przynajniej jedna osoba z
    odpowiednim pelnomocnictwem powinna w oddziale byc.

  • 7. Data: 2002-05-10 21:00:46
    Od: "MAX" <max_kr(NO-SPAM)@interia.pl>

    > Juz nie wiem co tu jest grane, bo:

    Ja też.

    >Umowe pewnie dostanie
    > pozniej, z podpisami osoby upowaznionej.

    A tu pytanie: czy ktoś w City otrzymał potem taką umowę?

    Pozdrawiam
    MAX

  • 8. Data: 2002-05-10 21:20:29
    Od: "Slawomir Tobis" <u...@t...pl.nothing>

    Użytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    > A co na to prawnicy ? Taka umowe to ja moge sobie wydrukowac sam.

    Pojawiła się ostatnimi dniami urzędowa interpretacja gdzieś w forach
    podatkowych (nie pamiętam gdzie, przeryłem po powrocie z urlopu parę tysięcy
    postów i maili). Na fakturze VAT nie można wydrukować zeskanowanego podpisu
    pod rygorem jej nieważności.

    > Jak dla mnie normalne jest, ze pracownik banku w oddziale podpisuje
    > umowe PO jej wydrukowaniu. Przeciez chyba przynajniej jedna osoba z
    > odpowiednim pelnomocnictwem powinna w oddziale byc.

    Dokładnie. Chyba że citek nie ma zaufania do żadnego ze swoich pracowników
    :->>>

    <slawomir 'at' tobis . pl >

  • 9. Data: 2002-05-11 00:28:18
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    Pudlo. W imieniu np. ubezpieczyciela wystepuje pracownik lub agent !!!

    Absolutnie NIE mozna tak postepowac z_umowami !!! Citi widac nic sie nie
    nauczylo, bo wlasnie o to ma dwie sprawy w Sadzie !!! To sa chyba chore
    amerykanskie wymysly... bo za czasow Handlo bylo normalnie.

    > Dokładnie. Chyba że citek nie ma zaufania do żadnego ze swoich pracowników

    Zgadzam sie. Jedna sprawa to wzor umowy, gdzie klient tylko_godzi_sie
    zawarte w niej warunki (nie negocjuje tylko przystepuje), a inna to brak
    podpisu. Umowa moze byc gotowa, ale podpisy_trzeba_zlozyc !!
    Multi pod tym wzgledem jest wzorowe :-)) Malo tego multi ma b.dobre umowy, a
    nie jakas prehistorie jak np. pekao czy pkobp.
    pzd

  • 10. Data: 2002-05-11 07:27:09
    Od: Adam Płaszczyca <o...@m...oldfield.org.pl>

    Witek <w...@p...onet.fi> wrote:

    > Absolutnie NIE mozna tak postepowac z_umowami !!! Citi widac nic sie nie
    > nauczylo, bo wlasnie o to ma dwie sprawy w Sadzie !!!

    A mógłbyś przybliżyć?

    --
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313