  • 11. Data: 2005-04-19 20:23:51
    Temat: Re: chip-karta - komu robi dobrze?
    Od: Michał Dąbrowski <d...@S...pl>

    Dnia Tue, 19 Apr 2005 20:35:36 +0200, rsa127 napisał(a):

    > Weź pod uwagę, że przy karcie chipowej, aby być obciążonym kosztem
    > transakcji z PIN-em muszą być spełnione 2 warunki: ktoś podpatrzy Twój PIN i
    > dasz sobie ukraść kartę. Przy karcie tylko z paskiem możesz mieć kartę nadal
    > w portfelu, złodzieję ją skopiują i mogą szaleć. Do tego po skopiowaniu i
    > naniesieniu na inny plastik nie muszą nawet fałszować podpisu. Zatem moim
    > zdaniem karta chipowa jest bezpieczniejsza.

    tylko, ze sadze, ze watpie iz ta karta, o ktorej wspominal kolega ma TYLKO
    chip. Zapewna ma tez i pasek, a to juz polaczenie wad jednego i drugiego
    systemu

    --
    Michał Dąbrowski
    d...@S...pl

  • 12. Data: 2005-04-20 07:19:55
    Od: Roman Sąsiada <n...@...hate.spam>

    Dnia 2005-04-19 20:35, Użytkownik rsa127 napisał:

> [...]
    > naniesieniu na inny plastik nie muszą nawet fałszować podpisu. Zatem moim
    > zdaniem karta chipowa jest bezpieczniejsza.

    Visy BZWBK mają i chip, i pasek. Co najciekawsze (i bardzo mnie
    wkurzające) PIN jest żądany również gdzy terminal nie obsługuje chipa i
    transakcja jest realizowana przez przeciągnięcie paskiem przez POSa.
    Myślałem, że w takiej sytuacji pozostaje - jak dawniej - podpis, ale
    się myliłem :-(

    --
    Roman Sąsiada
    katoda(znaczek)poczta.onet.pl

  • 13. Data: 2005-04-20 16:35:06
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Użytkownik "Roman Sąsiada"

> [...]
    > transakcja jest realizowana przez przeciągnięcie paskiem przez POSa.
    > Myślałem, że w takiej sytuacji pozostaje - jak dawniej - podpis,

    a jest to ten sam PIN co do chipa czy jakis inny
    Ja do KK nawet nie staralem sie nigdy zapamietywac PINa - wole podpis
    *** blad ***

  • 14. Data: 2005-04-20 18:15:11
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > Tak. Ale zysk na tym bezpieczeństwie jest tylko po stronie banku. Bo jeśli
    > skopiują i poszaleją - to idzie to w koszta obsługi kart. Ja (klient,
    > właściciel skopiowanej karty) nic nie tracę. Wszystko podlega reklamacji.

    Ja czuję się bezpieczniej jeśli wiem, że jak mam kartę w portfelu to nie
    obchodzą mnie oszustwa PINowe.Jeśli masz kartę z paskiem i ktoś ją skopiuje
    to bank może chcieć udowodnienia od Ciebie, że to nie Ty. Karta skopiowana
    nie przedstawia się, że nie jest oryginalna. Dla banku wygląda to zatem jak
    Twoja transakcja i musisz wykazywać, że Cię tam nie było itp.

    > EUR.
    >
    > Ubezpieczenie już jest dodatkową usługą płatną. (Różnie u różnych, ok)
    To co napisałem powyżej wynika z ustawy i bank musi to zapewnić.
    Ubezpieczenia dotyczą zniesienia odpowiedzialności za pierwsze 150 EUR.

    > To skoro tak doskonale wiesz o czym piszesz, to napisz ile-za-co płaci POS
    > przy obsłudze kart. Ile za dzierżawę terminala, ile prowizji, a ile za
    > połączenie (za to ostatnie: impuls lokalny, zależny od taryfy, albo
    > taniej)
    Kiedyś czytałem o tym na kartyonline.pl. Chodziło mi jednak o to, że
    napisałeś, że transakcje nie są on-line, a sklepikarz nic z tego nie będzie
    miał. Właśnie główną oszczędnością są połaczenia tel. i głowny zysk jest dla
    sklepikarza.

    > pamięciowa,
    >
    > Może jakieś konkrety? Nie wydaje mi się prawdą to powyższe.
    Nie wiem o jakie konkrety Ci chodzi. Miałem nie tak dawno do czynienia z
    wycenami różnych kart chipowych, więc różnice cenowe znam dobrze.

> [...]
    > W przypadku kart kredytowych te zyski biorą się głównie z "wydawanych
    > lekką
    > ręką kartowych nie-pieniędzy", a więc od sklepikarzy (z ich prowizji
    > wliczonej w marżę towaru). Drugim istotnym źródłem są odsetki od kredytu
    > karcianego (czysto bankowy zysk) oraz opłaty pułapkowe (za
    > nieterminowości,
    > brak spłaty minimalnej itd.). Sama roczna opłata za kartę jest jedynie
    > drobnym strzyżeniem takich cwaniaczków jak my-tutaj, którzy dobrze sobie
    > policzą to i owo i wybiorą tylko karty z bezodsetkowym grace-period i będą
    Co do powyższego pełna zgoda. Jednak podtrzymuje swoją opinię, że karty
    mikeroprocesorowe są korzystne dla obu stron.

  • 15. Data: 2005-04-20 18:20:30
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > I co z tego? Koszt wydania karty, przynajmniej dla klienta,
    > to w minimalnym stopniu cena plastiku.
    W przypadku karty z paskiem rzeczywiście tak. Przy karta z chipem jest to
    już zauważalna część standardowej opłaty. Do tego wiele banki wydaje karty w
    promocjach bez opłaty. A poza tym jak pomnożysz koszt karty przez ilość
    klientów to robi się całkiem ładna sumka.

> [...]
    > robic. Ale konkurencja z takimi rzeczami sobie radzi, tak jak poradzila
    > sobie z cenami plastikow.

    > Zrodlo tej informacji? Nie mowie, ze jest nieprawdziwa, ale wielokrotnie
    > slyszalem, ze to sa karty procesorowe, z symetryczna kryptografia.
    > Gdyby byly to karty pamieciowe, to nie byloby zadnego problemu z ich
    > podrobieniem, a jakos o takich przypadkach sie nie slyszy (slyszalo sie
    > o przypadkach z podrabianiem kart magnetycznych, mimo ze jest to duuuzo
    > trudniejsze dla przypadkowej osoby niz podrobienie karty pamieciowej).
    Koszt najtańszej karty procesorowej jest porównywalny z kosztem karty
    telefonicznej na 25 impulsów. A chyba TP SA nie daje usług za darmo. Karty
    pamięciowe są w 2 wersjach - bez zabezpieczenia i z ograniczoną
    kryptografią. Stąd może rozbieżność.

  • 16. Data: 2005-04-20 18:22:06
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > a jest to ten sam PIN co do chipa czy jakis inny
    > Ja do KK nawet nie staralem sie nigdy zapamietywac PINa - wole podpis
    > *** blad ***

    PIN ten sam. Kwestia gustu. Dla mnie podpis jest wygodniejszy, ale mimo
    wszystko czuję się bezpieczniej z PINem.

  • 17. Data: 2005-04-20 18:23:29
    Temat: Re: Odp: chip-karta - komu robi dobrze?
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > ... i dlatego, pomimo że jestem ogólnie zadowolony z 2 lat współpracy z BZ
    > WBK, przenoszę swoją KK do banku "bezchipowego".

    > Na długo Ci to nie pomoże bo niedługo wszystkie Visy będą z chipem, a
    > MasterCard i inne pewnie też.

    Nic dodać nic ująć. Niedługo pozostanie wyrobienie karty w Chinach lub USA
    jeśli ma być bez chipa :-)

  • 18. Data: 2005-04-20 20:27:20
    Od: "Andrzej Zacharewicz" <n...@n...pl>

    "rsa127" <r...@p...onet.pl> wrote in message
    BZ

    > Nic dodać nic ująć. Niedługo pozostanie wyrobienie karty w Chinach lub USA
    > jeśli ma być bez chipa :-)

    a ja sie ciesze, ze karty beda chipowe. tylko czekam az moje banki wprowadza
    takie karty.

    Pozdr.
    Andrzej

  • 19. Data: 2005-04-22 21:37:54
    Od: And <A...@...pl>

    Krzysztof Halasa wrote:

    > Zrodlo tej informacji? Nie mowie, ze jest nieprawdziwa, ale wielokrotnie
    > slyszalem, ze to sa karty procesorowe, z symetryczna kryptografia.

    chip na kartach TPSA (o ile nie zmienili czegoś ostatnio) to wycofywany
    z produkcji Infineon SLE4436, pamięciówka z uwierzytelnianiem
    challenge/response.

    O ile pamiętam, poniżej 2 EUR przy 10K szt.

    --
    == And.
    ==

  • 20. Data: 2005-04-24 08:57:19
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    And napisał(a) w wiadomości: ...

    >chip na kartach TPSA (o ile nie zmienili czegoś ostatnio) to wycofywany >z produkcji
    >Infineon SLE4436, pamięciówka z uwierzytelnianiem
    >challenge/response.
    >
    >O ile pamiętam, poniżej 2 EUR przy 10K szt.

    Dużo poniżej? Jeżeli nie to jak opłaca się TPSA sprzedawać te z 25
    impulsami? Ceny nie pamiętam, ale 16zł to chyba nie kosztowało...