  • 11. Data: 2005-01-11 09:21:21
    Temat: Re: chf i usd
    Od: "Jacek Maliszewski EFIX Polska" <j...@e...com>

    > Nie jestem ministrem finansow. Moglbys wskazac ryzyko kursowe w sytuacji o
    > ktorej piszesz czy tylko tak sobie zartowales ?
    > BTW ... z twojego rownania mozesz spokojnie wyrzucic walute lokalna ...
    > wystarczy "waluta kredytu = waluta, w ktorej klient zarabia". Juz w tej
    > sytuacji "klient" nie ponosi ryzyka kursowego.

    Pamietajcie tylko o jednym. Wraz z wydluzaniem sie okresu splaty waga ryzyka
    zwiazanego z kursem walutowym spada logarytmicznie a waga zwiazana z
    ryzykiem stopy procentowej rosnie wykladniczo.

    Czyli im krotsze kredyty (np. roczne), tym wieksza wage ma ryzyko kursowe.
    Im dluzszy kredyt (np. 20 letni) tym wieksza wage ma ryzyko stopy%.

    Jacek Maliszewski - Doradca Finansowy
    EFIX Polska - www.efixpolska.com
    Oddział Szczecin, Monte Cassino 24
    tel.: (91) 422-84-63; 601-247-423

  • 12. Data: 2005-01-11 09:52:46
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    Jacek Maliszewski EFIX Polska wrote:

> [...]
    >
    > Czyli im krotsze kredyty (np. roczne), tym wieksza wage ma ryzyko
    > kursowe. Im dluzszy kredyt (np. 20 letni) tym wieksza wage ma ryzyko

    Ale jak to co piszesz ma sie do kwestii ryzyka kursowego w kredycie zlotowym
    zaciaganym przez osobe zarabiajaca w zlotowkach ?

    pzdr
    wkg

  • 13. Data: 2005-01-11 10:48:59
    Od: "Jacek Maliszewski EFIX Polska" <j...@e...com>

    > Ale jak to co piszesz ma sie do kwestii ryzyka kursowego w kredycie
    zlotowym
    > zaciaganym przez osobe zarabiajaca w zlotowkach ?

    Oczywiscie ze ma. Nie mailby, gdyby dochody byly indeksowane zmieniajaca sie
    wysokoscia stop procentowych. Niestety z tego co wiem tak nie jest. I gdyby
    stopy % wzrosly o polowe (na przyklad z 6% do 9%), to nie sadze by w tym
    samym czasie dochody tej osoby tez wzrosly o polowe tylko z tego powodu, ze
    stopy% wzrosly :)

    Wiec ryzyko istnieje , zgadza sie?

  • 14. Data: 2005-01-11 10:58:33
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > 9%), to nie sadze by w tym samym czasie dochody tej osoby tez wzrosly
    > o polowe tylko z tego powodu, ze stopy% wzrosly :)

    Oczywiscie, ze nie ; )))
    -----------------------------
    Nie wynika to z zadnych zalozen. Po prostu do ryzyka kredytowego i ryzyka
    stopy procentowej w przypadku kredytow w PLN dochodzi ryzyko kursowe w
    przypadku kredytu walutowego. Wszystko w temacie.
    -----------------------------

    Istnieje cala masa ryzyk ... tyle, ze w tym przypadku akurat nie istnieje
    ryzyko kursowe ( kursu wymiany walut ) bo takiej wymiany nie ma w tym
    przypadku. I o tym rozmawiamy. Czytaj uwaznie ; )

    To o czym piszesz to ryzyko stopy procentowej i ryzyko kredytowe zwiazane w
    czesci zwiazanej ze zmiana stop. Zwiazane takze z ryzykiem wpadniecia pod
    samochod kredytobiorcy i wieloma innymi.

    pzdr
    wkg

  • 15. Data: 2005-01-11 11:26:35
    Od: "Jacek Maliszewski EFIX Polska" <j...@e...com>

    > Oczywiscie, ze nie ; )))

    Czy napisalem "ryzyko kursowe" czy moze "ryzyko"?
    Chodzilo mi o ryzyko stopy procentowej. Ktore istnieje bez wzgledu na to w
    jakiej walucie osiaga sie przychody a w jakiej walucie splaca sie
    zobowiazania.

    Malin

  • 16. Data: 2005-01-11 18:03:09
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > Chodzilo mi o ryzyko stopy procentowej. Ktore istnieje bez wzgledu na
    > to w jakiej walucie osiaga sie przychody a w jakiej walucie splaca sie

    Oczywiscie, ze nie napisales ; )) Tlumaczylem po porostu Krzysztofowi
    Halasie na czym mniej wiecej to polega.

    pzdr
    wkg

  • 17. Data: 2005-01-11 21:49:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "wkg" <w...@p...onet.pl> writes:

    > Oczywiscie, ze nie napisales ; )) Tlumaczylem po porostu Krzysztofowi
    > Halasie na czym mniej wiecej to polega.

    Tlumaczenie jednak cokolwiek dziwne.

    Tak czy owak opisana to nie jest jedyna postac ryzyka w kredytach
    we wlasnej walucie.

    Jest np. takie ryzyko, ze biorac kredyt we wlasnej walucie mozesz
    nie zarobic na zmianach kursow :-)

    Naturalne jest, ze nie ma takiego ryzyka, ze zlotowka przestanie
    byc zlotowka. Jesli chciales wlasnie to udowodnic, to zgadzam sie,
    ze dokladnie tak jest. Niestety nic z tego nie wynika,
    w szczegolnosci nie wynika z tego to, ze taki kredytobiorca moze
    miec w glebokim powazaniu kursy walut (a mam wrazenie ze normalnie
    wlasnie cos takiego byloby brakiem ryzyka kursowego).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 18. Data: 2005-01-11 22:35:56
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    > Naturalne jest, ze nie ma takiego ryzyka, ze zlotowka przestanie
    > byc zlotowka.

    Nie. Zacznij myslec. W przypadku, gdy nie ma przewalutowania nie ma ryzyka
    zwiazanego ze zmianem kursu wymiany walut. No, chyba, ze trolujesz, bo to
    zaczyna byc bardzo prawdopodobne .

    pzdr
    wkg

  • 19. Data: 2005-01-11 23:54:27
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "wkg" <w...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^
    > Nie. Zacznij myslec. W przypadku, gdy nie ma przewalutowania nie ma ryzyka
    > zwiazanego ze zmianem kursu wymiany walut. No, chyba, ze trolujesz, bo to
    > zaczyna byc bardzo prawdopodobne .

    Facet. A co ja napisalem???

    Czy do Ciebie naprawde trzeba pisac wszystko wielkimi literami, czy
    tylko akurat teraz masz zly dzien?

    Czy myslisz moze, ze sformulowanie "zlotowka przestanie byc zlotowka"
    mialo oznaczac np. roztopienie sie metalu, z ktorego jest wykonana
    moneta 1 zl, czy tez raczej (zwlaszcza na p.b.b) (nierealna) zmiane
    wartosci 1 zl na wartosc inna niz 1 zl???

    Jesli nie mozesz przyjac do wiadomosci, ze praktycznie kazdy kredyt
    wiaze sie z ryzykiem kursowym (mimo braku przewalutowania - a wiec
    niekoniecznie bezposrednim), to juz nie moj problem. Tylko raczej
    nie staraj sie tego udowadniac metodami niejakiego Urbana, bo one
    do niczego sensownego nie prowadza.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 20. Data: 2005-01-12 07:59:14
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com>

    > Nie. Zacznij myslec. W przypadku, gdy nie ma przewalutowania nie ma ryzyka
    > zwiazanego ze zmianem kursu wymiany walut. No, chyba, ze trolujesz, bo to
    > zaczyna byc bardzo prawdopodobne .

    Problem w tym, ze 1 stycznia 2007, 2008 lub 2009 (nie ma to znaczenia w
    ktorym roku, ale wazne, ze dOKLADNIE 1 stycznia i tylko w tym jednym dniu!!)
    przewalutuja Tobie kredyt z PLN na EUR chocbys sie uparl, ze tego nie chcesz
    ;-)

    Pamietaj wiec, ze narazasz sie an ryzyko, iz tuz przed tym dniem Zloty moze
    sie gwaltownie oslabic, przez co po przeliczeniu na Euro wzrosnie Tobie
    kapital do splaty.

    Tak wiec ja bym unikal teraz dlugoterminowych kredytow w PLN, ktore
    przechodza przez te feralna date przewalutowania. Lepiej samemu dokonac tej
    czynnosci (przewalutowanie) wtedy gdy Tobie to najbardziej odpowiada, a nie
    wtedy, gdy odgornie za ciebie zadecyduja :)

    Malin