  • 1. Data: 2002-02-07 10:30:40
    Temat: banki, ECN, linux itp...
    Od: Radek Stachowiak <r...@U...alter.pl>

    Hej,

    drobna ciekawostka, byc moze nie dla wszystkich.
    Systemy bankowe (konkretnie dostep do nich przez WWW z inetu):
    .. mbank
    .. fortis

    uzywaja prawdopodbnie sprzetu (!) lub oprogramowania (chodzi mi o
    urzadzenia przylaczajace do sieci: routery/firewalle) nie zgodnego z
    sygnalizacja TCP ECN. Przy czym o ile samo ECN jest na tyle nowe ze nie
    dużo elementów je w pełni wspiera, o tyle w tych dwóch (może też w
    innych) bankach sa urządzenia które na ECN się zatykaja! Objaw jest taki
    ze do tych bankow dostać się nie można.

    Problem nie jest szeroki, gdyż ECN domyślnie włączone jest m.in. tylko w
    niektórych nowych kernelach linuxa, a i tak większość osób za to
    odpowiedzialnych za serwery ma świadomość tego że znajdują się jeszcze
    gdzieś takie 'kwiatki' jak mbank i fortis przezornie to wyłączają
    (szkoda że tracąc możliwosci jakie daje ECN).

    W każdym razie pomaga oczywiście wyłączenie
    (Linux: echo "0" > /proc/sys/net/ipv4/tcp_ecn)
    a dotyka to nas tylko wtedy jeśli np. korzystamy z usług proxy providera
    którego to proxy stoi na Linuxie i ma włączone ECN. Lub też oczywiście
    jeśli sami korzystamy bezpośrednio z systemu z włączonym ECN.

    Z ciekawostek, fortis był nawet zainteresowany w te sprawe, i
    oddelegowani specjaliści badali problem op stronie swojej jak i klienta
    (uzyskali dostęp), jednak nie byli tego w stanie zlokalizować :-))))

    --
    radoslaw.

  • 2. Data: 2002-02-07 11:02:50
    Temat: Re: banki, ECN, linux itp...
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Thu, Feb 07, 2002 at 10:30:40AM +0000, Radek Stachowiak wrote:

> [...]
    > dużo elementów je w pełni wspiera, o tyle w tych dwóch (może też w
    > innych) bankach sa urządzenia które na ECN się zatykaja! Objaw jest taki

    Nie. ECN jest z tego punktu widzenia troche zbyt nowe. Uwazam ze nie
    ma znadnej winy po stronie ani mbanku ani fortisa ze nie obsluguja,
    choc fajnie by bylo jak by zaczeli. Szkoda natomiast wielka ze nie
    umieli tego namierzyc ;-(

    > Z ciekawostek, fortis był nawet zainteresowany w te sprawe, i
    > oddelegowani specjaliści badali problem op stronie swojej jak i klienta
    > (uzyskali dostęp), jednak nie byli tego w stanie zlokalizować :-))))

    O, ostatnie zdanie mialo byc tutaj ;-)

    --

    --w

  • 3. Data: 2002-02-07 16:37:58
    Od: Radek Stachowiak <r...@U...alter.pl>

    In article <2...@d...pingwin.waw.pl>, Wojtek Piecek wrote:

> [...]
    > ma znadnej winy po stronie ani mbanku ani fortisa ze nie obsluguja,
    > choc fajnie by bylo jak by zaczeli. Szkoda natomiast wielka ze nie

    hmmm, tyle ze to jest tak:
    1. wsparcie dla ECN
    2. brak wsparcia, ale nie robi problemow
    3. glupieje odrzucajac pakiety

    rozumiem ze 1. wymagac nie mozna. ale co innego, ignorowac nieznane
    ECN w pakietach (2) a co innego powodowac ze ruch ustaje!
    a w trybie (2) dziala na oko 90% internetu jakos sobie z tym radzac.

    tak wiec wina chyba jednak jest po ich stronie.

    --
    radoslaw.

  • 4. Data: 2002-02-07 16:55:42
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Thu, Feb 07, 2002 at 04:37:58PM +0000, Radek Stachowiak wrote:

> [...]
    > ECN w pakietach (2) a co innego powodowac ze ruch ustaje!
    > a w trybie (2) dziala na oko 90% internetu jakos sobie z tym radzac.

    Nie, o ile pamietam to stosowanie ECN moze powodowac ze z takim hostem
    (stosujamym ECN) sie nie dogadasz. Poza tym (z pamieci - dyskusja
    kiedys byla prowadzona na liscie kernelowej linuxa) to jest
    extension. Nie mam czerwonej ksiazeczki, wiec sprawdzic nei moge, ale
    ECN w protokole chyba nie jest zdefiniowane.

    > tak wiec wina chyba jednak jest po ich stronie.

    Nie, twierdze ze nie. Ale postaraj sie mnie przekonac twierdzac
    inaczej ;-)

    Ja poszukam na ile faktycznie stosowanie ECN psuje protokol.

    --

    --w

  • 5. Data: 2002-02-08 16:45:48
    Od: Radek Stachowiak <r...@U...alter.pl>

> [...]
    > ECN w protokole chyba nie jest zdefiniowane.
    >
    > Ja poszukam na ile faktycznie stosowanie ECN psuje protokol.

    nie bede sie spieral bo pewny tez nie jestem, ale chyba bylo tak ze nie
    psuje (tzn wykorzystuje, bity reserved) a fakt nie dogadania sie jest
    spowodowany tym ze wlasnie jeden ma zla implementacje stosu.
    Ale jak znajdziesz daj znac, z checia sie dowiem jak jest na pewno.

    --
    radoslaw.

  • 6. Data: 2002-02-08 19:26:07
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Fri, Feb 08, 2002 at 04:45:48PM +0000, Radek Stachowiak wrote:

> [...]
    > spowodowany tym ze wlasnie jeden ma zla implementacje stosu.
    > Ale jak znajdziesz daj znac, z checia sie dowiem jak jest na pewno.

    Powiem tak:

    . problem zglosilem do multibanku, razem z rfc i opisem pobieznym
    problemu
    . kwestia tego co filtrujemy polega na tym ze ze wzgledu na pewne
    bity reserved firewall (dobry) powinien nie przepuszczac pakietow
    ktore ich uzywaja bo po drugiej stronie (sieci wew) moga robic rzeczy
    niefajne. I ja to naprawde rozumiem. Druga sprawa to nadazanie za
    swiatem.

    Ale proponuje poczekac na odpowiedz.

    --

    --w