  • 1. Data: 2002-02-07 10:28:55
    Temat: Czeki bankierskie
    Od: "Pawel Pieczynski" <p...@w...pl>

    Czy jest w Polsce bank, ktory wydaje klientom czeki bankierskie (w
    postaci ksiazeczki czekowej) ?

    Mam kilku kontrahentow zagranica, ktorzy przyjmuja platnosci tylko w tej
    formie. Dotychczas placilem Euroczekami, ale wycofali.

    Pozdrawiam,
    Pawel Pieczynski

  • 2. Data: 2002-02-07 12:20:58
    Temat: Re: Czeki bankierskie
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@a...katowice.pl>

    Użytkownik "Pawel Pieczynski" napisał w wiadomości

    | Czy jest w Polsce bank, ktory wydaje klientom czeki bankierskie (w
    | postaci ksiazeczki czekowej) ?

    Z tego co mi wiadomo, czeki bankierskie wydawane są do określonej
    transakcji, tak więc książeczki czekowej nie dostaniesz. No chyba, że w
    jednym dniu wystąpisz o kilka czeków bankierskich i sobie je zszywaczem
    zepniesz ;-))))

    Pozdrawaiam,
    Jarek

  • 3. Data: 2002-02-07 16:54:50
    Od: "Pawel Pieczynski" <p...@w...pl>

    Uzytkownik "Jarosław Łysio" <j...@a...katowice.pl> napisal w wiadomosci
> [...]
    > transakcji, tak więc książeczki czekowej nie dostaniesz. No chyba, że w
    > jednym dniu wystąpisz o kilka czeków bankierskich i sobie je zszywaczem

    Tego sie obawialem. W Pekao powiedzieli mi, ze jednego dnia zamawia sie czek
    na okreslona transakcje, drugiego odbiera. Mialem jednak nadzieje, ze nie
    jest to w Polsce regula i ze w innym banku mozna dostac ksiazeczke przy
    zalozeniu konta, jak w kazdym cywilizowanym panstwie...

    PP

  • 4. Data: 2002-02-07 18:52:00
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

    Użytkownik "Pawel Pieczynski" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jest to w Polsce regula i ze w innym banku mozna dostac ksiazeczke przy
    > zalozeniu konta, jak w kazdym cywilizowanym panstwie...

    W _KAZDYM_ cywilizowanym panstwie czek BANKierski wystawia BANK.

    M.

  • 5. Data: 2002-02-07 20:29:34
    Od: "tp" <t...@d...net>

    "Pawel Pieczynski" <p...@w...pl> wrote in message

    > Mialem jednak nadzieje, ze nie
    > jest to w Polsce regula i ze w innym banku mozna dostac ksiazeczke przy
    > zalozeniu konta, jak w kazdym cywilizowanym panstwie...

    Pomylilo Ci sie z czekami osobistymi.
    Czek bankierski jest wystawiany (=podpisany) przez bank
    i gwarantowany majatkiem banku. Posiadanie ksiazeczki
    takich czekow (a jeszcze pewnie chcialbys bez wpisanych
    kwot ?) byloby IMHO szybka droga do doprowadzenia
    dowolnego banku do bankructwa.

    Pozdrowionka
    Tadeusz

  • 6. Data: 2002-02-07 21:56:19
    Od: "Pawel Pieczynski" <p...@w...pl>

    Uzytkownik "tp" <t...@d...net> napisal w wiadomosci
> [...]
    > takich czekow (a jeszcze pewnie chcialbys bez wpisanych
    > kwot ?) byloby IMHO szybka droga do doprowadzenia

    Byc moze nie odrozniam czeku osobistego od bankierskiego. W kazdym razi moi
    zagraniczni koledzy po fachu (wolny zawod) oplacaja np. skladki czlonkowskie
    takimi czekami. Kwoty wpisuja samodzielnie. Rowniez 80 % moich zagranicznych
    klientow placi mi takimi czekami. Oddaje je do inkasa w polskim banku.
    Chcialbym podobnym srodkiem platniczym oplacac kontrahenta za granica. Czy
    moge taki srodek platniczy otrzymac w polskim banku?

    PP

  • 7. Data: 2002-02-08 00:42:17
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@a...katowice.pl>

> [...]

    zagranicznych
    | klientow placi mi takimi czekami. Oddaje je do inkasa w polskim banku.

    To są po prostu czeki, a nie czeki bankierskie ani "osobiste".

    | Chcialbym podobnym srodkiem platniczym oplacac kontrahenta za granica. Czy
    | moge taki srodek platniczy otrzymac w polskim banku?

    Czek nie jest środkiem płatniczym, można powiedzieć, że czek spełnia głównie
    funkcję płatniczą.
    Chociaż Ustawa z dnia 28 kwietnia 1936 r. - Prawo czekowe nie ogranicza
    możliwości stosowania czeków w obrocie zagranicznym, w swoich regulaminach
    banki ograniczają możliwość wykorzystywania czeków jedynie do terytorium
    kraju.
    Z tego co mi wiadomo, polskie banki przyjmują do inkasa czeki z zagranicy
    (realizacja płatności trwa bardzo długo), jednak nie słyszałem, by polskie
    banki wydawały czeki, które można by wykorzystywać w obrocie z zagranicą
    (nie wiadomo dlaczego).
    Do płatności zagranicznych chyba będziesz musiał stosować polecenia zapłaty
    lub czeki bankierskie. Można też do tego wykorzystywać tzw. "czeki
    podróżnicze" - może się to okazać formą najtańszą (choć zasadniczo czeki
    podróżnicze do tego nie służą, można je w ten sposób wykorzystywać).

    Pzdr.,
    Jarek

  • 8. Data: 2002-02-08 08:23:44
    Od: "Grzegorz Mucha" <g...@p...pl>

> [...]
    > Chcialbym podobnym srodkiem platniczym oplacac kontrahenta za granica. Czy
    > moge taki srodek platniczy otrzymac w polskim banku?

    skoro dajesz czek do inkasa to znaczy, że to nie jest czek bankierski - za
    czek bankierski dostaniesz kasę od razu, pod warunkiem spełnienia kilku
    warunków np. że zgadzają się podpisy na czeku z tym co znajduje sie na
    wzorach podpisów w banku (na specjalnych aktualizowanych mikrofilmach)

    jeżeli oddałeś czek do inkasa to albo nie jest to czek bankierski tylko
    zwykły czek z wystawienia prywatnego (czyli po prostu z prywatnego rachunku
    jak np.euroczek), bardzo popularny we Francji oraz w USA albo też bank nie
    uznał czeku za bankierski - generalnie czek bankierski traktowany jest przez
    bank jak gotówka
    --
    GM

  • 9. Data: 2002-02-08 10:30:07
    Od: "Pawel Pieczynski" <p...@w...pl>

    Uzytkownik "Grzegorz Mucha" <g...@p...pl> napisal w wiadomosci

> [...]
    > jak np.euroczek), bardzo popularny we Francji oraz w USA albo też bank nie
    > uznał czeku za bankierski - generalnie czek bankierski traktowany jest

    Dzieki za wyjasnienia.

    PP

  • 10. Data: 2002-02-10 03:42:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Grzegorz Mucha" <g...@p...pl> writes:

> [...]
    > warunków np. że zgadzają się podpisy na czeku z tym co znajduje sie na
    > wzorach podpisów w banku (na specjalnych aktualizowanych mikrofilmach)

    Wiesz, troche zalezy od banku. Zreszta normalny czek tez czesto mozna
    od razu zamienic na gotowke (czy inny przelew).
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator