  • 1. Data: 2003-05-25 12:47:42
    Temat: aukcja i western union
    Od: c...@w...pl

    mam nastepujace pytanie
    dotyczace zaplaty western union , na jednej z aukcji
    ( ebay ) zaproponowano mi nastepujacy manewr ( jako ze
    nie bylem do konca pewien ,wiarygodnosci sprzedawcy.. )

    wysle pieniadze poprzez western union
    na adres sprzedajacego ,ale na imie i nazwisko
    jakiejs innej osoby ( np mojego brata )

    a kiedy towar dotrze do mnie ,zmienie poprzez
    western union imie i nazwisko odbiorcy
    i wtedy on bedzie mogl odebrac kase ???

    i w zwiazku z tym moje pytanie ,czy
    moze to zadzialac w ten sposob ????

    czy mam pewnosc ze western union nei odda mu kasy ,
    wlasnei z powodu ze na przekazie jest jego adres ???

    Pozdrawiam
    i prosze o szybka odpowiedz...

  • 2. Data: 2003-05-25 14:41:17
    Temat: Re: aukcja i western union
    Od: "Dżony Bigut" <d...@N...gazeta.pl>

    c...@w...pl napisał(a):

> [...]
    > moze to zadzialac w ten sposob ????
    >
    > czy mam pewnosc ze western union nei odda mu kasy ,
    > wlasnei z powodu ze na przekazie jest jego adres ???

    Jeśli imię i nazwisko odbierającego nie będzie się zgadzało to nie będzie
    mógł wypałacić tych pieniędzy. Nie bardzo wiem dlaczego wykonanie wpłaty na
    inną osobę daje tej osobie jakiekolwiek gwarancje. Zawsze przecież osoba
    wpłacająca (czyli w tym przypadku Ty) może zmienić dyspozycję lub ją odwołać
    (pod warunkiem że wypłata nie została już wykonana). W przekazie WU adres nie
    jest obligatoryjny (tzn. trzeba go wpisać w formularzu) ale w systemie WU
    niekoniecznie i nie jest to informacja na podstawie której dokonuje się
    weryfikacji. Najważniejsze jest imię i nazwisko odbiorcy (które weryfikuje
    się na podstawie dokumentu tożsamości) lub do pewnej kwoty można ustalić
    hasło-odzew które musi znać osoba wypłacająca. Trzeba też podać kraj
    przeznaczenia a osoba wypłacająca musi znać kwotę (nie może pomylić się
    więcej niż 10%). Wystarczy więc jeśli przy wpłacie nie ustanowisz hasła to
    możesz być pewny że wypłata na inną osobę nie zostanie wykonana. Z tym że
    równie dobrze mógłbyś tej wpłaty wogóle nie wykonywać bo to i tak ty
    decydujeszczy ona zostanie wogóle wykonana.
    Pozdrawiam
    Dżony Bigut

  • 3. Data: 2003-05-25 15:10:57
    Od: c...@w...pl

    wielkie dzieki :)

    to tamta strona zaproponowala taki model
    transakcji... ja jestem uczciwy ,a ryzyko w tym
    przypadku jest po tamtej stronie...

  • 5. Data: 2003-05-25 15:21:35
    Od: "sklep.pko.pl" <b...@u...viacomp.com.pl>

    > weryfikacji. Najważniejsze jest imię i nazwisko odbiorcy (które weryfikuje

    najważniejszy dla WU (przynajmniej w usa) jest numer transakcji
    adres i reszta mają znaczenie drugorzędne - szczególnie przy mniejszych
    kwotach - rzędu mniejszego niż bodajże 900 USD nikt tam nie będzie sprawdzał
    jego nazwiska (wręcz wymaganie okazania ID jest powyżej 900 USD)

    nie dotyczy to Polski - bo u nas dla zasady w każdej możliwej sytuacji
    panienki chcą oglądać dowody os, nawet listonosz chce żeby przybijać
    pieczątki, pokazywąc dokumenty itd

    ich system jest inny - jeśli kwota będzie poniżej tych 900-set, do tego
    przyjdzie człowiek poda numer transakcji imie i nazwisko to ma olbrzymią
    szansę że nikt go o ID nie poprosi

  • 4. Data: 2003-05-25 15:21:35
    Od: "sklep.pko.pl" <b...@u...viacomp.com.pl>

  • 6. Data: 2003-05-25 15:49:03
    Od: c...@w...pl

    wlasnie o to chodzi
    ze NAZWISKO I IMIE beda inne ,
    natomiast adres ten sam ....

    mam jeszcze pytanie ,czy istnieje mozliwosc zmiany imienia/nazwiska
    odbiorcy ,po tym jak przekaz zostal wyslany ??

  • 7. Data: 2003-05-25 17:27:01
    Od: "sklep.pko.pl" <b...@u...viacomp.com.pl>

    > ze NAZWISKO I IMIE beda inne ,
    > natomiast adres ten sam ....
    >
    > mam jeszcze pytanie ,czy istnieje mozliwosc zmiany imienia/nazwiska
    > odbiorcy ,po tym jak przekaz zostal wyslany ??

    tak, idziesz do tego biura WU gdzie przelew wysłałeś i możesz albo poprawić
    dane (ja nawet kraj docelowy zmieniałem i też było ok)
    możesz też wycofać przelew (ale pobranej prowizji Ci nie oddadzą) - dlatego
    to całe zabezpieczenie jest "o kant tyłka" bo jakbyś chciał go oszukać to i
    tak byś mógł kasę wycofać

    a z drugiej strony gdyby on chciał oszukać Ciebie to i tak tą kasę wyciągnie
    niezależnie od danych odbiorcy - jeśli tylko podasz mu numer transakcji
    (zakładam się o piwo że w usa taki numer przejdzie bez problemu)

  • 8. Data: 2003-05-25 20:27:28
    Od: "Dżony Bigut" <d...@N...gazeta.pl>

    sklep.pko.pl <b...@u...viacomp.com.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > ich system jest inny - jeśli kwota będzie poniżej tych 900-set, do tego
    > przyjdzie człowiek poda numer transakcji imie i nazwisko to ma olbrzymią

    Ten nr (tzw MTCN) wcale nie jest konieczny do tego aby zrobić wypłatę. Pomaga
    on tylko precyzyjnie zlokalizować transakcję w bazie WU i zwykle się o niego
    prosi w biurze WU czy banku który go obsługuje, ponieważ pracownik może w ten
    sposób szybciej znaleźć pieniądze do wypłaty. Zasadą WU jest to iż jeśli nie
    ma nadanego hasła to wypłatę może zrobić jedynie osoba do której przekaz
    został przesłany (nikt inny). A jedyna metoda by ustalić czyjąś tożsamość to
    okazanie dokumentu osobistego. Jeśli gdzieś, ktoś wypłaca komuś bez tej
    formalności to jest to niezgodne z zasadą WU i klient wpłacający pieniądze ma
    prawo prawo reklamować wypłatę innej osobie niż wskazana w dokumencie wpłaty.
    Warto dlatego zachować dokument potwierdzający dokonanie wpłaty.
    Pozdrawiam
    Dżony Bigut