    From: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Zabezpieczenia bankowych serwisow internetowych
    Date: Tue, 8 Jul 2003 09:07:06 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@chello062179062116.chello.pl

    Bartol Partol wrote:
    > 6. koszt - serwis SMSowy w Inteligo kosztuje 4,99 zl miesiecznie
    > niezaleznie od liczby wyslanych SMSow; ja ich dostaje male
    > kilkadziesiat miesiecznie mimo, ze nie wykonuje bardzo wielu
    > transakcji, sadze ze 2-3
    > zl miesiecznie w zupelnosci wystarczy na pokrycie kosztow wysylania
    > SMSow z haslami (token w jakims banku kosztuje okolo 30 zl, wiec
    > koszty
    > sa porownywalne)

    W Inteligo a i owszem. W innych bankach trzebaby zmieniac system i tak
    dalej. A to kosztuje.

    > i nie stanowi duzego problemu, chociaz banki powinny sobie
    > wynegocjowac jakies priorytety u opow; poza tym zawsze sa
    > alternatywne kanaly dostepu (jak ktos bardzo musi)

    Jest oferta jakies firmy - pamietam, bo dodawalem do PRnewsa. Jak na
    razie nikt nie skorzystal

    > 8. promocja i reklama - a czy jakis bank promuje swoje
    zabezpieczenia?
    > uzytkownik sam muszi sie dowiedziec jak interesujace go banki
    > zabezpieczaja dostep do jego kasy i wybiera najbardziej dla niego
    > odpowiedni

    A to typowe. Jesli juz zacznie to bedzie klientowi cos chrzanil o SSLu
    i tak dalej. Nigdzie nie jest napisane co staloby sie, gdyby ktos
    jednak wszedl na konto itp ;)

    > 9. wniosek - nie jest to idealne rozwiazanie, ale IMHO warte
    > przemyslenia, szczegolnie dla bankow, ktore nie stosuja tokenow i
    kart
    > kodow, tylko same hasla (i ewentualnie limity)

    Wiesz - wnioskow racjonalizatorskich ;) i ulatawiajacych korzystanie
    to mozna duzo wyprodukowac. Ale nikt nie patrzy na koszty....
    Jednym z kosztow jest to, ze musisz ten nowy system jakos z kims z
    zewnatrz robic - czy to nie jest w jakis sposob outsourcing? Bo jesli
    tak - to masz prawo bankowe (jeszcze nie znowelizowane). A robienie
    tego we wlasnym zakresie- to wymaga zespolu kilku ludzi, wdrozenia
    projketu - i nie widac znowu duzych zyskow - chyba ze dasz to
    wszystkim klientom i tak jak w Inteligo kazesz im za to placic
    (pamietasz - kiedys w Inteligo byly 3 opcje do wybru z SMSami - a nie
    kazdemu to jest potrzebne....).

    To juz lepiej zainwestoweac w tokeny - male, poreczne, mozesz nosic ze
    soba. Jeszcze kazesz zaplacic itp.

    Poza gadzetomania i twoim poczuciem bezpieczenstwa nie widze w tym
    momencie uzasadnienia ekonomicznego takiego rozwiazania. To nie jest
    nowy produkt, na ktorym bank moglby zarobic....

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankowosci