  • 1. Data: 2015-02-15 10:33:01
    Temat: Wymiana dowodu osobistego a banki
    Od: Dąbrowski <n...@a...pl>

    Z powodu utraty ważności musiałem wymienić dowód osobisty. Żeby
    zaktualizować dane w AliorSync muszę pofatygować się do oddziału Alior
    Banku, w Meritum wystarczy przesłać kserokopię nowego DO, w BGŻ DO ich
    nie interesuje, wystarczy PESEL, a w mBanku dane mogłem zaktualizować na
    stronie www ale bank zweryfikował dane i dopiero po weryfikacji w
    systemie pokazał się nowy numer DO. Po dwóch dniach dostałem smsa z
    mBanku, że weryfikacja wypadła pozytywnie i nowy numer DO został
    zapisany w systemie.
    W jaki sposób mBank weryfikuje zmienione dane? Do jakich baz ma dostęp?
    W Urzędzie Skarbowym kiedyś trzeba było zgłaszać wymianę DO, teraz są
    powiadamiani "z urzędu". A może istnieje jakaś baza ewidencji ludności
    gdzie wybrane urzędy i banki mogą sprawdzić aktualne dane? Dlaczego więc
    inne banki (AliorSync) tego nie stosują?

  • 2. Data: 2015-02-15 10:48:31
    Temat: Re: Wymiana dowodu osobistego a banki
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-02-15 o 10:33, Dąbrowski pisze:
> [...]
    > zapisany w systemie.
    > W jaki sposób mBank weryfikuje zmienione dane? Do jakich baz ma dostęp?

    Nie jestem fachowcem, ale też przerabiałem zmianę danych w DO w bankach.
    Sądzę, iż ta weryfikacja to taki pic na wodę - pewnie sprawdzają czy
    zgadza się liczba cyfr i liter, a dane (np. data urodzin) są takie same
    dla starego i nowego dowodu. Wątpię czy mają jakiś dostęp do baz danych.

    > W Urzędzie Skarbowym kiedyś trzeba było zgłaszać wymianę DO, teraz są
    > powiadamiani "z urzędu".

    Tak jest już od kilku lat.

    A może istnieje jakaś baza ewidencji ludności
    > gdzie wybrane urzędy i banki mogą sprawdzić aktualne dane?

    Dopiero ma być coś takiego stworzone. Wtedy w DO nie będzie adresu.
    Stawiam jednak na "wybrane urzędy", a nie banki. Te nie powinny mieć
    wglądu w dane osobowe ludności.

    Dlaczego więc
    > inne banki (AliorSync) tego nie stosują?

    Jest to kwestia poziomu bezpieczeństwa w bankach. Tak jak niektóre do
    logowania stosują tzw. hasła maskowane, a inne nie. W niektórych trzeba
    podawać kod z tokena, a w innych nie itd. Zauważ, że w Aliorze sprawdzi
    Twoją tożsamość pracownik. W Meritum wystarczy xero, a to podrobić jest
    bardzo łatwo. Sam PESEL jest banalnie prosty do "zdobycia". Ten poziom
    bezpieczeństwa- moim zdaniem - jest żenująco niski i potem mamy tyle
    historii o skradzionych DO, zaciąganiu na nie kredytów, używaniu do
    oszustw internetowych itd.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2015-02-15 11:31:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 15 Feb 2015 10:33:01 +0100,
    Dąbrowski<n...@a...pl> wrote:
    > Z powodu utraty ważności musiałem wymienić dowód osobisty. Żeby

    A podkręcić daty ważności w systemie nie mogłeś? Sync umożliwia i
    jest spokój.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-02-15 11:37:57
    Od: osa <w...@p...fm>

    W dniu 2015-02-15 o 10:33, Dąbrowski pisze:
    > w Meritum wystarczy przesłać kserokopię nowego DO

    kilka dni temu zaktualizowałem te dane przez ich wniosek w systemie
    transakcyjnym, żadnego skanu/ksero nie wysyłałem

    > w BGŻ DO ich nie interesuje, wystarczy PESEL,

    Napisałem do nich jak zaktualizować DO (i adres). Odpisali żeby wysłać
    wiadomość z informacją o zmienionych danych przez pocztę wewnętrzną, a
    skan dowodu na jakiegoś maila (co uważam za mało bezpieczne więc olewam).

    Jak zwykle na to samo pytanie uzyskaliśmy w tych samych bankach różne
    informacje... ale jakoś mnie to nie dziwi.

  • 5. Data: 2015-02-15 13:35:01
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    W dniu 2015-02-15 o 10:33, Dąbrowski pisze:

    > W jaki sposób mBank weryfikuje zmienione dane? Do jakich baz ma dostęp?

    Na pewno ma dostęp do bazy dokumentów zastrzeżonych.

  • 6. Data: 2015-02-15 20:29:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Feb 2015 10:48:31 +0100, S napisał(a):

> [...]
    > zgadza się liczba cyfr i liter, a dane (np. data urodzin) są takie same
    > dla starego i nowego dowodu. Wątpię czy mają jakiś dostęp do baz danych.

    Jest jakas suma kontrolna w tych cyferkach, ale to moze sprawdzac
    program przy wprowadzaniu.
    Byc moze jakis pracownik musial recznie zmiane zatwierdzic, bo dostepu
    do baz raczej nie maja. Sprawdzenie w jakis bankowych rejestrach, np
    skradzionych dowodow raczej nie ma sensu.

    > Tak jest już od kilku lat.

    Nie calkiem jak sie okazuje
    https://msw.gov.pl/pl/sprawy-obywatelskie/ewidencja-
    ludnosci-dowo/dowody-osobiste/wydanie-dowodu-osobist
    /9556,Obowiazek-powiadomienia-urzedu-skarbowego-o-wy
    mianie-dowodu-osobistego.html

    > Dopiero ma być coś takiego stworzone. Wtedy w DO nie będzie adresu.
    > Stawiam jednak na "wybrane urzędy", a nie banki. Te nie powinny mieć
    > wglądu w dane osobowe ludności.

    Ale co za problem zrobic system, w ktory zainteresowany wprowadzi dane
    z dowodu i zobaczy: prawidlowy/nieprawidlowy/skradziony/niewazny ?
    Danych nie ujawniasz, bo dane wprowadzajacy juz ma.

    O jakim zabezpiecznieniu chipowym nie wspominajac..

    J.

  • 7. Data: 2015-02-15 20:41:26
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-02-15 o 20:29, J.F. pisze:
    > Ale co za problem zrobic system, w ktory zainteresowany wprowadzi dane
    > z dowodu i zobaczy: prawidlowy/nieprawidlowy/skradziony/niewazny ?
    > Danych nie ujawniasz, bo dane wprowadzajacy juz ma.

    Tak już jest. Baza zastrzeżonych dokumentów.

    --
    -----------
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2015-02-15 23:02:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dąbrowski <n...@a...pl> writes:

> [...]
    > nie interesuje, wystarczy PESEL, a w mBanku dane mogłem zaktualizować
    > na stronie www ale bank zweryfikował dane i dopiero po weryfikacji w

    A w jakim celu właściwie "aktualizuje się" dowód osobisty w banku?
    Bo to, że np. DO może być potrzebny do otwarcia konta, w celu
    np. potwierdzenia tożsamości klienta, to rozumiem. Ale później?
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2015-02-15 23:11:23
    Od: S <a...@w...pl>

    W dniu 2015-02-15 o 23:02, Krzysztof Halasa pisze:
    > A w jakim celu właściwie "aktualizuje się" dowód osobisty w banku?
    > Bo to, że np. DO może być potrzebny do otwarcia konta, w celu
    > np. potwierdzenia tożsamości klienta, to rozumiem. Ale później?

    Później zadają pytania np. celem weryfikacji telefonicznej klienta.

    --
    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2015-02-16 00:51:03
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    W dniu 2015-02-15 o 23:11, S pisze:
> [...]

    Później zwłaszcza w celu potwierdzenia tożsamości klienta,
    identyfikacja potwierdzonym dokumentem jest bardziej wiarygodna.