  • 1. Data: 2007-04-27 23:46:48
    Temat: Wybryki Ryanair'a
    Od: Piotr Gralak <g...@g...pl>

    Wygląda na to, że Ryanair znalazł sobie kolejne, po opłacie za płatność
    kartą, źródło dochodu. Chodzi o sytuację, gdy płatność jest w EUR
    (wybieramy lot w jedną stronę, który nie zaczyna się z PL) a płacona
    jest kartą polską. Jeszcze parę miesięcy temu wszystko było normalnie -
    na wyciągu karty miałem kwotę w EUR taką, jak przy zakupie, i
    przeliczenie na PLN dokonane przez bank. Niedawno zauważyłem, że
    transakcja taka w mBanku została rozliczona od razu w PLN. Dokonując
    następnego zakupu użyłem karty Citka, i sytuacja się powtórzyła. Z tego
    wnoszę, że Ryanair sam przelicza sobie kwotę transakcji na PLN, bo karta
    jest polska.
    Co ciekawe, w przypadku płatności kartą VE Inteligo zadziałało po
    staremu - EUR przeliczone przez bank. Czyli Ryanair robi swój przekręt
    wyłącznie przy kartach kredytowych. Nie podejrzewam banków, gdyż mało
    prawdopodobne jest, by Citi i mBank razem się zmówiły, a poza tym
    transakcja w EUR innego przewoźnika (Aer Lingus) została w mBanku
    rozliczona standardowo.
    Nie waham się tego nazwać przekrętem, gdyż kurs, po jakim
    przewalutowanie jest dokonywane, jest mocno przesadzony.
    Przykładowo - transakcja w Inteligo rozliczona została po kursie 3,7746
    a transakcja z tego samego dnia kartą Citi została przez Ryanair
    przeliczona po kursie 3,9633. Przy cenie biletu 100 EUR to 5 EUR
    dodatkowej, ukrytej opłaty.
    Zastanawia mnie jeszcze jedno. Co by się stało, gdybym płacił polską
    kartą podłączoną do rachunku w EUR. Ryanair pewnie może rozpoznać, z
    jakiego kraju jest karta, ale w jakiej walucie jest prowadzona chyba już
    nie. Zatem prawdopodobnie wtedy przysłałby rozliczenie transakcji w PLN,
    a bank przeliczyłby to z powrotem na EUR. Jak ktoś ma taką kartę, to
    niech przetestuje :)

    PG

  • 2. Data: 2007-04-28 07:14:12
    Temat: Re: Wybryki Ryanair'a
    Od: Bartosz 'xbartx' Nowakowski <b...@h...net>

    Piotr Gralak pisze:
    > Wygląda na to, że Ryanair znalazł sobie kolejne, po opłacie za płatność
    > kartą, źródło dochodu. (...)

    Może w końcu się ktoś tym zajmie, bo im więcej Ryanair ma klientów, tym
    bardziej jest pazerny. Niech cholera podniosą normalnie cenę biletu i
    rynek zweryfikuje, który przewoźnik jest najkorzystniejszy dla niego. A
    tak, mamy wielkie banery bilet za 1zł a wychodzi później drożej niż u
    innego przewoźnika za 199zł :/

    --
    Bartosz 'xbartx' Nowakowski