  • 1. Data: 2008-05-08 22:45:04
    Temat: Wizyta w Londynie i Dublinie z VE i VC mBanku -- karty czy gotówka?
    Od: Marcin <k...@n...org>

    Witam,

    W wakacje mam zamiar wybrać się do Londynu i Dublina. Jestem
    posiadaczem kart Visa Electron i Visa Classic w mBanku, jednak do tej
    pory nigdy jeszcze nie ruszałem się poza nasz piękny kraj, w związku
    z tym chciałbym się od Szanownych Grupowiczów dowiedzieć, czy
    bardziej opłaca się płacić tymi kartami/wyciągać pieniądze z
    tamtejszych bankomatów, czy jechać z większym zapasem gotówki w
    kieszeni.

    mBank za korzystanie z bankomatów za granicą nie pobiera prowizji od
    VE (przy VC jest to 3% kwoty, nie mniej niż 10 zł), jednak dochodzi
    opłata za przewalutowanie transakcji na walutę rozliczeniową tych
    kart (EUR) -- "do 2%", co jest istotne chyba zwłaszcza w UK. Nie wiem
    jednak, jak to jest z porównaniem kursów banków do kursów w kantorach
    -- czy lepiej "pójść w kartę", czy "w portfel", czy to jest aż tak
    duża różnica w ogóle (nie mam zamiaru jakoś szczególnie szaleć
    finansowo na tym wyjeździe, przynajmniej takie jest postanowienie ;-)

    Proszę o sugestie i pozdrawiam :-)

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2008-05-08 22:58:25
    Od: "MichalL" <m...@N...poczta.onet.pl>

> [...]
    > bardziej opłaca się płacić tymi kartami/wyciągać pieniądze z
    > tamtejszych bankomatów, czy jechać z większym zapasem gotówki w

    Generalnie dla popularnych walut (USD, EUR i chyba GBP - sprawdź widełki w
    swoim kantorze) bardziej opłaca się zabrać gotówkę. Kartą można ewentualnie
    płacić, ale nie wybierać z bankomatu. Chyba że bankomat jest bezprowizyjny.

    MichalL

  • 3. Data: 2008-05-09 06:18:36
    Od: Pete <n...@n...com>

    MichalL pisze:

    > Generalnie dla popularnych walut (USD, EUR i chyba GBP - sprawd1/4 wide^(3)ki w
    > swoim kantorze) bardziej op^(3)aca sie^ zabra? gotówke^. Kart? mo?na ewentualnie
    > p^(3)aci?, ale nie wybiera? z bankomatu. Chyba ?e bankomat jest bezprowizyjny.

    Akurat dla mbankowego elektrona każdy bankomat jest bezprowizyjny.

    --
    Pete

  • 4. Data: 2008-05-09 07:09:51
    Od: "MichalL" <m...@N...poczta.onet.pl>

    > Akurat dla mbankowego elektrona każdy bankomat jest bezprowizyjny.

    Akurat tylko dla EUR, ale nie dla GBP.

    MichalL

  • 5. Data: 2008-05-09 19:21:38
    Od: "Alex Panx" <a...@f...e-mail.com>

    "MichalL" news:4823f8cb$0$15036$f69f905@mamut2.aster.pl

    > Akurat tylko dla EUR, ale nie dla GBP.

    Rozgranicz prowizję za samą wypłatę gotówki z bankomatu za granicą od
    prowizji za przewalutowanie.
    W przypadku tej pierwszej - takowa w przypadku VE mBanku nie istnieje.
    Z drugą mamy do czynienia w momencie kiedy wypłacamy/płacimy inną walutą niż
    ta w jakiej jest rozliczany plastik - w przypadku mBanku jest to euro.

  • 6. Data: 2008-05-12 00:11:09
    Od: "kashmiri" <k...@i...pl>

    Użytkownik "Marcin" <k...@n...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > duża różnica w ogóle (nie mam zamiaru jakoś szczególnie szaleć
    > finansowo na tym wyjeździe, przynajmniej takie jest postanowienie ;-)

    Przy VC dolicz jeszcze odsetki od pieniędzy podejmowanych w bankomacie
    liczone *od dnia transakcji*, bez żadnego grace period (ZTCW grace period
    jest tylko dla transakcji bezgotówkowych). Generalnie jeśli możesz używaj VC
    (jak i każdej karty kredytowej) tylko do transakcji w POS, a nie w
    bankomatach.

    I generalnie bardziej opłaca się wymienić PLN na GBP w kantorze w Polsce
    (nigdy w UK).

    k.

  • 7. Data: 2008-05-12 22:02:01
    Od: "MichalL" <m...@N...poczta.onet.pl>

    > Rozgranicz prowizję za samą wypłatę gotówki z bankomatu za granicą od
    > prowizji za przewalutowanie.

    Jak zwał, tak zwał. Jest to prowizja naliczana przy wypłacie z bankomatu
    waluty innej niz euro. I płacisz ją tylko w takiej sytuacji. Nazwa jest
    wtórna. Ale widzę że uległeś marketingowi mBanku. Gratulacje dla marketingu.

    MichalL

  • 8. Data: 2008-05-13 20:34:46
    Od: Marcin <k...@n...org>

    Użytkownik grupy kashmiri wystukuje:

    > Przy VC dolicz jeszcze odsetki od pieniędzy podejmowanych w
    > bankomacie liczone *od dnia transakcji*, bez żadnego grace period
    > (ZTCW grace period jest tylko dla transakcji bezgotówkowych).

    Zgadza się -- podejmowanie gotówki z bankomatu przy pomocy VC nie
    wchodzi oczywiście w grę.

    > bardziej opłaca się wymienić PLN na GBP w kantorze w Polsce
    > (nigdy w UK).

    Odnośnie drugiej części -- znajomy, do którego jadę, mówi to samo; co
    do części pierwszej -- mam przeczucie, że chyba nie jest to aż taka
    kolosalna różnica (znajomy mówi: "generalnie to nie opłaca się nosić
    przy sobie dużej ilości gotówki").

    Zatem dziękuję wszystkim za sugestie/uwagi i planuję wziąć jakąś
    "drobną" sumę w gotówce, a poza tym używać Visy Electron (Classic do
    zakupów). Szkoda, że w UK nie ma euro ;-)

    --
    Marcin