  • 1. Data: 2007-04-20 10:11:50
    Temat: Wciskanie kredytów w walucie
    Od: Marcin Lubojański <k...@o...pl>

    Witam
    Jestem na świeżo po kilku (czy nawet kilkunastu) rozmowach z doradcami
    kredytowymi i sprzedawcami kredytów w poszczególnych bankach.
    Zdziwiło mnie że większość z nich usiłuje wcisnąć mi kredyt we frankach.
    Koszty kredytu "na czysto" wychodzą dla moich kwot ok 30-40 tys zł na
    korzyść franków. Ale jeżeli doliczyć do kosztów spread to koszty się
    praktycznie zrównują. I wtedy (nie licząc ryzyka walutowego) koszt dla
    mnie jest taki sam. Ale ... przecież na kredycie we frankach bank zarobi
    dużo więcej bo te 30tys. zł kosztu ze spreadu jest dla niego czystym
    zyskiem. I to jest chyba wytłumaczenie dlaczego banki wciskają kredyty
    we frankach szwajcarskich.

    Proszę mnie poprawić jeśli się mylę...

    Pozdrawiam
    Marcin Lubojański
    --
    www.tramping.slask.pl
    www.duzy-biust.pl

  • 2. Data: 2007-04-20 10:52:19
    Temat: Re: Wciskanie kredytów w walucie
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

> [...]
    > dużo więcej bo te 30tys. zł kosztu ze spreadu jest dla niego czystym
    > zyskiem. I to jest chyba wytłumaczenie dlaczego banki wciskają kredyty

    W moim przypadku łączne koszty kredytu złotówkowego i w CHF to dość spora
    kwota. Miesięcznie to kilkaset złotych więc różnica dość znaczna
    (uwzględniając spread).

    Jednak nie każdy bank zarabia na spreadzie. Znalazłem taki, który umożliwia
    spłatę kredytu w walucie. Można kupić franki w kantorze i zanieść do
    banku....

    Moja teoria jest taka, że doradca pokazuje o ile rata we frankach jest
    niższa, a różnicę sugeruje zainwestować. Jednocześnie pokazują ile to set
    tysięcy złotych można zarobić inwestując w fundusze. Doradca chce zarobić
    na kredycie i na inwestycji w fundusz. Możesz lub nie zrobić tak jak oni
    mówią. Z rozmowy z doradcą wyciągam zawsze to co jest mi potrzebne. Jak się
    zarabia (lub nie) na funduszach wiem.
    Nie myślę w kategoriach tego ile bank zarobi.

    pozdr.
    RobertS

  • 3. Data: 2007-04-20 10:55:11
    Od: Marcin Lubojański <k...@o...pl>

    RobertS wrote:

    > W moim przypadku łączne koszty kredytu złotówkowego i w CHF to dość spora
    > kwota. Miesięcznie to kilkaset złotych więc różnica dość znaczna
    > (uwzględniając spread).

    U mnie nie uwzględniając spreadu koszt to 90-150tys zł w zależności od
    banku i waluty kredytu.

    Pozdrawiam
    Marcin Lubojański
    --
    www.tramping.slask.pl
    www.duzy-biust.pl

  • 4. Data: 2007-04-20 11:00:52
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 20.04.2007 RobertS <b...@p...pl> napisał/a:

> [...]
    >
    > Jednak nie każdy bank zarabia na spreadzie. Znalazłem taki, który umożliwia
    > spłatę kredytu w walucie. Można kupić franki w kantorze i zanieść do

    Ale i tak spread będzie. Bank policzy po mniejszym kursie, kupisz w
    kantorze po gorszym niż ten w którym udzielono Ci kredytu. Nie tak
    złodziejskim jak bankowy, ale bank i tak coś tam zarabia, bo ma franki,
    które Tobie w kredycie "sprzedał" poniżej ich realnej wartości. Zarobi
    mniej, ale zarobi. Chociaż dla kredytobiorcy to faktycznie lepiej, nie
    neguję.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 5. Data: 2007-04-20 11:03:35
    Od: "News" <a...@i...pl>

    > Jednak nie każdy bank zarabia na spreadzie. Znalazłem taki, który
    > umożliwia spłatę kredytu w walucie. Można kupić franki w kantorze i
    > zanieść do banku....

    A co to za bank ?

  • 6. Data: 2007-04-20 11:11:47
    Od: "RobertS" <b...@p...pl>

> [...]
    > które Tobie w kredycie "sprzedał" poniżej ich realnej wartości. Zarobi
    > mniej, ale zarobi. Chociaż dla kredytobiorcy to faktycznie lepiej, nie

    Jeszcze należy zauważyć, że spread może być bardzo różny. W jednym banku to
    6-7 gr (CHF), a w innych 12 gr lub więcej...
    Nie kupuję waluty w banku poniżej jej wartości tylko po prostu po kursie
    kupna. Jest to zupełnie normalne zjawisko. Poza tym rozłóżcie sobie wartość
    spreadu na cały okres kredytowania. To kilka/kilkanaście złotych
    miesięcznie.
    Kredyt walutowy ma po prostu nieco bardziej skomplikowaną konstrukcję niż
    złotowy.
    Jeżeli mam szansę zapłacić ratę o kilkaset złotych mniejszą miesięcznie to
    dlaczego z tego nie skorzystać? Oczywiście nic za darmo, bo ryzyko walutowe
    istnieje. Za kilka lat będziemy mieli euro, a korelacja kursu franka i euro
    jest bardzo duża (polecam wykresy np. z forexu)....

    A odnośnie banku, który umożliwia spłatę kredytu w walucie to jest to
    Fortis (może jakiś jeszcze?). Ma on jednak jeden nieprzyjemny zapis w
    umowie...;-(

    pozdr.
    RobertS

  • 7. Data: 2007-04-20 12:15:13
    Od: "Miroo" <m...@R...o2.pl>

    Użytkownik "RobertS" <b...@p...pl> napisał w wiadomości
    pl...

    > Jeszcze należy zauważyć, że spread może być bardzo różny. W jednym banku
    > 6-7 gr (CHF), a w innych 12 gr lub więcej...

    W KredytBanku przy kursie porannym spread wynosi 9 groszy.
    Przy kursie popołudniowym - 12 groszy. Niestety przy automatycznych
    spłatach biorą kurs popołudniowy i płaci się te 1,5 grosza
    na franku wiecej. A zebrałoby się na piwo.. :P
    Miroo (http://miroo.ovh.org)

  • 8. Data: 2007-04-20 13:22:30
    Od: LPoD <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    Marcin Lubojański pisze:

> [...]
    > dużo więcej bo te 30tys. zł kosztu ze spreadu jest dla niego czystym
    > zyskiem. I to jest chyba wytłumaczenie dlaczego banki wciskają kredyty

    Zarobi albo i nie zarobi. Zauważ, że kredyt bierzesz raz (ew. w kilku
    transzach w przeciągu stosunkowo krótkiego czasu), a spłacasz przez
    lata, w tym czasie kurs waluty może się zmieniać (a w zasadzie masz
    pewność, że się będzie zmieniał).
    Zatem jeśli po wypłaceniu kredytu kurs franka się nie zmieni lub
    wzrośnie, to bank faktycznie zarabia na spreadzie. Ale jeśli spadnie -
    to już niekoniecznie.
    Fakt, że na stacie jesteś trochę "w plecy" - ale w końcowym rozrachunku
    może być tak, że korzystny kurs waluty zniweluje wpływ spreadu, a nawet
    będziesz "do przodu". Oczywiście nie wiadomo, jak to będzie, więc ryzyko
    istnieje. Jak ktoś nie lubi ryzykować to bierze kredyt w złotówkach,
    albo nie bierze go wcale.

    ch.

  • 9. Data: 2007-04-20 15:40:04
    Od: <b...@n...pl>

    > umowie...;-(
    >
    > pozdr.
    > RobertS

    jaki zapis?

  • 10. Data: 2007-04-20 15:53:48
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 20 Apr 2007 17:40:04 +0200,
    osoba podpisana: <b...@n...pl> <b...@n...pl>
    napisała:
> [...]

    Poszukaj w archiwum :-P

    Chodzi o to, że Bank zastrzega sobie możliwość przewalutowania Twojego
    kredytu w praktycznie dowolnym momencie.

    KJ

    Suma inteligencji na planecie jest stala, liczba ludzi powieksza sie.