  • 1. Data: 2003-01-20 16:53:55
    Temat: TFI - bezpieczenstwo depozytow?
    Od: "Wilczek" <w...@a...net.pl>

    Witam,

    czekam na moja umowe rachunku inwestycyjnego w mBanku ;-)
    i w miedzyczasie czytam sobie o tych TFI no i wszystko
    jest mniej wiecej jasne poza jednym faktem.

    Co sie dzieje w wypadku upalosci TFI? Banki maja BFG
    i dla przedzialu 4000-90000 zl dostaje sie przynajmniej
    te 90% wartosci depozytu. W TFI sa banki depozytariusze
    ale czy jest to rownoznaczne z tym, ze taki bank w
    razie bankructwa TFI wyplaca depozyty (zgodnie z kursem
    jednostki) wedle zasad BFG?

    A moze upadek funduszu jest niemozliwy - a mozliwe jest
    jedynie to, ze np. jednostka warta 100 zl dochodzi do
    wartosci np. 0,02 zl ?

    Aaa - jeszcze jedna kwestia - czy sa dostepne gdzies
    _dokladne_ inoformacje o biezacym zestawieniu portfela
    danego funduszu? Np. akcje jakich spolek albo ilu-letnie
    obligacje o jakim oprocentowaniu.

    --
    -=Pozdrowionka=-

    Wilczek
    w...@b...pl
    ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

  • 2. Data: 2003-01-20 17:34:01
    Temat: Re: TFI - bezpieczenstwo depozytow?
    Od: "RS" <s...@p...onet.pl>

    > Co sie dzieje w wypadku upalosci TFI?

    upadek TFI (jako podmiotu prawnego) nie pociąga za sobą upadłości funduszu
    (jako masy majątkowej) i po to właśnie jest bank depozytariusz, który m.in.
    dba właśnie o bezpieczeństwo kapitału

    >np. jednostka warta 100 zl dochodzi do wartosci np. 0,02 zl ?

    na coś takiego to nawet w filmach fantasy nie wpadli - ale teoretycznie
    możliwe -:)

    > Aaa - jeszcze jedna kwestia - czy sa dostepne gdzies
    > _dokladne_ inoformacje o biezacym zestawieniu portfela
    > danego funduszu? Np. akcje jakich spolek albo ilu-letnie
    > obligacje o jakim oprocentowaniu

    sprawozdania kwartalne - ja to bym chciał aby tak dzwonił do mnie
    zarządzający i mówił co dziś kupi a co sprzeda ... oj .. byłbym bogaty ....

    ..:: RS ::.. www.obligacje.terramail.pl

    -------------------

  • 3. Data: 2003-01-20 17:35:58
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:b0hbv6$qgu$1@news.tpi.pl, RS <s...@p...onet.pl>:

    > upadek TFI (jako podmiotu prawnego) nie pociąga za sobą upadłości
    > funduszu (jako masy majątkowej) i po to właśnie jest bank
    > depozytariusz, który m.in. dba właśnie o bezpieczeństwo kapitału

    A upadłość depozytariusza?

    --
    Robert

  • 4. Data: 2003-01-20 17:37:51
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Wilczek" <w...@a...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jednostki) wedle zasad BFG?
    >
    > A moze upadek funduszu jest niemozliwy - a mozliwe jest
    > jedynie to, ze np. jednostka warta 100 zl dochodzi do

    Fundusze klientow sa oddzielone od funduszy towarzystwa. Nawet gdzy upadnie
    towarzystwo fundusze klientow nie sa zagrozone. Nad ich bezpieczenstwem
    czuwa bank depozytariusz. Upadek tfi nie mialby takze duzego wplywu na
    wartosc jednostek. Bo niby czemu obligacje, lokaty czy akcje by mialy
    stracic na wartosci? ;)
    TFI sa pod ciaglym nadzorem KPW a inwestowac musza wgodnie z regulacjami
    prawnymi. Ryzyko bankructwa tfi nie jest wieksze niz banku.

    Maciej

  • 5. Data: 2003-01-20 17:41:46
    Od: "RS" <s...@p...onet.pl>

    > A upadłość depozytariusza?

    może ktoś odpowie ... nad tym się nigdy nie zastanawiałem

  • 6. Data: 2003-01-20 17:46:34
    Od: "Wilczek" <w...@a...net.pl>

    > Fundusze klientow sa oddzielone od funduszy towarzystwa. Nawet gdzy upadnie
    > towarzystwo fundusze klientow nie sa zagrozone. Nad ich bezpieczenstwem
    > czuwa bank depozytariusz.

    To rozumiem i nie rozumiem zarazem :-)
    Tzn, fundusz zbiera przeciez kapital z rynku aby miec srodki na inwestowanie.
    Dzieki temu wypracowuje zysk i sobie i klientom. Jak wiec srodki moga byc
    zupelnie oddzielone (poza kapitalem zalozycielskim itd.) ?

    > TFI sa pod ciaglym nadzorem KPW a inwestowac musza wgodnie z regulacjami
    > prawnymi. Ryzyko bankructwa tfi nie jest wieksze niz banku.

    Ok, nie chodzi mi jednak o prawdopodobnienstwo ale o regulacje prawne
    zwiazane z wyplata depozytow. Jest to 100% czy zgodnie z zasadami BFG
    czy jeszcze jakimis innymi.

    Ponadto - dolaczam sie do pytania Roberta - co z funduszami TFI w
    momencie, kiedy ich bank-depozytariusz upada?

    --
    -=Pozdrowionka=-

    Wilczek
    w...@b...pl
    ICQ: 4017758 <|> GG: 75722

  • 7. Data: 2003-01-20 18:06:06
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    news:b0hccd$or$1@news.tpi.pl, RS <s...@p...onet.pl>:

    > może ktoś odpowie ... nad tym się nigdy nie zastanawiałem

    No to ja sam odpowiem po zastanowieniu ;)

    Nie ma to kapitalnego znaczenia dla typowego funduszu, bo przecież większość
    aktywów TFI nie jest w banku jako takim. Tam tylko, że tak powiem,
    przepływają środki, za które kupowane są akcje, obligacje, lokaty w róznych
    innych bankach...

    --
    Robert

  • 8. Data: 2003-01-20 21:35:14
    Od: z...@p...onet.pl

    > ...- co z funduszami TFI w
    > momencie, kiedy ich bank-depozytariusz upada?

    No właśnie! Na ten temat nikt nie zabiera głosu, nawet TFI - a powinien.
    Wygląda to na owiany tajemnicą biznes :(

    Tłumaczenie, że bank-depozytariusz ma pieczę nad przepływem pieniędzy , ale
    NIGDZIE nie znalazłem informacji autorytatywnej, co z kasą w razie upadku banku?

    Bank Staropolski też był pod kontrolą NBP i co?...

  • 9. Data: 2003-01-20 21:50:03
    Od: g...@l...mm.pl (Grzegorz Dabrowski)

    zd9 napisal(a)
> [...]
    > NIGDZIE nie znalazłem informacji autorytatywnej, co z kasą w razie upadku banku?

    Ustawa o funduszach inwestycyjnych
    Art. 59. Przechowywane przez depozytariusza aktywa funduszu
    inwestycyjnego albo wplaty dokonane na rachunek, o ktorym mowa w art.
    22 ust. 1 i art. 91b ust.1, nie moga byc przedmiotem egzekucji
    kierowanej przeciwko depozytariuszowi lub podmiotom, o ktorych mowa w
    art. 51 ust. 1 pkt 1, nie wchodza do masy upadlosci depozytariusza lub
    tych podmiotow i nie moga byc objete postepowaniem ukladowym.

    Pozdrawiam, Grzegorz

  • 10. Data: 2003-01-21 07:21:14
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@n...gazeta.pl>

    W wiadomości news:b0hbv6$qgu$1@news.tpi.pl,
    RS <s...@p...onet.pl> napisał(a):
    > sprawozdania kwartalne - ja to bym chciał aby tak dzwonił do mnie
    > zarządzający i mówił co dziś kupi a co sprzeda ... oj .. byłbym bogaty

    Niestety te sprawozdania sa malo przydatne czasami, bo nie wiadomo, z jaka
    rentownoscia sa na przyklad obligacje w portfelu. Co z tego ze ma ulokowane
    w dziesieciolatkach gdy kupil je z rentownoscia 3 procent :-/

    Przemek