  • 1. Data: 2008-04-29 12:04:37
    Temat: Spadek - podatek - dokumenty
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    Cross-post do grup prawo i banki.
    Proszę odpowiadać (FUT) w grupie banki.

    Mam kilka pytań dot. dokumentów niezbędnych przy załatwianiu
    spraw podatkowych związanych ze spadkiem.

    1.
    W skład spadku wchodzą rachunki bankowe. Banki muszą wystawić dla
    US potwierdzenia istnienia i stanu rachunków. W PKO BP zażądano
    aktu zgonu spadkodawcy, rzekomo w celu wyczytania daty śmierci.
    Po jaki XXXX, skoro data ta widnieje w postanowieniu sądu
    o nabyciu spadku?! No i przede wszystkim na jakiej podstawie
    bank mógł tego żądać?

    W oddziale BGŻ niczego takiego nie potrzebowali - czy zatem
    pracownicy BGŻ poszli na skróty, czy raczej w PKO PB demonstrują
    "wadzę" nad petentem, mnożąc wyssane z palucha przeszkody?
    Jeśli to drugie, to jak ich spacyfikować?

    2.
    W tym samym PKO BP bankówki domagały się też przedstawienia dowodu
    osobistego spadkodawcy, bez czego jakoby nie mogą dojść do rachunku
    - chociaż gdy okazało się, że dowód ten nie istnieje, przynajmniej
    nie w zasięgu spadkobierców, to jakoś doszły. Nie omieszkały jednak
    pokręcić noskami na to, że dowód był stary, zielony, a im "komputer
    nie przyjmuje starych numerów"... Jakim cudem w końcu znalazły
    rachunek, skoro "komputer nie przyjął" - nie wiadomo.
    Czy spadkobierca ma obowiązek posiadać DO spadkodawcy, lub choćby
    znać jego numer?

    Sądząc po działaniu BGŻ - nie musi; im do wystawienia zaświadczenia
    wystarczyło postanowienie sądu o nabyciu spadku, oraz identyfikacja
    zmarłego i spadkobiercy po nazwisku i adresie. Żadnych nieistniejących
    DO, nru PESEL ani aktów zgonu nie potrzebowali...

    3.
    PKO BP za wystawienie ww. świstka żąda gotówki, sam przy tym dobrze
    nie wiedząc jakiej - jedna z bankówek twierdzi, że trzeba zabulić 20
    złotych, inna że tak, owszem, ale prócz tej dwudziestki jeszcze 50.

    Czy rzeczywiście? Za co?! BGŻ wystawił zaświadczenie darmo...

    Maciek

  • 2. Data: 2008-04-29 12:37:29
    Temat: Re: Spadek - podatek - dokumenty
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 29 Kwi, 14:04, "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> wrote:

    > 1.
    > W skład spadku wchodzą rachunki bankowe.

    Pamietaj, ze wchodza rowniez niesplacone kredyty, rowniez takie o
    ktorych nie wiesz w chwili przyjmowania spadku.
    Moze podepne pytanie dodatkowe - czy jest mozliwosc otrzymania raportu
    z BIK przez spadkobierce dotyczacego spadkodawcy (tam tez nie musi byc
    cale ewentualne zadluzenie, ale jakies spojrzenie na sprawe by dalo) ?

  • 3. Data: 2008-04-29 13:39:57
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Tue, 29 Apr 2008 14:04:37 +0200, "Maciek"
    <m...@e...com.pl.nospam> wrote:

> [...]
    >Po jaki XXXX, skoro data ta widnieje w postanowieniu sądu
    >o nabyciu spadku?! No i przede wszystkim na jakiej podstawie

    Zapytaj banku na piśmie.

    >Czy spadkobierca ma obowiązek posiadać DO spadkodawcy, lub choćby
    >znać jego numer?

    Nie.

> [...]
    >złotych, inna że tak, owszem, ale prócz tej dwudziestki jeszcze 50.
    >
    >Czy rzeczywiście? Za co?! BGŻ wystawił zaświadczenie darmo...

    A mają to w ToIP?
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 4. Data: 2008-04-29 14:17:41
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl>
    napisał w news:g79e14tgpj6u6gceso4qhlgk35bscc958e@4ax.com...

    > Zapytaj banku na piśmie.

    Jakiś konkret, proszę: znasz taką podstawę, czy wiesz, że nie ma?

    Ja wiem, że można się z bankiem kopać, ale wątpię by spadkobierca
    miał ochotę (i czas!) na listowne korowody. Prosiłem o podpowiedzi,
    które pomogą mu PRZYSPIESZYĆ, a nie PRZEDŁUŻYĆ załatwienie spraw.

    > Nie.

    Dzięki.

    > A mają to w ToIP?

    Rozwiń proszę: którzy mają, i co to jest "ToIP"? Ze skrótu
    to pasuje "Telefonia po IP", ale kontekst cóś nie teges...

    A jeśli Ci chodziło o "Taryfę Opłat i Prowizji" PKO, to chyba
    łatwo zgadnąć, że gdybym to wiedział, to bym tu nie pytał.

    Przejrzałem trochę:

    http://www.pkobp.pl/index.php/id=autom_oppr/subid=au
    tom_oppr/section=ogol

    i nie znalazłem. Być może jednak nie patrzyłem gdzie trzeba,
    lub szukałem niewłaściwego hasła...

    Powinno się zaczynać od "wystawienie"? ..."zaświadczenie"?
    ..."potwierdzenie"? jeszcze jakoś inaczej?
    W której części tabeli szukać?

    Maciek

  • 5. Data: 2008-04-30 06:31:59
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Tue, 29 Apr 2008 16:17:41 +0200, "Maciek"
    <m...@e...com.pl.nospam> wrote:

    >Jakiś konkret, proszę: znasz taką podstawę, czy wiesz, że nie ma?

    Według mnie nie ma takiej podstawy.

    >Ja wiem, że można się z bankiem kopać, ale wątpię by spadkobierca
    >miał ochotę (i czas!) na listowne korowody. Prosiłem o podpowiedzi,
    >które pomogą mu PRZYSPIESZYĆ, a nie PRZEDŁUŻYĆ załatwienie spraw.

    Jak chcesz przyśpieszyć, to odrzuć spadek. Raz i po krzyku.

    http://rtfm.killfile.pl/

    To ponownie http://rtfm.killfile.pl/

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 6. Data: 2008-04-30 06:41:20
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> writes:

    > Jak chcesz przyśpieszyć, to odrzuć spadek. Raz i po krzyku.

    Aha. Zwłaszcza jak ma dzieci.

    MJ

  • 7. Data: 2008-04-30 12:47:56
    Od: "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam>

    napisał w wiadomości news:vf4g14l6no7l4ghqppk9vhga8d8ie23148@4ax.com...

    > Według mnie nie ma takiej podstawy.

    To jest nas dwu. Trochę mało, ale dobre i to.

    > Jak chcesz przyśpieszyć, to odrzuć spadek. Raz i po krzyku.

    Czy piszesz tylko dla gimnastyki palców?...

    Ktoś kto zna pojęcie "odrzucenie spadku" powinien orientować
    się, że skoro powstał obowiązek podatkowy związany z NABYCIEM
    spadku, to na ODRZUCENIE go jest "ciut" za późno. Wysil więc
    główkę jeszcze raz i przedstaw grupie nowy jakiś koncept.
    Tylko tym razem nie staraj się żeby był śmieszny, a raczej
    by był sensowny, ok?

    Maciek

  • 8. Data: 2008-04-30 13:13:35
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Wed, 30 Apr 2008 14:47:56 +0200, "Maciek"
    <m...@e...com.pl.nospam> wrote:

    >Czy piszesz tylko dla gimnastyki palców?...

    Nie, dla gimnastyki mózgu. Twojego.

> [...]
    >główkę jeszcze raz i przedstaw grupie nowy jakiś koncept.
    >Tylko tym razem nie staraj się żeby był śmieszny, a raczej

    Ok, sensownie - zapłać konsultantowi, skoro jesteś leniem.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 9. Data: 2008-04-30 15:39:56
    Od: "Z" <a...@o...pl>

    "Maciek" <m...@e...com.pl.nospam> wrote in message

> [...]
    > rachunek, skoro "komputer nie przyjął" - nie wiadomo.
    > Czy spadkobierca ma obowiązek posiadać DO spadkodawcy, lub choćby

    Taka uwaga - skoro ksiazeczkowe dowody utracily waznosc miesiac temu, to
    czy nie jest tak, ze numer starego dowodu jest dla nich warty tyle samo co
    AA 123456 ?
    Dotyczy to kwestii prawnej, bo organizacyjnie moze im to posluzyc jako haslo
    do wyszukania w jakiejs bazie. Tak czy inaczej stary dowod = nie ma dowodu,
    myle sie?
    Jesli sie myle, chetnie przeczytam sprostowanie, za ktore z gory dziekuje :)

    pozdr

  • 10. Data: 2008-04-30 18:35:01
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Z" <a...@o...pl> writes:

    > Tak czy inaczej stary dowod = nie ma dowodu, myle sie?

    Nawet pekało nie będzie wymagać od zmarłego, żeby sobie wymienił dowód
    na nowy 8-).

    MJ