  • 11. Data: 2008-04-30 19:12:53
    Temat: Re: Spadek - podatek - dokumenty
    Od: "Z" <a...@o...pl>

    "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> wrote in message
    news:2nr6cn6vje.fsf@ccfs1.fuw.edu.pl...

    > Nawet pekało nie będzie wymagać od zmarłego, żeby sobie wymienił dowód
    > na nowy 8-).
    >
    > MJ

    Nie odpowiedziales na moje pytanie, czy stary dowod ma jakakolwiek wage
    prawna po 30.04?
    Masz racje, ze trudno jest wymagac od zmarlego wymiany dowodu, ale rownie
    dobrze zmarly mogl nie miec dowodu (zgubil, zginal w pozarze i dowod
    splonal), i co wtedy?
    Dlatego zadalem pytanie, czy stary dowod moze byc traktowany jako wazny
    dokument, czy posiadanie przez zmarlego starego dowodu kwalifikuje go do
    wspomnianej przeze mnie sytuacji braku dowodu. W mysl prawa stare dowody
    utracily waznosc z dniem 30.04 (nie czytalem dokladnie ustawy, ale chyba nie
    ma zadnych wyjatkow), tak wiec jak ktos umarl nie wymieniwszy dowodu na
    nowy, to zostawil klopsa krewnym. Nasunela mi sie jeszcze inna kwestia -
    dowod osobisty jest dokumentem poswiadczajacym tozsamosc posiadacza, tak
    wiec jakim prawem ktokolwiek inny sie nim posluguje. Czy z punktu widzenia
    prawa nie jest tak, ze jedynym dokumentem, ktory moze byc wykorzystany do
    formalnosci dotyczacej zmarlego jest akt zgonu?
    Mam na mysli to, ze dowod osobisty (pomijajac tymczasowy) wyrabiany jest w
    wieku 18 lat i sluzy posiadaczowi az do smierci. Poza tym zakresem sa inne
    dokumenty.

    pozdr

  • 12. Data: 2008-04-30 19:38:17
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Żądanie przedstawiania przez Ciebie dowodu osobistego osoby zmarłej jest bezprawne,
    kwalifikuje się nawet jako
    nakłanianie do przestepstwa.
    Jedynie w urzedzie stanu cywilnego chcą dowód zmarłego wziąć w łapska, zeby dowód
    uniewaznić wydając akt zgonu.
    JaC

    -----

  • 13. Data: 2008-04-30 21:00:50
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Z" <a...@o...pl> writes:

> [...]
    > ma zadnych wyjatkow), tak wiec jak ktos umarl nie wymieniwszy dowodu na

    To wszystko nie ma najmniejszego znaczenia - z chwila smierci dowod
    osobisty zmarlego staje sie swistkiem papieru i nikt od nikogo nie
    moze wymagac przedstawiania tego dokumentu. Ani nowego, ani starego.

    A w ogole nikt nie ma prawa wymagac ode mnie pokazywania cudzego
    dowodu osobistego (co nie przeszkadza zresztą np. urzedom skarbowym
    takich żądań stawiać).

    MJ

  • 14. Data: 2008-05-05 20:25:11
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Mam na mysli to, ze dowod osobisty (pomijajac tymczasowy) wyrabiany jest w
    > wieku 18 lat i sluzy posiadaczowi az do smierci.

    1. No nie żartuj, średnia długość życia w PL, to jednak trochę więcej
    niż okolica 28 lat. :)
    2. Nie ma czegoś takiego jak "dowód tymczasowy".

    Jeśli chodzi o dowody, to zatrzymałeś się na stanie z okolicy 2000 roku.

  • 15. Data: 2008-05-06 05:28:47
    Od: "Z" <a...@o...pl>

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> wrote in message

> [...]
    > 2. Nie ma czegoś takiego jak "dowód tymczasowy".
    >
    > Jeśli chodzi o dowody, to zatrzymałeś się na stanie z okolicy 2000
    DO jako dokument (pojecie, klasa) sluzy dokladnie tak jak Michal napisal.
    Natomiast konkretne kawalki plastiku (egzemplarze, obiekty) wyrabiasz co 10
    lat. Patrzac doslownie - masz racje, jest niescislosc, patrzac w kontekscie
    watku - wiadomo o co chodzi i sie nieslusznie czepiasz.

    pozdr