    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Thu, 24 Sep 2020 08:24:06 -0700 (PDT)
    Subject: Rzecznik Finansowy zapowiada przetrzepanie skóry bankom
    From: "witrak()" <w...@h...com>

    ...które kiesko traktują klientów składających reklamacje nieautoryzowanych ociążeń
    rachunków.

    https://tvn24.pl/biznes/pieniadze/nieautoryzowane-tr
    ansakcje-platnicze-banki-odnotowaly-wiecej-zgloszen-
    rzecznik-finansowy-4696573

    "Na taki wzrost największy wpływ miały działania oszustów w drugim miesiącu epidemii,
    czyli od 15 kwietnia do 14 maja 2020 roku, kiedy ankietowane banki zanotowały niemal
    9 tysięcy zgłoszeń, wobec 6,2 tysiąca rok wcześniej. To wzrost o ponad 40 procent" -
    czytamy w komunikacie.

    "To niepokojące dane, bo utrzymywanie przez część banków niezgodnych z prawem
    procedur działania, będzie skutkowało kolejnymi wnioskami o naszą interwencję. Tym
    bardziej że z dostarczonych danych wynika, że niecała połowa zgłoszeń
    nieautoryzowanych transakcji jest rozpatrywana w terminach określonych w ustawie" -
    podkreślił Mariusz Golecki.

    A banki reagują! Historia:
    Dzwoni duży bank, aby przeprowadzić weryfikację przelewu (faktycznie trochę duży,
    więc nie mam pretensji). Pani grzecznie (jak zwykle) pyta czy może, potem zadaje
    serię pytań, które w przeświadczeniu banku powinny wystarczyć do potwierdzenia, że ja
    to ja, a następnie odczytuje mi rotę informacji o nowych rodzajach przestępstw,
    głównie wyłudzeń na wnuczka itp. (system sprawdza PESEL i dobiera odpowiedni tekst?),
    aż wreszcie BUM!
    Pada pytanie, czy ten przelew nie jest przypadkiem związany z okolicznościami
    wskazanymi w "rocie objaśnienia".
    Trochę mnie przytyka, ale reaguję: tłumaczę pani, że poprzednie pytania były OK, bo
    służyły potwierdzeniu mojej tożsamości - a więc również zapewnieniu bezpieczeństwa
    mojej kasy - ale na to pytanie nie mam obowiązku odpowiedzieć.
    Panie - zaskoczona... Po chwili formułuje pytanie inaczej, ale dalej jego istota się
    nie zmienia - mam potwierdzić, że jest/nie jest to okup, "pomoc wnuczkowi" itp.
    Objaśniam jeszcze raz, że nie mam obowiązku i że nie odpowiem.
    Pani przez moment usiłuje przekonywać, ale wreszcie daje za wygraną.
    Przelew przechodzi.

    Spotkaliście się z czymś podobnym, albo z innym objawem nagłego "wzrostu dbałości
    banków" o bezpieczeństwo naszych pieniędzy?

    Ja nie miałbym nic przeciwko potwierdzaniu przelewów na kwoty większe niż na zakup
    telewizora 80 cali, czy iRobot Roomba s9+, ale robię te przelewy od nastu miesięcy w
    kółko pomiędzy tymi samymi kontami i prawie za każdym razem, jak suma jest okrągła,
    zawracają mi głowę...

    Piszę o tym, bo ostatnio inny bank zablokował mi kasę na kilka dni i tylko moja
    determinacja i spędzenie prawie 3 godzin przy telefonie (na słuchaniu muzyczki i
    wielokrotnym objaśnianiu charakteru okoliczności pojawienia się problemu). A rzecz
    była prosta: nie udało mi się potwierdzić tożsamości (zapytali mnie o fakt sprzed
    wielu lat) i bank uznał, że nie musi mnie informować, że wszystkie dalsze przelewy
    już nawet w ogóle weryfikowane nie będą, tylko będą kwalifikowane jako próby
    nieautoryzowanych transakcji.

    Dlatego łączę tę absurdalne chwilami działania z pogrożeniem paluszkiem bankom
    (zwłaszcza, że uprawnienia RF przejdą od początku 2021 do UOKIK).

    witrak()