    From: "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: zabezpieczenia w bankowosci elektronicznej
    Date: Tue, 9 Jul 2002 09:09:56 +0200

    Użytkownik Piotr W <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:agc33b$n5$...@n...tpi.pl...

    > Użytkownik Pawel Kierski <p...@m...com.pl> w wiadomości do grup
    [...]
    > No dobrze, dobrze . . .
    > To jak wygląda tak głośny ostatnio podpis elektroniczny ?
    > Jeżeli dobrze trybie to przecież to to samo ?

    Doczytałem - wygląda to na asymetryczne klucze. Czyli coś takiego,
    na czym będzie funkcjonować podpis elektroniczny.

    > Jeszcze jedno :
    > mamy tu do czynienia z zahasłowanym kluczem elektronicznym
    > trojan przechwyci hasło do klucza a co z samym kluczem ?

    Jak jest w praktyce przechowywany? Jeśli gdzieś w pliku, i to
    jeszcze o w miarę dobrze ustalonych parametrach, to do "wyłuskania"
    żaden problem...
    Ideałem jest zewnętrzne urządzenie, które od strony komputera
    można jedynie poprosić o podpisanie/zaszyfrowanie ciągu danych.
    Dodatkowo takie urządzenie w momencie przyjęcia żądania powinno
    prosić o PIN, albo jakoś inaczej weryfikować osobę "podpisującą".

    > Znajduje się on tylko na "moim" nośniku , który był wysyłany do mnie
    > tylko 1 raz.
    > Przecież w trakcie podpisywania elektronicznego nie jest wysyłany cały
    > klucz a jedynie jego sciśle określony ciąg przez niego generowany
    > na dany moment , połączenie . . . etc.

    W przypadku kluczy asymetrycznych - faktycznie na podstawie jednej
    transakcji nie da się nic sensownego uzyskać. Poprzednio pisałem
    o sytuacji, gdy hasło służy do autoryzacji (nawet, jeśli przesyłane
    jest nie hasło, ale np. losowany przez serwer ciąg szyfrowany
    przy użyciu hasła). Ale jak widać system InvestBanku ma dużo słabszy
    punkt w innym miejscu: klucz prywatny i hasło można stosunkowo łatwo
    przechwycić.

    Paweł Kierski
    p...@m...com.pl