  • 21. Data: 2007-09-12 19:52:29
    Temat: Re: wyciągi w Multibanku
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 12.09.2007 krzysztofsf <k...@w...pl> napisał/a:

    > Ale jesli np. przenosisz gdzies KK, to zaufaja wydrukom z takich
    > wyciagow, czy poprosza o (opcje osobno platne) wydruk zbiorczy lub
    > duplikat papierowy? Bo raczej nie sadze, zeby mozna bylo przyniesc w
    > formie elektronicznej , dac i zaproponowac kontrole podpisu i
    > informacji o ewentualnych zmianach w pliku.

    A jak ktoś odróżni wyciąg wydrukowany przeze mnie od wyciągu wydrukowanego
    w banku? Uważasz, że w banku dają jakiś magiczny fingerprint, jakiś znak
    wodny na tych kartkach, czy co?
    --
    Samotnik
    http://www.pachnidelko.pl/

  • 22. Data: 2007-09-12 20:11:02
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 12 Wrz, 21:52, Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> wrote:
    .

    > A jak ktoś odróżni wyciąg wydrukowany przeze mnie od wyciągu wydrukowanego
    > w banku? Uważasz, że w banku dają jakiś magiczny fingerprint, jakiś znak
    > wodny na tych kartkach, czy co?

    No coz.
    Wyciag z mbanku zaczyna mi sie tak:
    "Elektroniczne zestawienie operacji za sierpień 2007"
    konczy tak
    "Numer referencyjny maila: M0......5."

    Z drugiego banku jest to tabelka wygladajaca prawie jak wydruk ze
    strony, w czesci naglowkowej nie podajaca nawet jaki bank wystawia,
    tylko nr mojego konta. To akurat jest wyciag bezplatny elektroniczny,
    bedacy alternatywa dla opcji platnej.

  • 23. Data: 2007-09-12 20:13:55
    Od: "dl" <q...@n...cy>

    .

    > A jak ktoś odróżni wyciąg wydrukowany przeze mnie od wyciągu wydrukowanego
    > w banku? Uważasz, że w banku dają jakiś magiczny fingerprint, jakiś znak
    > wodny na tych kartkach, czy co?

    A nie wystarczy na etapie tworzenia PDF zablokować chociażby możliwośc
    edycji i podpisać? Wiesz, tu nawet takiego podstawowego zabezpieczenia nie
    ma... A już nie mówię o zastosowaniu np. szyfrowania, oczywiscie dostępnego
    w acrobacie.

    Jasne, że można sfałszować papier, no ale wiesz - chociażby podstawowe
    zabezpieczenie wypada zastosować.

    Przy okazji: jak wyglądają (czytaj: czy można sobie edytować treść w
    Acrobacie) wyciągi wysyłane w PDF w innych bankach?

    --
    | |
    Pozdrawiam -->> Daniel Lisowski | daniel"AT"admins"kropka"pl //|>/|>|

  • 24. Data: 2007-09-12 20:19:33
    Od: "dl" <q...@n...cy>

    .

    > Ale to przecież nie oznacza, że nie można zmodyfikować. Zawsze możesz
    > zmodyfikować, choćby i otwierając plik w notatniku. Podpis tylko i
    > wyłącznie (i 'aż') powie, że plik *został* zmodyfikowany.

    Oczywiście masz rację. Jednak *gdyby* ktoś w Multi zadał sobie trochę trudu
    i wyłaczył chociażby możliwość edycji dokumentu w Acrobacie, nic by nie
    stracili, a wyglądałoby to profesjonalniej, prawda?

    --
    | |

  • 25. Data: 2007-09-12 21:23:22
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 12.09.2007 dl <q...@n...cy> napisał/a:

    > Oczywiście masz rację. Jednak *gdyby* ktoś w Multi zadał sobie trochę trudu
    > i wyłaczył chociażby możliwość edycji dokumentu w Acrobacie, nic by nie
    > stracili, a wyglądałoby to profesjonalniej, prawda?

    Na tej samej zasadzie, na jakiej auto z napisem "PIONEER" na szybie wygląda
    profesjonalniej i szybciej jeździ. Część osób się nabiera.
    --
    Samotnik
    http://www.pachnidelko.pl/

  • 26. Data: 2007-09-12 21:23:41
    Od: "Bartosz 'xbartx, Nowakowski" <b...@h...net>

    On Wed, 12 Sep 2007 03:34:57 -0700
    krzysztofsf <k...@w...pl> wrote:

    > No i utrudnia przenoszenie konta wraz z historia - sadze, ze komplet
    > wyciagow za pol roku czy rok wystarcza przy takiej operacji a bez nich
    > trzeba przewaznie wziasc za oplata historie z banku.

    Niekoniecznie. Robiłem tak kiedyś w BPH jak się przenosiłem do Multi
    (a tam wiadomo, że tona papierów to podstawa). Wydrukowałem sobie
    historię z banku i później poszedłem i Pani w oddziale mi to podpisała
    wyrywkowo sprawdzając poszczególne transakcję. Nic oczywiście nie
    płaciłem.

    Xenocide

  • 27. Data: 2007-09-12 21:26:59
    Od: "Bartosz 'xbartx, Nowakowski" <b...@h...net>

    On Wed, 12 Sep 2007 10:45:52 +0000 (UTC)
    Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> wrote:

    > Za 75 zł rocznie + prowizja z transakcji (zakładając, że bank ma 1%,
    > to od 12000, stanowiących próg bezpłatności, daje to dodatkowe lub
    > nie, ale 120 zł) to zmuszanie do zastanowienia wydaje mi się
    > nieeleganckie.

    Znaczy miałem coś innego na myśli tylko nie napisałem. Wyciągi
    elektroniczne to duża oszczędność papieru i prądu, więc dlatego
    popieram takie "nieeleganckie zmuszanie", bo jeżeli by go nie było to
    raczej nikt by nawet uwagi nie zwrócił, że coś się zmieniło.

    Xenocide

  • 28. Data: 2007-09-12 21:41:59
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 12.09.2007 Bartosz 'xbartx, Nowakowski <b...@h...net> napisał/a:

> [...]
    > popieram takie "nieeleganckie zmuszanie", bo jeżeli by go nie było to
    > raczej nikt by nawet uwagi nie zwrócił, że coś się zmieniło.

    No, dałeś się Multi nabrać na 'rozszerzone wyciągi elektroniczne - pomóż
    nam chronić lasy!'. Ja się nie dałem, dobrze wiem, że to taka akcja, żebym
    dał piątaka. :) Jak chcesz chronić środowisko, to zastanów się - w Polsce
    wychodzi coś ze dwa miliony dzienników. Każdy po kilkadziesiąt stron formatu
    min. B4. Sześć dni w tygodniu. Trzysta dni w roku. Co tam ta jedna kartka na
    miesiąc z banku. Boli mnie, gdy wyrzucam dodatki z gazety, widząc oczami myśli
    padające lasy... "Dom" wyrzucam - dąb pada. "Turystykę" - lipa.
    "Komunikaty" - świerki jak zimowe kwiaty...
    --
    Samotnik
    http://www.pachnidelko.pl/

  • 29. Data: 2007-09-12 21:57:40
    Od: "dl" <q...@n...cy>

    .

    > Na tej samej zasadzie, na jakiej auto z napisem "PIONEER" na szybie
    > wygląda
    > profesjonalniej i szybciej jeździ. Część osób się nabiera.

    Nie zakumałem do końca tego porównania (może dlatego, ze usypiam już), no
    ale ok, niech Ci będzie ;)

    --
    | |

  • 30. Data: 2007-09-12 22:23:51
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    .

    > Nie zakumałem do końca tego porównania

    Chodzi o to, że nie da się zablokować edycji pliku. Można tylko zapisać że
    twórca pliku nie życzy sobie żeby można było go edytować, i oprogramowanie
    może się do tego zastosować ... albo i nie.

    p. m.