  • Data: 2002-02-25 12:39:25
    Temat: Re: ujemne stopy procentowe
    Od: "Jacek Maliszewski" <J...@s...home.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik andmaj01 <a...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a5aub7$r9t$...@n...tpi.pl...
    > Czy ktoś może mi wyjaśnić, jakie to są "ujemne stopy procentowe"; podobno
    > Stanach takie teraz obowiązują; na czym tgo polega? andmaj01

    Nalezy odroznic dwa pojecia:
    1. Realne ujemne stopy procentowe.
    2. Nominalne ujemne stopy procentowe.

    Z tymi (1) mamy do czynienia, gdy inflacja w danym okresie przewyzsza zyski
    z odsetek - zyski a nie dochody, bo trzeba jeszcze uwzglednic podatek.
    Taka sytuacja jest teraz przykladowow w USA. Stopa podstawowa FED jest
    nizsza od poziomu inflacji. Banki kmercyjne dla swych klientow oferuja
    depozyty oprocentowane ponizej stoppy FED, wiec te stopy sa realnie ujemne
    dla klientow.

    Z sytuacja (2) mamy do czynienia wstedy, gdy nominalnie oporcentowanie
    depozytow jest ujemne. W Japoni juz jestesmy blisko tego. Kiedys w XiX wieku
    we francji podczas okresu dlugotrwalej deflacji mielismy do czynienia z
    ujemnymi nominalnie stopami procentowymi. Za przechowywanie pieniedzy w
    banku placilo sie prowizje (prowizja za ochronie pieniedzy w sejfach) a
    oprocentowanie tych depozytow byo zerowe. W ten sposob ktos kto przykladowo
    skladal depozyt na rok w wysokosci 100 frankow, musial zaplacic 2 franki
    prowizji. Po roku odbieral 98 frankow. W tym czasie deflacja mogla wyniesc
    nawet 5%. Jesli przyladowo w dniu sladania pieniedzy do banku bochenek
    chleba kosztowal 1 franka, a po roku 0,95 franka (5% obnizki cen), to po
    roku osoba wyplacajaca z banku tylko 98 frankow mogla i tak kupic wiecej
    towarow (tanial nie tylko chleb) niz w dniu zlozenia pieniedzy do banku. I
    to nawet przy ujemnej stopie procentowej.

    Wiecej na ten temat moze zapewne powiedzic ktos kto zajmuje sie historia
    gospodarcza. Ja byc moze sprawe troszke uproscilem.

    Malin