  • 1. Data: 2003-07-05 16:19:49
    Temat: transfery USA -> PL .... lepsze pomysly?
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    Oto moj ranking jesli chodzi o szybkie i stosunkowo tanie transfery
    niewielkich kwot z USA do Polski:

    1. karta debetowa (kurs USD 3.84, oplata 3USD)
    2. payU.pl (kurs USD 3.84??????, oplata 2.9%+0.30PLN)
    3. SWIFT z Wells Fargo (kurs USD 3.78, oplata 20-35USD .. patrz ponizej)
    4. c2it.com (kurs USD 3.61!!!!!!!, oplata 10USD)

    Jak na razie wychodzi na to ze karta debetowa do konta wyslana rodzinie
    w Polsce jest bezkonkurencyjna. Transfer wlasciwie blyskawiczny a oplata
    3USD za pobranie gotowki z obcego bankomatu wlasciwie jest niewielka (w
    porownaniu z innymi formami transferow). W dniu kiedy rodzinka pobrala
    gotowke z konta sredni kurs kantorowy wynosil 3.81, a kurs transkacji
    przy poborze na karcie wynosil 3.84 (!!!), tego samego dnia kurs dolara
    w Citi Banku w Polsce wynosil 3.78.
    Sa w Stanach takze banki ktore nie pobieraja oplaty za wybranie gotowki
    z obcego bankomatu i wtedy transfer jest zupelnie bezplatny.

    payu.pl - jeszcze nie probowalem. Chyba najtanszy sposob na przelanie
    kwoty do okolo 700USD jesli nie ma sie zaufanej osoby, ktorej
    moznabyloby wreczyc karte bankomatowa. Przy kwotach wiekszych
    zastanowilbym sie nad SWIFTem

    SWIFT w Wells Fargo. Jezeli chcemy przelewac rozne kwoty pieniedzy ale
    zawsze na ten sam rachunek to najlepsza opcja jest zdefiniowanie
    "repetitive transfer". Definiowanie nic nie kosztuje (jedynie trzeba
    wybrac sie do banku) i oplata od wykonania takiego przelewu
    (telefonicznie) wynosi albo 30 USD jesli przelewamy dolary albo 20 USD
    (!!!) - jesli przelewamy obca walute (np. zlotowki) Kurs przeliczeniowy
    w WF wynosil 3.78 (dokladnie tyle samo co CitiBank Polska), sredni kurs
    kantorowy tego dnia wynosil 3.81

    "Tani" przelew miedzynarodowy z amerykanskiego CitiBanku (usluga pod
    nazwa C2IT) zupelnie nie jest taki tani. Co prawda przelew kosztuje
    TYLKO 10USD, ale CITI nadrabia roznice przy kursie walutowym ktory
    wynosil u nich 3.61!!!! (tego samgo dnia kurs sredni kantorowy 3.81)

    MOje wnioski:
    Jesli chcemy przekazac do Polski mala kwote (do okolo 500USD) najlepiej
    jest wyslac rodzince karte bankomatowa. Przy kwotach powyzej limitu
    karty bankomatowej nejlepiej jest zdefiniowac transfer SWIFT w banku i
    zrobic przelew w PLN (?!!).

    Jesli ktos ma lepszy pomysl na przekazanie pieniedzy do Polski z USA bez
    posrednictwa karty bankomatowej, a lepszy od payU.pl bylbym bardzo
    wdzieczny za informacje.

    AP

  • 2. Data: 2003-07-06 12:33:49
    Temat: Re: transfery USA -> PL .... lepsze pomysly?
    Od: Wojciech Sobczuk <w...@U...pl>

    AP wrote:
> [...]
    > 3. SWIFT z Wells Fargo (kurs USD 3.78, oplata 20-35USD .. patrz ponizej)
    > 4. c2it.com (kurs USD 3.61!!!!!!!, oplata 10USD)

    To mile kiedy nagle znajduje sie odpowiedzi na nurtujace mnie pytania :)
    Czyli okazuje sie ze karta debetowa to najlepsze rozwiazanie nawet przy
    kwotach rzedu 5000 USD - dobry kurs a opłata 30USD (tyle ze trzeba
    pieniadze wyciagac na raty). Czy nie?

    Nie wziales pod uwagi opcji przelewania na konto w USD - wtedy kurs przy
    SWIFT'cie jest nieistotny bo dostajesz dolary i wymieniasz jak chcesz -
    mam racje?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 3. Data: 2003-07-06 13:46:03
    Od: k...@p...onet.pl

    OK - POPRAWIE CIE !!

    Konto CITIBANK USA i karta platnicza. Wyplacasz w bankomatach do 1000$ dziennie
    i oplata za to wynosi 1$ i kurs jest lepszy niz w kantorach! Jak wyplacasz w
    bankomatach Citi PL, to bezplatnie jest. Prowadzenie konta najtanszewo w CITI
    USA to 3$ w tym 8 bezplatnych wyplat z bankomatow. Podglad w CitibankOnline +
    karta platnicza.

  • 4. Data: 2003-07-06 17:31:30
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <2...@n...onet.pl>,
    k...@p...onet.pl says...
> [...]
    > USA to 3$ w tym 8 bezplatnych wyplat z bankomatow. Podglad w CitibankOnline +

    NO taaak....ale ciagle jest to wyplata karta debetowa. Nie podalem CITI
    USA bo w Teksasie tego banku jak na lekarstwo a czekanie na uznanie
    czeku wyslanego poczta troche trwa, dodatkowo konto czekowe w WF jest za
    darmo.

    Bardziej chodzilo mi znalezienie innego sposobu niz karta debetowa ale
    lepszego niz payU.pl czy SWIFT

    AP

  • 5. Data: 2003-07-06 17:47:07
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <be94vq$r6p$1@atlantis.news.tpi.pl>, w...@U...pl
    says...

> [...]
    > Czyli okazuje sie ze karta debetowa to najlepsze rozwiazanie nawet przy
    > kwotach rzedu 5000 USD - dobry kurs a opłata 30USD (tyle ze trzeba

    No taaak..... tylko ze z karty nie wyciagniesz 5000USD za jednym
    zamachem (czyli bedziesz mial kilka oplat za pobranie pieniedzy z obcego
    bankomatu)

    > Nie wziales pod uwagi opcji przelewania na konto w USD - wtedy kurs przy
    > SWIFT'cie jest nieistotny bo dostajesz dolary i wymieniasz jak chcesz -
    > mam racje?

    Och.... tak wziolem. Nawet kilka razy tak wysylalem. Tak jest OK ale
    jesli jest to wieksza kwota. Kwot rzedu 500-700 nie oplaca sie w ten
    sposob slac. Dodatkowo w Polsce musisz (?) miec rachunek walutowy na
    ktory te pieniadze wplyna. Ostatnio jak wysylalem tak pieniadze to
    pobrano mi oplate w kwocie TYLKO 15USD. Tylko nie moge sie z bankiem
    dogadac czy pomylkowo mnie obciazono taka kwota czy tak powinno byc.
    Przelewalem pieniadze do Citi PL i w banku twierdzili ze zalezy jak
    platnosc "idzie" (????????!!!!!) I ze jesli pieniadze byly wyslane tylko
    do Citi w Nowym Jorku to pobrano ode mnie oplate za transfer krajowy.
    Nie udalo mi sie dowiedziec co warunkuje sposob przeslania pieniedzy a
    tez gleboko w to nie chcialem wnikac bo jestem zadowolony z oplaty.

    Sam jestem ciekaw czy fakt ze byl to CITI spowodowal to ze pieniadze
    poszly tylko (???!!!) do Nowego Jorku i pobrano mi oplate za transfer
    krajowy. Na moje pytanie jak zostalbym ponownie obciazony za taki
    transfer generalnie mowiono mi, ze jak za przelew miedzynarodowy .......
    "ale oplata moze byc uzalezniona od tego jak przelew idzie" i ze moze
    byc mniej. Kiedy powiedzialem, ze mam ze soba instrukcje SWIFT i
    chcialbym sie dowiedziec jak taki przelew by szedl powiedziano mi ze
    tego nie wiedza do momentu wyslania pieniedzy (??????!!!!!)

    Cala rozmowa odbywala sie z wiceprezesem jednego z oddzialow banku.

    AP